Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FULT MED VINDKRAFT?  (läst 5320 gånger)

Jocke_h

Re:FULT MED VINDKRAFT?
« Svar #20 skrivet: 14 dec-07 kl 23:17 »
här gnäller man även om att landskapsbilden förstörs om man KAN se ett eller några vindkraftverk, personligen tycker jag det är skönt att se ett då o då, man känner att utvecklingen faktiskt går framåt.
dock har jag inte förstått varför man inte, när man ändå har flertalet verk på ett ställe, sätter upp en jä***a massa på samma ställe ? är området ändå
"förstört", ingen finns i närheten, det blåser bra eftersom man har satt flertalet verk där redan o.s.v.
Då blir ju vindkraftsparken i sig en syn att se!
och man slipper att "förstöra" på ett eller flera andra ställen.

man kan inte ha kakan kvar och äta den = man kan inte förbruka jordens resurser OCH ha dom kvar...

men men .. det är ju pengarna som styr så ... och så länge pengarna tjänar MER pengar på att förbruka jordens resurser o skita helt konsekvenserna så .. pengarna måste ju tänka på nästa kvartalsrapport .. pengarna struntar väl i vad som händer nångång i framtiden ......

Neiklot

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 jan-08 kl 16:52 »
Vindkraftverken ser jag så vår tids vindmöllor!
Vi maler inte mjöl med dom, men får ändå "rent mjöl i påsen"..

Och dom jag stött på som "gnäller över att det förstör landskapsbilden" har till 95% varit sommargäster/sommarstugeägare..

« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 16:54 av Neiklot »

ollebolle

« Svar #22 skrivet: 05 jan-08 kl 13:48 »
Det ver en tänkvärd och kul kommentar.

Jag förstår inte att det ska gå så trögt med vindkraftverken.

På slätterna kring Skara och Vara finns lite vindmöllor här och där. Då måste det väl vara accepterat och bara till att mata på med hundra gånger så många. De ryms ju mer än väl och stör inte någon tycker jag.

Teknikern

« Svar #23 skrivet: 05 jan-08 kl 13:59 »
Och vilken fråga dyker då upp från miljönämnden????? jodå, rätt gissat.. ; Har du klart med inkopplingen av verket?  Tala om moment 22..Här sitter jag alltså med en miljönämnd som vill gå på timbetalning a´600kr för behandlingen av ärendet, och ett elbolag som vägrar säga vad en inkoppling kan kosta.  Så när miljönämnden säger ja, efter en beredning som kanske går lös på 20 000, så säger elbolaget att inkopplingen går på 300 000...vad gör man då??
Går och lägger sig med gott samvete, för man vet att man iaf försökt bidra till klimatförbättring.
Skål och god natt! :)
Det sitter helt klart för många idioter på för många viktiga poster i samhället. När jag har med myndigheter att göra, eller folk i toppen på stora statliga verk eller elbolagen så utgår jag alltid från att det är en inkompetent idiot jag har att göra med, och hittills har jag iallafall haft rätt i min bedömning. Smidighet vet dom inte hur det stavas. ::)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #24 skrivet: 05 jan-08 kl 14:36 »
Och dom jag stött på som "gnäller över att det förstör landskapsbilden" har till 95% varit sommargäster/sommarstugeägare..

Då skulle de f-a-n inte ha någon ström i sina sommarstugor! >:(

K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Neiklot

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 05 jan-08 kl 16:15 »
Förövrigt har jag ett annat argument.

Ute på Gunnön (Karlshamns kommun, Ellaholms socken?) står 3 stora <- vindkraftverk.

Det var ett helsikes gnäll innan dessa byggdes.

På ön bor inga permanent, det enda som finns där är Södra cells camping/båtplats samt att ett dykarföretag har sin båt där ute.

Det var gnäll om att det skulle störa djurlivet (fåglar, däggdjur, fiskar!)..

Dom låter förvisso en hel del, speciellt om du står längst ute (och under) vid dom.

Fåglarna har blivit fler på ön, rådjur finns där och numera även räv. Dessutom har fisket, efter flera år av totalt stiltje, blivit bättre...

Jag påstår inte att det beror på vindkraftverken, Men jag vill påstå att dom Inte stör natur/djurliv.
« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 16:18 av Neiklot »

kackelmann

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 13 jan-08 kl 14:05 »
Fåglarna har blivit fler på ön, rådjur finns där och numera även räv. Dessutom har fisket, efter flera år av totalt stiltje, blivit bättre...
Jag påstår inte att det beror på vindkraftverken, Men jag vill påstå att dom Inte stör natur/djurliv.

Hmm, kan det bero på att folk stör sig på snurrorna och lämnar stället i fred, så djuren trivs bättre?  ;D Bygg fler snurror..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 1 användare
Casa_dvine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser