Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för spår är detta?  (läst 2201 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Vad för spår är detta?
« skrivet: 09 sep-07 kl 21:08 »
Hittade idag massvis av spår jag aldrig sett förut. Små, relativt runda gropar, placerade till synes slumpvis, men ofta några stycken ganska nära varandra.

Något har grävt.

Grävling? Känns lite små gropar för det. Finns säkert hundratalet gropar över en ganska stor yta. Några centimeter i diameter på groparna. Fågel?

Se bifogad bild.
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 21:11 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Re:Vad för spår är detta?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-07 kl 21:09 »
Även följande bild:

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 sep-07 kl 22:50 »
Hej!
Jag bor strax utanför Göteborg - inte sååå långt från Sätila. Här har vi drabbats av Pingborrar - är inte säker på att det verkligen heter så, men det är 2-3 cm långa gråbleka larver som äter av gräsrötterna. Kajor, skator (och min hund  ::)) är tokiga i att gräva upp dessa larver, kvar blir hålor i gräsmattan. Dessa områden är i och för sig större, ett par meter i diameter, men det är ju en idé.

Du har inte sett några avtryck från tassar eller klövar i anslutning till hålorna? Spillning?Växer det nåt smaskigt typ kastanjer eller hassel eller liknande i närheten?
Spännande, berätta gärna om du får reda på vad det kan vara!
Mvh
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 22:51 av Margit »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #3 skrivet: 10 sep-07 kl 20:58 »
Var iväg med jaktlaget som abbonerat en älgbana nu ikväll, jag sköt 11 serier .30-06, så jag är lite stirrig.

Iaf så var den samstämmiga slutsatsen bland alla att spåren är grävling. De har så ruggigt bra hörsel/känsel att de verkligen bara gräver exakt där de hör en mask.

Så det enkla svaret var det rätta. Grävling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1244 gäster, 2 användare
torbjorn, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser