Det verkar leva kvar mycket fördomar hos dom som jobbar på kommunerna, deras referens verkar vara gamla verk från 70-talet.
Jag har varit runt och kollat på verk i alla möjliga storlekar, och just bullret upplever jag som det minsta problemet, står man alldeles intill när det blåser måttligt så hör man endast ett stilla susande från vingarna, och på 250 m avstånd som jag har till närmsta granne så finns ingen chans att höra det. Men jag ska köpa mig en bullermätare och mäta upp och spela in ljud från befintliga verk och sen spela upp det i samma volym vid min plats, sen går jag till grannarna och kollar om det hörs. Jag frågade på kommunen om dom hade en bullergenerator, som man kunde ställa in på en viss nivå och sen åka runt och lyssna

, men hon bara stirrade på mig och sa att nåt sånt finns inte...lite synd tycker jag, skulle ofta kunna underlätta

Även skuggor tycker dom är viktigt att utreda exakt hur dom skulle falla vid olika klockslag och årstider. där är det ju rätt mycket som ska samverka,solen ska stå lågt,det ska vara vid rätt klockslag, det ska vara klart väder, och sist men inte minst; det ska blåsa...
Tilläggas kan ju att jag redan skickat in både bullerdiagram och skuggutbredningsdiagram, men dom dög inte utan måste göras noggrannare.
Puttelito, jag ska ha ditt erbjudande i åtanke när jag tar tag i detta nästa gång, det är ju inte bara miljön, sen är ju kraftbolagen som ska koppla in det inte dom smidigast precis.. fast dom är skyldiga att koppla in ett verk så ropade dom ju inte halleluja precis här, Han bara skrek hela tiden att jag minsann skulle få betala allting själv, ingen annan skulle subventionera inkopplingen av mitt verk, jag sa att jag kände till reglerna om det och att det inte var min fråga, utan om dom lite snabbt kan koppla in det när det blir aktuellt...nej det gick inte att prata om, först skulle jag se till att få bygglov.....

Och vilken fråga dyker då upp från miljönämnden?

? jodå, rätt gissat.. ; Har du klart med inkopplingen av verket? Tala om moment 22..Här sitter jag alltså med en miljönämnd som vill gå på timbetalning a´600kr för behandlingen av ärendet, och ett elbolag som vägrar säga vad en inkoppling kan kosta. Så när miljönämnden säger ja, efter en beredning som kanske går lös på 20 000, så säger elbolaget att inkopplingen går på 300 000...vad gör man då??
Går och lägger sig med gott samvete, för man vet att man iaf försökt bidra till klimatförbättring.
Skål och god natt!