Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något mager häst..  (läst 26514 gånger)

Gräbban

• -
Något mager häst..
« skrivet: 12 sep-07 kl 07:35 »
Har en halvblodsvallack på 17 år.  Han är ganska ,mager, och jag skulle vilja få upp honom mer i hull inför vintern. Hans förra ägare har alltid täckat honom, men jag vill göra ett försök att få honom att sätta päls. Han har börjat så smått. Tänderna är kollade och han är avmaskad, har börjat ge mina hästar hö nu och på vintern har jag gett mitt ardennersto betfor för att få energi till värme.
Jag vill helst inte ge pellets, då jag anser att det innehåller så mycket onödigt. Ge mig tips på något fettbildande! DEt behöver denna gamla herre, han rids mycket sparsamt och  "ojämnt".
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

anette i bugared

• -
Re:Något mager häst..
« Svar #1 skrivet: 12 sep-07 kl 10:24 »
Vi hade ett fullblod, också 17 år, som hade mycket svårt att hålla hullet. När vi fick honom så var det mer revben än häst.

Han fick soja-olja och krossad korn som tillskott, samt "fri" tillgång på hö/ensilage.
Det i sin tur innebar att han inte kunde gå ihop med de andra hela tiden eftersom han stod lägst i rang och dessutom åt väldigt långsamt.
Han fick gå i en egen "ät-hage" intill de andras för att få i sig det han behövde.

Det tog lite tid att hitta just den kosten som passade honom. Han var överkänslig mot proteinet i tex havre. Han tålde därför inte flera av de färdiga blandningarna.
Men som sagt, med sojaolja och kornkross blev han fin både i hullet och i pälsen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 12 sep-07 kl 10:51 »
Mitt varmblodsto var väldigt mager när jag köpte henne.Jag gav henne krossat korn och lusernpellets första månaderna nu är hon jätte fin i hullet även utan lusern men det gav en bra grund.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 10:59 »
Man måste skilja på mager och undernärd.....Det finns människor som kan äta hur mycket som hällst utan att lägga på sig,medan andra blir tjocka av lite mat.Så är det med djur också det finns hästar som är magra och det är inget fel på dom mer än att folk tycker att dom ser undernärda ut.I dagens sammhälle är det en tendens att husdjur överhuvudtaget är överviktiga liksom människor.Har hästen aptit och rörsig normalt och är avmaskad,så är det normalt inget att hetsa uppsig för om hästen är mager,speciellt om den fått några år på nacken.Att hästar skulle gå ner i vikt om dom inte har täcke på sig är ju sanslöst dummt,om man betänker att en häst avger ca 1/10 av en människans värmeförlust.Då skulle ett hälsoproblem kunna lösas för alla fetknoppar, gå ut i kylan och klä dig tunnt,eller gå naken någon timma så är du smal innan jul.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sirpa

• -
« Svar #4 skrivet: 12 sep-07 kl 11:08 »
Jag vill helst inte ge pellets, då jag anser att det innehåller så mycket onödigt.

Vad är det för onödigt du menar som finns i pellets till häst  ???
Vitaminer Mineraler eller vad  ???

Så är det med djur också det finns hästar som är magra och det är inget fel på dom mer än att folk tycker att dom ser undernärda ut.
så är det normalt inget att hetsa upp sig för om hästen är mager,

Om hästen är mager så finns stoora chanser att någon djurvän anmäler ägaren till djurskyddet, inte bara en gång, utan massor av gånger.
Sånt kan lätt hetsa upp en hästägare.
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 11:16 av Ulla-Bella »
Höns och Liljor i min trädgård.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 12 sep-07 kl 12:07 »
Om hästen är mager så finns stoora chanser att någon djurvän anmäler ägaren till djurskyddet, inte bara en gång, utan massor av gånger.
Sånt kan lätt hetsa upp en hästägare.
Precis vad som hände oss. Hästen var av en normalt magerlagd sort, men ihop med våra trinda fjordingar såg han ännu tunnare ut än vad han var.

Det ironiska var att anmälan till djurskyddet kom långt EFTER det att vi fått upp honom i hull, men likaväl fick vi skicka extra träckprov, ha hem veterinären för kontroll m.m.

Och som du skriver, hetsad blev man, superstressad över att behöva bevisa att hästen inte led av någon svårartad, svårupptäckt sjukdom, eller helt enkelt glömdes bort vid utfodringen ::).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Elektra

« Svar #6 skrivet: 12 sep-07 kl 12:17 »
En mager häst har svårt att hålla värmen, så tills ni fått upp hullet på den så tycker jag ni ska använda täcke om det är kallt för att minska energiförlusterna. Kan ni inte ge honom fri tillgång på ett analyserat, proteinrikt hö/hösilage eller stödfodra med luzern? Det finns både som hackat strå och i pelletsform. Lite extra olja, ca 2 dl rapsolja fördelat över dagen ihop med fodring. Analysera grovfodret så du vet vad som måste kompletteras för att ge honom en fullvärdig foderstat.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Pia-Lena

« Svar #7 skrivet: 12 sep-07 kl 15:05 »
Min fjord-arabkorsning blev 40 år gammal (haft honom sedan han var sju månader). De sista åren var emaljåsarna på tänderna såpass nedslitna att han inte kunde äta hö längre. Lösningen blev då pelleterad lucern men eftersom den är väldigt proteinrik måste man även tillföra en hel del energi för att undvika att hästen tappar i hull. Först prövade jag med betfor, men den mängd som behövdes för att kompensera proteinintaget gav honom diarre. Rapsolja är ju mer eller mindre ren energi så jag bestämde mig för att pröva det, men gav tyvärr lite för mycket initialt varpå han fick förstoppning ( hög fetthalt i fodret gör att tarmpassagen tar längre tid vilket inte är bra  för en äldre häst som redan har försämrad tarmperistaltik) Det som till slut fick honom att hålla ett bra hull (vet. som avlivade honom när det väl var dags berömde hans hull och kondition) var: Grovfoder; lucern pellets
Kraftfoder; 50% hel havre+50% kornkross, stöpt( alltså blötlagt i hett vatten)+betfor och mineraler.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 12 sep-07 kl 15:21 »
Jag tycker att du ska låta honom vara täckad. Det går åt mycket energi till att hålla sig varm och den skulle han behöva till att llägga på sig hull istället. Se till att du analyserar höet så att du kan beräkna en foderstat, försök ge i princip fri tillgång till grovfoder.
Det är svårt att ge råd innan man vet var det brister (för lite protein, energi, felaktig kalcium/fosforhalt etc). Extra lucernhack eller pellets (bör blötläggas) är oftast ett bra val (är dessutom ett grovfoder), olja hjälper också till att "fetta upp" dem. är proteinhalten dålig kan foderstaten behöva kompetteras med soja.
Vill du inte ge pellets (jag väntar med spänning på vad och hur mkt som är onödigt i detta ::)) så rekommenderar jag müsliblandningar om du inte vill pytsa själv, mineralfoder ska han också självklart ha. Alla foderbyten bör dock göras försiktigt.

Den finns många foderstatsprogram på nätet du kan använda för beräkningar, foderforumet på www.bukefalos.se är väldigt informativt och kan rekommenderas. Men grunden är en grovfoderanalys och att även kunna fodra med ögat
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 15:22 av Sar »

Gräbban

• -
« Svar #9 skrivet: 12 sep-07 kl 21:34 »
Jag tänker prova lucernpellets och linfrökaka. Jag tänker inte börja täcka honom nu, eftersom jag då hindrar pälsutvecklingen. Det är så mycket som hänger ihop med pälsen på djur, så jag tänker inte täcka förrän jag ser att han inte KAN sätta päls tillräckligt. Det är som en del av er skriver; vissa hästar lägger helt enkelt inte på hullet något vidare, men jag har gjort undersökningar av anmälningar av hästar förr, och vet hur många fåniga anmälningar som förekommer. Till den som ifrågasatte mitt bortval av kraftfoder som pellets,vill jag säga att sedan jag insåg hur mycket reklamen styrde vad jag gav mina hästar (och lyssnade mer på gamla hästgubbar) har jag gått över till enbart hö så länge det räcker, betfor för energi till värme samt havre om det behövs. Haft superfriska och lyckliga hästar. Men till den här gamle mannen behövs det mycket mer fett än vad jag  har behövt ge dom tidigare.
Jag skulle tro att minst hälften av allt som vi djurägare köper (hundägare eller hästägare, vi är nog köpstarkaste sorten..) är rent onödigt, eller skulle kunna förenklas väsentligt. Men säljaren spelar på vår omsorg om våra djur. Jämför kilopriser och storkna! ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 12 sep-07 kl 22:07 »
Varför ger du inte mineraler? Selenbehovet lär knappast vara täckt. Det är många saker som hänger samman med hästens hull, alla behoven bör vara täckta för bästa välmående.
Visst kan reklamen när det gäller färdigfoder påverka hästägare men det är knappast grund för att säga att den innehåller mycket onödigt. Det är väl därför det finns så många sorter då att man verkligen kan välja den som passar ens grovfoder men det förutsätter ju en analys.

Körven; En gammal häst som inte sätter päls som den ska och dessutom är mager ska inte behöva använda sin energi för att hålla sig varm. Energin ska den använda för att orka sätta hull.
Har hästen inga hullproblem och sätter pälsen bra går det givetvis att ha den otäckad men det kräver då att den kan få troka upp inne efter svettiga pass.

Elektra

« Svar #11 skrivet: 13 sep-07 kl 09:18 »
Jag skiter i reklamen när det gäller djurfoder, jag går på fakta istället och ger mina hästar vad de behöver. Hitills har jag aldrig haft en mager häst oavsett ras. Utan analys har du ingen aning om ifall behovet är täckt, många magra hästar får för lite protein, har dåliga tänder, har svårt att hålla värmen eller behöver avmaskas. Har du gjort något träckprov på hästen så du vet om han behöver avmaskas? När blev tänderna sist undersökta? Har du analys på grovfodret?

Mina hästar får hö/hösilage, havre, betfor och mineral, eventuell komplettering av fett och protein utifrån behov och analys av grovfodret. De har i huvudsak fri tillgång på grovfoder dygnet runt. Min gamla ögonsten som tyvärr fick avlivas vid 24 års ålder var en fullblodskorsning och piggelin som en 3-åring, var i utmärkt hull och välmusklad. Det finns inget som säger att en äldre häst automatiskt blir mager med åren, isf fodras den fel. En unghäst och en gammal häst har högre näringsbehov än vad en "medelålders" häst har, de behöver även mer mineral och vitaminer och kan behöva täcke för att hålla musklerna varma.

Pia-Lena

« Svar #12 skrivet: 13 sep-07 kl 10:16 »
Du bör inte ge både linfrökaka och lucernpellets då båda dessa fodermedel är mycket proteinrika men inte ger så mycket energi. Linfrökaka är en restprodukt vid linoljeframställning så den mesta oljan och därmed energin är redan borta(280 g smältbart råprotein/kg och 12,1 MJ mot t ex havrens 80 g smältbart råprotein/kg och 11,6 MJ) Förhållandet bör vara 6 g smältbart råprotein/MJ. Får hästen för lite energi i förhållande till proteinintaget tappar den i hull. Det är alltså bättre att ge rapsolja istället för linfrökaka. Siffrorna ovan är hämtade frå Christina Plancks "Rätt foderstat - bättre häst"

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 13 sep-07 kl 10:35 »
Att man tycker och tror sig veta eller har hört är en sak men fakta är väll det som är intresant.Då undrar jag hur stor är skilnaden i värmeförlust mellan en häst med täcke och en utan????????????
För 40 år seda och mer var täckta hästar en mycket ovanlig syn,att man lade en filt över hästen vid raster men inte knallade de runt i hagen med täcken.
Att analysera fodret för ett mindre antal hästar är bara bortkastade pengar,att sätta upp en foder stat genom att läsa några tabeller och tro att det är så tyder på en stor okunskap.
Varje Svensk äter fyra potatisar samt sex köttbullar en sked brunsås,hur sant är det,men det är en normal potion.

Om man har en mager häst varför inte ge den mer mat,svårare är det inte.Det är något man får pröva sig fram till,ge den fem kilo havre och fem kilo korn kross pluss vegolja av något slag.Händer det iget så ökar man på med ett kilo eller så.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Elektra

« Svar #14 skrivet: 13 sep-07 kl 14:05 »
En analys kan spara mycket pengar, tror man att en häst i dåligt hull enbart behöver mer havre eller hö vet man inte speciellt mycket. En undernärd häst kan vara tunn över ryggen men ha stor mage, jämför med svältande människor. Sen finns det gott om nötter som tror att hästen är fet för att den har stor mage men inte en muskel på kroppen! Att "prova sig fram" kan bli både en dyr erfarenhet ekonomiskt och ett lidande för djuret. Vilken idiot som helst kan fodra ihjäl en mager häst genom att försöka proppa i den massor med kraftfoder, vilken häst överlever 5 kg havre + 5 kg kornkross och olja?! Vet man inget ska man inte ge "goda" råd. ::)

Det är som sagt var fakta som är intressant. 8)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 13 sep-07 kl 14:30 »
Att man tycker och tror sig veta eller har hört är en sak men fakta är väll det som är intresant.Då undrar jag hur stor är skilnaden i värmeförlust mellan en häst med täcke och en utan????????????
För 40 år seda och mer var täckta hästar en mycket ovanlig syn,att man lade en filt över hästen vid raster men inte knallade de runt i hagen med täcken.
Att analysera fodret för ett mindre antal hästar är bara bortkastade pengar,att sätta upp en foder stat genom att läsa några tabeller och tro att det är så tyder på en stor okunskap.
Varje Svensk äter fyra potatisar samt sex köttbullar en sked brunsås,hur sant är det,men det är en normal potion.

Om man har en mager häst varför inte ge den mer mat,svårare är det inte.Det är något man får pröva sig fram till,ge den fem kilo havre och fem kilo korn kross pluss vegolja av något slag.Händer det iget så ökar man på med ett kilo eller så.

Skillnaden i värmeförlust är naturligtvis individuell beroende på hur mkt päls hästen satt, i vilket hull och kondition hästen är, hur tjockt täcke man har på hästen etc. Däremot kan man vara övertygad om att det sker en värmeförlust. En mager äldre häst ska inte behöva lägga sin energi på att försöka hålla sig varm, då är det mer humant att ge den ett täcke. Finns ingen anledning att en häst ska frysa vilket vissa individer faktiskt gör.

Det var länge sedan jag läste ett inlägg som var så ignorant i fråga om foderlära. Skicka dig själv på foderkurs!

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 13 sep-07 kl 15:47 »
 Om hästen är mager så är väl ett täcke inte helt fel oavsett om den sätter päls eller inte, magra djur fryser ju mer än feta oavsett hur mycket energi det går åt för att hålla värmen.
 Jag vet inte hur det var i övriga Sverige för 40 år sedan eller mer, men här fanns nog inga hästar med täcken i hagen-Eftersom hästarna inte gick i hage på vintern...
 De flesta hästarna arbetade om dagarna och den gubbe på vår by som födde upp hästar han släppte hela sin flock på motionsrunda på landsvägen varje morgon medans han mockade. Pappa har berättat att dom fick slänga sig upp i snödrivorna när hästarna kom dundrande när alla barn var på väg till skolan.
 Men i övrigt hade man inga djur ute på vintern "förr i tiden" i alla fall inte i Norrland.
                      Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 13 sep-07 kl 16:40 »
Mitt råd beträffande täcke;
Låt hästen gå utan täcke de dagar då vind eller regn inte kyler av honom, för att han skall få sätta mesta möjliga päls, utan att för den skull frysa sig till pälsen, på bekostnad av en alltför hög energiåtgång.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra ;).

Tråkigt att se hästar med täcken så här års, till skillnad mot när höstregnen piskar i 2-3 graders "värme".

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 13 sep-07 kl 17:09 »

Jag säger bara: HERREGUD MÄNNISKA!!

Och Amen till Sar...
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Gräbban

• -
Till Elektra..
« Svar #19 skrivet: 13 sep-07 kl 23:00 »
...vill jag bara skriva att om du LÄSTE mitt inlägg så står det faktiskt där att jag kollade tänderna och avmaskade honom.... ::)
Nu överger jag den här tråden, för jag har min ide klar för mig hur jag ska göra. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 2 användare (1 dolda)
GenaHeydon

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser