Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många samhällen kan man ha?  (läst 2717 gånger)

anette i bugared

• -
Hur många samhällen kan man ha?
« skrivet: 11 sep-07 kl 09:40 »
Hur många samhällen kan man tänkas ha på ett och samma ställe, med tanke på att det skall finnas drag som räcker till alla.
Bor mitt i "skogen", med en del slåtter- och betes-marker runt om,men inga odlade åkrar (inte ett rapsfält på flera mil, tex).

Kan man stödja upp själv genom att i sin trädgård plantera och odla nektar- och pollenrika växter, eller är detta bara ett försumbart tillskott?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Suresh

• -
Re:Hur många samhällen kan man ha?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-07 kl 11:24 »
Jag har hört 8-10 som ett riktmärke, men det finns ju biodlare som har runt 20 samhällen i sin hembigård.

Beror nog på draget.

Plantera hallon och jordgubb om du vill hjälpa bina och få egen nytta av pollineringen.

« Senast ändrad: 11 sep-07 kl 11:25 av Suresh samsara mem »

wictor

« Svar #2 skrivet: 11 sep-07 kl 14:05 »
Din tanke är helt rätt, det som styr är tillgången på dragväxter. En blandad natur erbjuder en hel del, tänk på att hyggen i skogen ger enormt med sina obetydliga hallonblommor... Så har du lite lagom blandat med äng och skog inom räckhåll är det perfekt.
Jag har funnit att mellan 8-12 samhällen ger optimalt, fler samhällen så blir den totala skörden inte högre, men arbetsinsatsen och foderkostnaden större (8 stora och några avläggare på tillväxt). Bättre att ha flera bigårdar med 3-4 kilometer emellan. Tänk på att ha vattendrag i närheten, en å eller bäck på något hundratal meters avstånd är perfekt. Dels för vattenförsörjningen, de skall frakta hem lika mycket vatten som honung, dels för att det växer väldigt mycket gottis i närheten av vattendrag som ger härlig nektar.

Jordgubb ger inte speciellt mycket nektar. Hallon är perfekt, vitklöver om det är varmt, blåbär, rallarros, ljung. I trädgården är krusbär bra, men övriga fruktträd ger ju sitt, om inte annat så god frukt i hushållet. Att ha ett maskrosfält i närheten är underbart, fast jag inte gillar dem i min egen gräsmatta.
Att så något extra i trädgården är nog mer för den egna lysten, mängden honung är tämligen försumbar. Honungsfacelia eller bovete är fina dragväxter men skall de ge något att tala om så bör du nog så en hektar, eller i vart fall ett tunnland. Bovete kan sås tillsammans med raps, så har du en jordbit att avvara så är det bara att sätta igång.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 11 sep-07 kl 14:40 »
Tack för svar.
Vad beträffar vatten, så bor vi tämligen idealiskt, med både å, bäckar, dammar och mossar direkt inpå. (Trots det ser jag ofta bina på den nyss uthängda tvätten, fortfarande fuktig.)
Maskrosor odlar vi med förtjusning, både i och utanför gräsmattan. Dock blir det inget mer maskrosvin sedan vi skaffade bin ;).

Vi har nya stora hyggen alldeles inpå knuten, vilka jag hoppas skall ge  ett bra hallondrag under några år, men jag funderar ändå på att anlägga en större hallongård. Kanske tillsammans med krusbär, tack för tipset.

Tyvärr är våra marker så steniga och magra att jag inte vet hur facelia eller bovete skulle gå att så in, men jag har haft funderingar. Likaså på att så in lite större mängd gurkört, som ju ger en hel del nu sent på året.

Annars har jag sett att bina är mycket flitiga på krasse, vanlig busk eller slingerkrasse. Tror att de hämtar en hel del pollen, men vet ju själv att det finns gott om nektar nere i blombottnen. Så det kommer det att bli ännu mer av nästa sommar.

Krokuslökar har jag också beställt. För pollentillgång på våren.
Finns någon annan tidig blomma man kan ha i åtanke?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Tuve

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 sep-07 kl 21:52 »
Jag skulle tro att om du vill odla biväxter som gör skillnad, så ska det vara träd. Lind, t.ex, jag har hört att om du vattnar en lind en torr sommar får du en märkbart bättre nektarproduktion. Jag kommer att satsa på lind och robinia, för att ha ett par bra nektarträd. Salix har jag redan mycket, men om du inte har det är det en hit för tidig pollenproduktion.

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 15 sep-07 kl 22:23 »
I den skog, som jag brukar vara ute i, växer det enormt mycket hagtorn och fläder. (Dessutom fruktträd som körsbär och äpplen och väldigt mycket björnbär och hallon.) Hagtorn verkar ju en okomplicerad växt som har ett överflöd av blommor. Vet dock inte om nektarn är något att ha. Men det skulle inte förvåna mig om hagtornsbuskarna är planterade med avsikt för biodlaren som har sina kupor i skogen.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 15 sep-07 kl 23:40 »
Jag skulle tro att om du vill odla biväxter som gör skillnad, så ska det vara träd. Lind, t.ex, jag har hört att om du vattnar en lind en torr sommar får du en märkbart bättre nektarproduktion. Jag kommer att satsa på lind och robinia, för att ha ett par bra nektarträd. Salix har jag redan mycket, men om du inte har det är det en hit för tidig pollenproduktion.
Jag har gott om lind, och den står i direkt anslutning till våtare mark,kanske därför den blommar så oerhört rikt varje år. Vildaplarna blommar mer vartannat år och hagtornen breder ut sig. Vet däremot inte om bina brukar besöka de sistnämnda, får kolla det nästa sommar.

Har inhandlat ett stort antal krokuslökar och kärleksört, de förstnämnda för vårpollen och de senare för ett sent tillskott för binas egen vinterfoderinsamling.

Hallonen kommer att få ersätta potatisodlingen, vilken knäcker ryggen påmig varje år. Nu får det vara nog >:(, jag skyller på bina och skaffar mig ett jättestort hallonland istället ;D.

Körsbärsträd och kösrbärsbuskar inköptes i somras och nu står krusbär och, som sagt, hallon på tur.

Inte vet jag om det jag har i trädgården gör någon verklig skillnad, men jag vill gärna tro det ;).

Tuve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 sep-07 kl 08:54 »

Har inhandlat ett stort antal krokuslökar och kärleksört, de förstnämnda för vårpollen och de senare för ett sent tillskott för binas egen vinterfoderinsamling.

För se senaste växterna finns två bra nektargivare du lätt kan odla: vildvin av olika slag och den ännu senare murgrönan. Och snöbär, ger nektar under väldigt lång tid. Hela busken doftar honung vid vissa tider!

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser