Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 86447 gånger)

DennisCA

• Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #200 skrivet: 20 feb-16 kl 17:45 »
BEror på hur bra det står emot UV strålning, om alls.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #201 skrivet: 20 feb-16 kl 20:01 »
Hej Vattuvarg

Klart fungerar det...men, kolla hur mycket solljus materialet stänger ute.
Mindre effekt än med glas, eller plastskiva blir det säkert.
Men å andra sidan kan du lätt och för en billig peng bygger större!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #202 skrivet: 24 feb-16 kl 10:44 »
BEror på hur bra det står emot UV strålning, om alls.

Det används bland annat i the Eden projects stora växthusbubblor. Det klarar tydligen UV-strålning bra.

Klart fungerar det...men, kolla hur mycket solljus materialet stänger ute.
Mindre effekt än med glas, eller plastskiva blir det säkert.
Men å andra sidan kan du lätt och för en billig peng bygger större!

Ett lager ETFE släpper genom ~85% ljus. Några procent till försvinner med andra lagret. Materialet släpper genom UV-strålning.

Dessutom väger materialet en hundradel av motsvarande glas och är i det närmaste självrengörande.

Kan LSF:n göras transparent som del av växthusvägg, tro?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #203 skrivet: 24 feb-16 kl 18:26 »
Hej Vattuvarg

Det är som med dina HTBH...bara bygg...du kommer att gå +, så som vi gör den ultimata "solfångaren" biet!

Låt dig inte bromsas av "det kunde ha varit bättre"...
Visst det kan alltid bli bättre...men att inte testa och göra ett försök, det är helt klart "sämst i klassen". ;)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #204 skrivet: 25 feb-16 kl 17:56 »
Stugan behöver extravärme. Behöver inte vara krångligare än så.

...och nej, jag går aldrig direkt från tanke till byggande. Jobbar på att korta processen, dock.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #205 skrivet: 29 feb-16 kl 19:07 »
Hej

Fick ett PM och kanske frågan och mitt svar kan vara av intresse...?

Hej Manfred Kap Horn
Ursäkta att jag stör men är i färd med att bygga lsf.
Men efter att läst på din tråd på alternativ.nu att göra så enkelt så möjligt.
Så vart det lite lättare.
Var förut helt inne på alunät bolist säljer ju inte så dyra, dock måste de målas.
Men förstod att glasfibernät var lika bra?
Har du hört om biltemas nät håller för värmen?
Alla andra menar att det är mkt viktigt med isolering gör du fortfarande dina utan?
Tacksam för svar misstänker att det är många som tjatar och har frågor
Med vänlig hälsning

---

Hej

Nej, du stör inte alls..av den enkla anledningen att en lsf oavsett byggnation är enbart positiv!
Jag vill inte säga till dig hur du skall bygga din lfs, det är som hemmabyggare ditt ansvar, men jag kan berätta hur jag skall bygga min nästa (japp, jag har en känsla av att det blir en till).

Dubbla nät utan tvekan, ramen kan hållas med ett avstånd på cm-nivå, det är inte volymen i lådan som är det viktiga.
Vet ej hur det är med Biltemas nät, men skulle jag hitta redan mörk glasfibernät, så skulle jag ta det.

Isolering kostar mera än vad det smakar, men visst, att isolera baksidan på något sätt ger några grader extra, men framförallt tycker jag att i det här fallet spelar "storleken en roll"...med andra ord skulle jag rikta mitt ögonmärk på att maximera ytan så mycket som möjligt.

Och jag "stirrar mig inte heller blind"  på maxtemperaturen (även om det är kul att följa den) utan hellre mycket flöde med lägra temperatur än låg flöde med hög sådan...(sitter i ryggmärgen från en värmetekniker: förlusterna blir större när temperaturskillnaden mellan "ute och inne" ökar).
Och om du tänker efter så är det tämligen självklart.

Bara bygg!!!

Du kan inte gå back på det som hemmabyggare...men, om inte solen lyser så...är det klippt ändå.

Själv har mina solfångare här hemma betalat sig efter två år (ok, hemmabyggen) och jag har haft fin utdelning nu de senaste dagarna med klar himmel.
Bara som en liten fingervisning vad som händer så här års:
strålande blå himmel förra veckan...max 52 grader...strålande blå himmel i dag...max 54 grader (som sagt, stirra dig inte blind på själva "maxet" utan se på skillnaden.

Än en gång: bara bygg!!! för än har jag efter 11 kollektorer inte hört någon som var missnöjd med "tekniken" eller resultatet för den delen.
Ett mindre underhållsfritt system kan du letar efter.

Fast kom i håg, detta kan aldrig ersätta ett mera "pålitligt" värmesystem...men understöda?...alla gånger!!!

Hälsningar

Manfred alias Kap Horn

« Senast ändrad: 29 feb-16 kl 19:31 av Kap Horn »

DennisCA

• Finland
« Svar #206 skrivet: 01 mar-16 kl 10:41 »
Jag hade cirka 16 grader som kom in då solen lyste och det var -10 utanför för nån vecka sen. Tempen i garaget den dagen var väl 10C men så kör jag oljeelement med termostat för huvudsakliga uppvärmningen.

I år har vi faktiskt konsumerat över 2200kWh mera än förra året trots allt.

Men jag har hållit det varmare i verkstan i år, hela tiden. Förra året kunde jag hålla det 4 grader eller så och köra med värmeblåsare då jag var där en stund. Nu är det 10 hela tiden. Det kostar således runt 2200kwh per år att hålla verkstaden varm. Jag vill nog få ner den siffran... större kollektor borde hjälpa, liten kollektor för förvärmning av inkommande luft kanske.

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #207 skrivet: 20 mar-16 kl 11:11 »
Vanliga frågor är:
Funkar LuftSolFångare?
Är det svårt att bygga?
Viken teknik ger bästa resultat?

Och svaren är:
Ja.
Nej.
Den som blir byggd..  ;D

Nu har det varit soliga dagar & kalla nätter, och såhär ser värmen ut över 24 timmar i garaget.

På kvällen ca 20 grader som sjunker till ca 10 grader över natt tills solen drar igång igen vid 12 snåret.
Inte helt optimalt för ett bostadshus, men för ett garage som man är i på kvällen efter jobbet är det helt OK.

Lite data:
LSF som tar luft inifrån garaget bakom plåt (absorbent) med en storlek av ca 10m2 i västerläge, kvällssol.
Garage på 60m2 på oisolerad platta, tunna väggar, 2 portar och tilläggsisolerat tak.
Grundvärme (och boost när det behövs) står en enkel luftvärmepump inställd på 7 grader. (frostskyddsläge)

I dagsläget använder jag en 220V fläkt med enkel termostat så jag kan inte utnyttja LSF till max, en differentialtermostat är beställd som ska göra att fläkten drar när temperaturen i LSF är högre än i garaget.
Den ska kompletteras med en termostat för att stänga av när det blir för varmt i garaget och en för att starta om det blir för varmt i LSF, fläkten är specad till 75 grader.
Någon lösning på "dump" av värme under de varma månaderna eller täcka LSF står på att fixa listan.

« Senast ändrad: 20 mar-16 kl 12:30 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #208 skrivet: 21 mar-16 kl 18:22 »
Hej Kontorsråttan

Ännu en som har blivit "biten".

Detta sammanfattar det hela:

Funkar LuftSolFångare?
Är det svårt att bygga?
Viken teknik ger bästa resultat?
Och svaren är:
Ja.
Nej.
Den som blir byggd.. ;D

Det är nu de bästa resultaten finns...när solen stiger högre, så minskar faktiskt värmen igen (om fångaren sitter på en vägg), så jag har aldrig haft problem under sommaren...dörrar och fönster är ändå på vid gavel...

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #209 skrivet: 21 mar-16 kl 18:53 »
Biten, japp, har ett projekt till avfuktning av krypgrund på lut.
Blir med styrning så jag inte trycker in fukt i grunden.
Kan utveckla om intresse fins.
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #210 skrivet: 21 mar-16 kl 19:57 »
Hej igen

Intresset finns säkert!

Angående källaruryme finns läsvärt här: http://www.lfs-web.se/ventilation-krypgrund.htm
« Senast ändrad: 21 mar-16 kl 22:01 av Kap Horn »

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #211 skrivet: 21 mar-16 kl 21:04 »
Det är en bra sida det där.

Viktig info på http://www.lfs-web.se/fukt.htm
så gäller det att veta vad som händer med luften/fukten när den kommer in i krypgrunden.
Här har Penthon en färdig lösning som jag har installerat, mer info här http://www.penthon.com/produkter/penthon-solvarme/teknisk-fakta-om-solvarme/ ett system jag är nöjd me.
Men de solfångarna jag fick med var har inte riktigt vad jag ville, så där ska jag bygga egna, större, snyggare  ;)

Rent praktiskt kan man bygga en anläggning helt själv med lämpliga delar, jag nöjer mig att förbättra luftsolfångarna.

xlab

• Gäst
« Svar #212 skrivet: 25 mar-16 kl 14:18 »
Finns någon som börjat bygga luftsolfångaren enligt beskrivning i sista numret av Åter? Har förgäves sökt fläkt som kan användas med solcellspanel. Funderar kring om det inte är bättre att bygga solfångaren med svag vinkel och en aning infälld i väggen istället för att den hänger utanpå.  Lösningen vore bra för min del då jag bygger nytt. Kanske någon har synpunkter. Sådana mottages tacksamt.  Idén som sådan är suverän nota bene om man har en bra södervägg. ???

Dator flekt funkar alldeles utmärkt med solcell.

Swedenmaded

• Östergötland
SV: Re:ang luftsolfångare
« Svar #213 skrivet: 02 apr-16 kl 23:55 »
Min hembyggda luftsolfångare som är på 2,5kvm, hänger på en södervägg och fungerar till belåtenhet. Använder mig av en fläkt som drivs av 230V och som styrs av en hembyggd termostat. Har dessutom försett den med en (hembyggd vad annars?) variabel hastighetskontroll. Fläkten ger ungefär 60 kubikmeter luft per timme, har dock planer på att ersätta den med en fläkt med större kapacitet, minst 100 kubikmeter/timme.

Tycker att fläktarna som drivs av 12V har för dålig kapacitet, därav en fläkt som går på 230V.

Datorfläktar passar utmärkt och levererar gott och väl de flöden som krävs och finns i väldigt tysta utföranden. Drivs alltid  av 12VDC. Ange önskade värden för ljud (typ max 20dB) och flöde (CFM-värdet multipliceras med 2 för att indikera m³/timme) här http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=370

lodjuret88

• vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
« Svar #214 skrivet: 17 jul-16 kl 11:33 »
ser helt klart intresant ut! men hur fungerar den i dem norra delarna av vårat avlånga land`? vintertempraturen kan krypa ned till under 20minus här uppe. skulle självklart inte ha den som huvudsaklig värmekälla men som underhåll tänkte jag^^
tänkare och älskare

trailerprojekt

• Gäst
« Svar #215 skrivet: 08 sep-16 kl 20:24 »
Sådär då. Då var man på G igen med projektet. Stått still under sommaren på grund av andra projekt. Har nu beställt solfångare, till skillnad för er duktiga som bygger egna. Men min ska sitta på en husvagn och där hade jag lite speciella behov.

AirPlus40 heter den. Går att läsa om i bloggen. Så snart jag bytt plats på vagnen så den hamnar i solläge och så snart jag fått hem prylen ska det börjas kapa i vagnen :)

Kornman

• Västmanland
« Svar #216 skrivet: 11 sep-16 kl 20:11 »
Hej. Jag är ny på detta forum. Har sysslat med solenergi i många år, men aldrig luftsolfångare. Nu är det dock dags, och jag har plöjt hela denna tråd och de flesta länkarna.
 Min fråga är:  finns det någon på forumet (Kap Horn?) som provat myggnät av både metall och plast, och kan säga om det är någon större skillnad i effektivitet?

Gilbert

• Gäst
« Svar #217 skrivet: 11 sep-16 kl 20:16 »
Jag har vanligt takfotsnät i mina, har fungerat bra.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #218 skrivet: 11 sep-16 kl 20:17 »
Hej Kornman

Japp, jag har testat både och och kan inte se någon skillnad i resultat men det är betydligt enklare med glasfiber än metallnät att bygga.
Än bättre om du kan hitta ett glasfibernät som redan är mörk.
Då slipper du målning dessutom.

Kornman

• Västmanland
« Svar #219 skrivet: 12 sep-16 kl 06:30 »
Tack för svar och råd.
Då är det bara att sätta igång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare
mulen, Dha87

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser