Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför jäser det inte?  (läst 7249 gånger)

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Varför jäser det inte?
« skrivet: 12 sep-07 kl 21:56 »
Hej!

Jag håller på med min första omgång cider, enligt följande recept:

http://www.ninisworld.com/oddsends/recept/apples/ciderSV.html

Laddningen har stått i en kruka i tio dagar - men det jäser inte. När jag har tittat på andra ciderrecept har jäst oftast funnits med bland ingredienserna, men inte i detta. Jag börjar undra om jag har varit lättlurad ("Trodde du verkligen att det skulle börja jäsa utan jäst? Haha!") eller om jag gör något fel. Börjar det jäsa snabbare om man har ett lock på krukan till exempel?

Tacksam för alla tips!
Ambjörn

harstorp4.se

Morran

  • Gäst
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-07 kl 22:51 »
Jag gjorde cider enligt samma recept förra hösten och mitt jäste...och blev hur alkoholhaltigt som helst. Jag hade dock mitt i en dunk med jäslock.

edit; jag kan dock inte komma ihåg om det jäste lika synligt som t ex en sats vin men det fortsatte till och med att jäsa efter att jag tappat upp det på flaskor.
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 22:53 av Morran »

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #2 skrivet: 12 sep-07 kl 23:38 »
Hej!

Jag håller på med min första omgång cider, enligt följande recept:

http://www.ninisworld.com/oddsends/recept/apples/ciderSV.html

Laddningen har stått i en kruka i tio dagar - men det jäser inte. När jag har tittat på andra ciderrecept har jäst oftast funnits med bland ingredienserna, men inte i detta. Jag börjar undra om jag har varit lättlurad ("Trodde du verkligen att det skulle börja jäsa utan jäst? Haha!") eller om jag gör något fel. Börjar det jäsa snabbare om man har ett lock på krukan till exempel?

Tacksam för alla tips!
Ambjörn




Ett viktigt verktyg när man håller på med jäsningar är en oechslemätare. Kallas även jäsmätare eller hygrometer. Om inte du har någon tycker jag du ska försöka få tag på en. Om det jäser väldigt sakta kanske man inte uppfattar det med blotta ögat eller näsan. Om man tar prov med ett par dygns mellanrum får man reda på om det jäser eller inte.

Vildjäsningar utan annan jäst tillsatt kan vara luriga. Kanske du sköljt bort jästen från äpplena. Vilken temperatur står kärlet? Runt +20 C är nog det bästa.

Ett lock gör inte att det jäser snabbare, men det förhindrar att andra partiklar hamnar i jäsningen. Med ett tätt lock har även möjlighet att fästa ett jäsrör så man där kan se om ett tryck bildas.

Om ingen mögelhärd har bildats så har du fortfarande chansen att tillsätta vinjäst.

Hoppas det löser sig för dig. :)
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-07 kl 09:59 »
Å, vad bra att jag fick syn på den tråden. Fick lite fallfrukt av bonden igår och har just satt igång det receptet, efter att ha funderat på om ett annat skulle vara bättre. I alla fall ska jag mäta oechsle nu första dagen när temperaturen har sjunkit och sen fortsätta att skriva dagbok. Men jag funderar på att hoppa av receptet och följa Harry Edelmans fallfruktsrecept i Vinboken. Där står det att man ska tillsätta socker och jäst efter några dagar. Hmm. Jag har inte fått tag på någon jäshink och de stora jäsdunkarna som jag har köpt är inte så bra om man ska fortsätta att mosa och röra, eftersom hålet uppe är ganska smalt. Dock använder jag just nu ett surkålskärl med lock och det är ganska bra att stampa i med trästampen. Fast det fick inte plats full sats, bara 4 kg äpplen och 3,2 liter vatten.

Morran

  • Gäst
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #4 skrivet: 13 sep-07 kl 10:18 »
Jag bytte helt sonika ut jäslocket mot det vanliga skruvlocket på min dunk, och skakade den rejält en gång om dagen. Det mosade äpplena eftersom de blir mjukare och mjukare för varje dag.

Jag kan tillägga att jag har två flaskor kvar av min cider och den är så pass stark att det hettar till i magen när jag dricker den...och efter ett glas blir jag minst sagt lurig.

Det tog dock en 6 månader innan den blev "kolsyrad" och stark (då hade jag redan tappat upp den i flaskor för länge sedan)

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #5 skrivet: 13 sep-07 kl 20:02 »
Hej!

Tack för råd och kommentarer! Jag sköljde äpplena ganska noga - kanske för noga. Krukan har stått i matkällaren där vi har omkring +13 grader. Nu har jag flyttat upp den till skafferiet där det är varmare. Får se om det sätter fart på grejerna. Annars får det kanske bli ojäst äppeldricka av den här omgången och ett nytt jäsförsök med några andra äpplen.

"Oechsle"...? Finns det någon som kan uttala det?  :)

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-07 kl 20:29 »
Temperaturen var nog största boven. Hoppas det tar sig nu.

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag inte tänkt på uttalsguiden. "Öxle" säger man
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #7 skrivet: 14 sep-07 kl 08:01 »
Temperaturen var nog största boven. Hoppas det tar sig nu.

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag inte tänkt på uttalsguiden. "Öxle" säger man

Ingen fara! Kul att veta bara.  ;)

Nu får vi se om det börjar puttra i skafferiet snart...

Ambjörn
harstorp4.se

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #8 skrivet: 14 sep-07 kl 11:24 »
Jag har köpt en Oechslemätare och ett provglas och tänkte göra ett första mätförsök igår på vätskan i ciderbehållaren. Hällde upp 250 ml silad (blivande) cider, som fortfarande är utan sockertillsats. Mätte temperaturen osv. Och sen försiktigt i med mätaren. Men den stod bara där på botten. Den verkar inte trasig. Varför bidde det så? Det var alltså första dagen. Har äpplenas egen sockerhalt inte fällts ut än?

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #9 skrivet: 14 sep-07 kl 12:03 »
Häll upp tillräckligt mycket för att den ska flyta och läs av vid vätskeytan. En del provglas kan vara lite för korta vid låg sockerhalt. Det kan gå att sätta mätaren direkt i jäskärlet om det är tillräckligt mycket för att sjunk-kroppen ska flyta. I en dunk kan det vara svårt att få tillbaka den genom den trånga öppningen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #10 skrivet: 14 sep-07 kl 15:00 »
Bra idé, men tyvärr funkade det inte, troligen p g a att äpplevattnet har blivit så tjockt nu. Var till och med för jobbigt att sila av bara för att göra ett prov i bägaren (silen blev totalt tilltäppt). Undrar om jag har mosat för bra. För säkerhets skull testade jag om Oechslemätaren fungerade genom att hälla sockervatten i mätbägaren. Jo, den är inte sönder i alla fall. Kanske är det lika bra att vänta med att mäta tills jag har hällt i socker.

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #11 skrivet: 19 sep-07 kl 22:18 »

Nu får vi se om det börjar puttra i skafferiet snart...

Ambjörn

Hur har det gått? Har det börja puttra i skafferiet?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #12 skrivet: 20 sep-07 kl 22:23 »
Hur har det gått? Har det börja puttra i skafferiet?

Haha, tack för att du frågar! Njae, vi tröttnade, silade av äpplesaften, kokade upp den med socker, hade i lite citronsyra och hällde upp på flaskor. Den blev supersnygg - rödrosa - och väldigt smakstark. Man får späda med 50% vatten om man ska kunna dricka den. Men jäst tror jag inte att den har gjort.

Nu har vi istället satt igång en ny kruka med äppelbitar, vatten och lite syra som vi sätter vårt jäshopp till. Den här gången står krukan i (det varmare) skafferiet redan från början, och jag har inte tvättat äpplena alls.

Mycket spännande!

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #13 skrivet: 20 sep-07 kl 23:47 »
Om ni har problem med jäsningen tycker jag absolut att ni ska tillsätta lite vinjäst. Det gör ofta hela skillnaden mellan att få hälla ut hela mögelhinken i slasken eller att kunna lagra god cider eller gott vin.

En liten påse vinjäst kostar inte många kronor i närmsta bryggbutik eller på nätet och ser till att de "goda" jästcellerna tar överhand snabbt och konkurrerar ut alla de skadliga mikroorganismer (oönskade jästvarianter, bakterier och mögel) som finns naturligt på frukten ochi luften.

En förpackning vinjäst räcker till flera små experimentsatser och kan sparas ett tag, man måste inte ta hela påsen på en gång som ofta påstås.

En del använder bakjäst, det funkar men ger mycket jästsmak och ett vin som klarnar dåligt.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #14 skrivet: 21 sep-07 kl 08:41 »
Om ni har problem med jäsningen tycker jag absolut att ni ska tillsätta lite vinjäst. Det gör ofta hela skillnaden mellan att få hälla ut hela mögelhinken i slasken eller att kunna lagra god cider eller gott vin.

Det låter ju onekligen praktiskt! Brukar det framgå på påsen hur man ska dosera?

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #15 skrivet: 23 sep-07 kl 15:19 »
Det låter ju onekligen praktiskt! Brukar det framgå på påsen hur man ska dosera?

Hälsningar
Ambjörn

En påse brukar vara avpassad för en "normal" vinsats, dvs 20-25 liter. En del innehåller också jästnärsalt som underlättar jäsningen och gör att mindre biprodukter bildas.

Man kan jäsa betydligt mer är 25 liter med en påse men det gör ingen skada om man tar en hel påse till bara t.ex. 10 liter.

Ska du t.ex. göra tre 5-liters satser under några veckor så dela påsens innehåll i tre delar ... det är inte jättenoga ...

Förvara jästen som blir över i frysen tills den ska användas. Jag brukar trycka ut luften ur påsen och tejpa igen så håller det sig bra.

Tilägg :
Om jästen är blandad med jästnärsalt bör man inte överdosera allt för mycket.
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 15:21 av Vitis »

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Varför jäser det inte?
« Svar #16 skrivet: 26 sep-07 kl 22:18 »
Tack för alla tips! Nu har i alla fall andra cideromgången börjat jäsa på egen hand (sedan några dagar), utan extrajäst, och luktar ganska gott. Kul att det händer saker. Nu är jag istället osäker på hur man vet när cidern är färdigjäst. I receptet står det att den ska stå i 7-10 dagar. Slutar den att jäsa när man silar av den och kokar upp den med socker? (Den otäcka explosionsanekdoten i en annan tråd får mig att misstänka att det inte är så...)

Mitt första ciderförsök som aldrig jäste blev förresten en mycket vacker och smakstark äppelsaft. Tyvärr möglade den efter en tid, men jag plockade bort allt synligt mögel och kokade om den med lite natriumbenzoat, så nu verkar den hålla sig.

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare
Emilia Skarsäter, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser