Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något som katten släpat in......  (läst 2329 gånger)

Sinus

• Gäst
Något som katten släpat in......
« skrivet: 09 sep-07 kl 00:58 »
Jagade precis ut vår kastrerade hankatt med mus i munnen och hunden efter...Har hund/kattlucka som måste stängas på kvällarna annars har man en nyfångad sork/mus under frukostbordet...Han är vår superjägare som inte backar för något - en dag kom han in med en levande mink!!!! Lukten var bedövande och minkens ögon bedjande - han fick leva trots att våra höns blivit föda åt hans fäder.
Som balans har vi en liten döv, halvblind, lätt utvecklingsstörd honkatt (inavel) som bara jagar nattfjärilar och flugor....
Vad tar era katter in?

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Något som katten släpat in......
« Svar #1 skrivet: 10 sep-07 kl 22:49 »
Åh, det är allt möjligt - men ingen mink än så länge  :o

Våra katter lägger "presenter" på trappen (dvs allt som de inte vill äta upp). Bortsett från näbbmöss så hittar vi grodor, ormar ekorrsvansar och då och då en halv harpalt. Har hänt att de tagit förrymd kaninunge också  :'(

Edit: Ligger rätt ofta fågelfjädrar utanför dörren också....
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 22:50 av Potatisblomma »
Landsflykting i storstan...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 11 sep-07 kl 20:18 »
Vad tar era katter in?
Tja....skogsmöss, näbbmöss, småfåglar (levande eller döda, antingen att plocka och äta eller glömma bort bakom en dörr/under kökssoffan/ i hallen), en och annan fladdermus eller liten ödla. Vet inte om jag ska vara stolt eller irriterad.

(OT: En av hönsen tog en snok i somras!)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Pianja

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 sep-07 kl 22:00 »
Mina tar inte in så mycket än. De fångar mest näbbmöss som de leker med på gården. Fast jag tycker de är himskans duktiga, mina pojkar. De är ju fortfarande bara ungar.  ;D
Den minsta av dem snodde den störres näbbmus en dag. Låg och slickade och vaktade den morrande i säkert en timme. Sedan kom jag in och såg musen ligga halvtuggad på en av bänkarna i matrummet. Han kanske ville dela med sin styvbror ändå?

Hosiia

« Svar #4 skrivet: 12 sep-07 kl 18:39 »
Det må låta otroligt men en natt för några år sedan låg jag skönt i min säng och sov när jag vaknade av att något konstigt lät i rummet. Det var ett knakande ljud som hade sitt ursprung under sängen. Döm om min förvåning när jag fick se min långhåriga halvbirma Picasso smaskandes på en nästan fullvuxen hare!!

Numera nöjer han sig mest med snokar, ödlor och en och annan halv sork som han stolt släpar in.

-Hosiia
Sjusköterskestudent och lycklig ägare till dvärgkochinhöns.

malines

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 sep-07 kl 22:23 »
Halloj!

Har fyra katter, två vuxna och två små. Min stora honkatt är den värsta jägaren, förutom småfåglar, sork och möss kom hon en dag in med en JÄTTEFIN ankunge, alldeles gul och ullig. Då var hon billig, Tävan!
Mina små blir servade med döda möss och sorkar som min stora hankatt tar in åt dem.
Jag är så glad för att kattluckan går in i källaren till pannrummet! Då slipper jag i alla fall liken i sovrummet!

Sia

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 16 sep-07 kl 01:26 »
Det konstigaste mina katter har släpat in är "bara" roadkill, dvs resterna efter en kraftigt påkörd ekorre (vi såg den vid vägkanten tidigare på dagen).
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #7 skrivet: 16 sep-07 kl 08:20 »
Vår lille jägare håller sig oftast till möss och  nån gång fåglar men allra lyckligast ser han ut när han lyckats få tag på en padda! Verkar som om han gillar konsistensen, inte att äta men att leka med... ::)
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Sally

« Svar #8 skrivet: 16 sep-07 kl 19:44 »
Min utekatt Måns tar sork, möss och jordråttor. En och annan småfågel slinker också ner. Konstigt nog har han aldrig tagit någon kyckling, trots att det denna sommar kryllat av kycklingar här, som gått ute från första dagen. Duktig Prins Måns  ;D!

Sally
Går det...så går det!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 17 sep-07 kl 11:58 »
Min ena innekatt har fångat en talgoxe på den innätade balkongen...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ela84

« Svar #10 skrivet: 19 sep-07 kl 23:51 »
Har ingen katt nu men våran förra va lite extra försjust i ormar :-\ dock kom hon aldrig in me dom men lämnade lite räster på trappen
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

JinxLinda

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 sep-07 kl 12:52 »
Våra katter kommer med fåglar, möss (o andar gnagare), kopparödlor, snokar o några grodor.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #12 skrivet: 02 okt-07 kl 09:34 »
Tro det eller ej, det låg en död fladdermus på trappan i går morse (!!)
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 02 okt-07 kl 10:03 »
För ett parår sedan kom en av våra katter in med en halvstor andunge. Katten var dyblöt och vi hade sett henne simmandes i dammen tidigare, men inte fattat att det var änder hon var ute efter.

Annars är det konstigaste katten släpat in, en levande huggorm. Inte så trevligt med en sån i vardagsrummet. Helt oskadd och rejält ilsken. Ungarna var små, och det kunde gått galet om inte kattan högljutt påpekat att hon kom med middagsmat.

En annan katt vi hade, en kastrerad hankatt, samlade möss och la in under mitt täcke när jag sov. Detta var då jag var höggravid och han tyckte kanske att jag behövde lite extra gottgott.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

snuttisnatta_89

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 okt-07 kl 13:09 »
min katt har tagit med sig både ett och annat. möss små fåglar, ekorrar och harungar. de flesta lever när han kommer med dom men dör så småningom. har räddat en fågel och ekorren.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #15 skrivet: 06 okt-07 kl 21:43 »
ibland har våra kattor tagit en o annan lekatt...
eller var de kanske vessla jag är inte riktigt säker...

annars släpar de hem sorkar, möss, småfoglar ekorrar osv...

På vår gård är det mycket råttor o möss så de 4 kattorna är bra hjälp redor...

Antisimex var här o ville lägga ut gift.. men jag tackande nej o sa att våra 4 kattor tar nog fler än anticimex dödar..

kattorna tar flera stycken om dan... så på ettrå så blir de ju endel...
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #16 skrivet: 06 okt-07 kl 22:27 »
Jag hoppas att vår kattunge Siri snart blir så stor att hon kan fånga en del av alla de möss som tror att vårt hus är deras hus.  >:(
Och det gör hon säkert snart, så smart och alert som hon är, det lilla livet...  :-*

Bara hon inte lägger dem i sängen...  :o
Höns, stickning och pelargoner

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 10 okt-07 kl 11:02 »
när vi flyttade ut hit till Landet
så var vår ena katt mäkta stolt när han kom in med sitt första byte ..

en ödla ..han pratade och tjatade och gjorde oss medvetna om att han kommit hem med "mat"

annars så är det som andra skrivit innan .. fåglar o möss som oftast ligger vid ytterdörren, sorkar oxå
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser