Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strömbrytare  (läst 6419 gånger)

ollerwe

• Uppland
Strömbrytare
« skrivet: 08 sep-07 kl 13:04 »
Hej!

Jag vill öppna den här strömställare men vet inte hur. Eftersom jag ska sätta den på plats igen vill jag inte riskera att ha den sönder. Ser inga skruvar någonstans.

Någon som kan modellen?
Mvh
Erico
Gottröra

ollerwe

• Uppland
Re:Strömbrytare
« Svar #1 skrivet: 08 sep-07 kl 13:05 »
Ber om ursäkte för den stoooora bilden  :(
Erico

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #2 skrivet: 08 sep-07 kl 14:09 »
Skruvarna som håller fast strömbrytaren sitter under knappen (Vippan). Det brukar bara vara att bända loss knappen uppifrån eller nedifrån (Syns mindre om det blir ngn repa) med en skruvmejsel som du lätt pressar in mellan knapp och gods.  Glöm inte att stänga av strömmen medan du håller på!
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

ollerwe

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 sep-07 kl 16:51 »
Tack! Det gick bra. Jag hade aldrig gett mig på det av rädsla att ha sönder strömbrytaren.

En fråga... Jag var och mätte med en multimeter och såg att motståndet mellan ena fasen på var sin sida av strömbrytaren gick från 1 (läge av) till 0 (i läge på) medan den andra fasen gick från 1 till varierande runt 0,5 när jag satte på. Är det OK? Borde det inte vara noll på båda faser?

Mvh
Erico

Vinterhem

« Svar #4 skrivet: 08 sep-07 kl 19:37 »
Citera
Skrivet av: ollerwe  Postad: i dag kl. 04:51:37pm  
Tack! Det gick bra. Jag hade aldrig gett mig på det av rädsla att ha sönder strömbrytaren.

En fråga... Jag var och mätte med en multimeter och såg att motståndet mellan ena fasen på var sin sida av strömbrytaren gick från 1 (läge av) till 0 (i läge på) medan den andra fasen gick från 1 till varierande runt 0,5 när jag satte på. Är det OK? Borde det inte vara noll på båda faser?

Mvh
Erico  

Jo, definitivt borde båda brytarna under knappen bryta helt.  Annars kan det bli obehagligt spännande att byta lampor etc..
Stäng av strömmen, öppna igen och se om du kan komma åt att inspektera den felaktiga brytaren, kanske har ett bleck (Plåtbit) hamnat snett vid tillverkningen, eller någonting ledande hamnat emellan.
Kommer du inte på vad problemet är, så föreslår jag att du köper en ny väggbrytare.
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 sep-07 kl 21:06 »
Dom flesta brytare bryter bara ena fasen, det blir väl billigare så vid tillverkningen. Så egentligen skulle den andra fasen inte ändrat sig alls när du testade, så lite kan du ju kolla upp den. Så när man sätter in en brytare ska man se till att sätta den brytande delen på fasen, vilket normalt är en svart eller brun ledning, den blåa ska vara nollan, finns det ingen blå får du mäta dig till vilken som är noll. Sätter du brytaren rätt, dvs bryter fasen, så är lampan strömlös när du ska t.ex byta glödlampa.

ollerwe

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 08 sep-07 kl 21:58 »
Tack! Jag mistänkte att något var fel. Skönt att få det bekräftat. I morgon ska jag titta på vad det kan vara för fel.
Det är strömbrytaren till vattenpumpen. Jag har använt mig av grannens vatten (jag kan koppla in mig till hans system) då vår pump la av. Säkringen går hela tiden.
Jag återkommer säkert med fler frågor.

Tack så länge!
Erico

ollerwe

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 09 sep-07 kl 11:44 »
Nu har jag pillat lite med strömbrytaren och den funkar som den ska. Måste erkänna att det såg fint ut och märkte inga lösa bitar eller trådar. Konstigt.
Jag har  gått vidare med min undersökning. Pumpen kommer inte igång (säkringen går) och jag försöker upptäcka var felet ligger. Åtminstone för att avgöra om jag ska kalla rörmokaren eller elektrikern först.

Jag undrar om det nu är en fråga för avdelning "Vatten och avlopp" ...

Men saken är att jag har sett att relät knäpper och jag har mätt att det ger ström till pumpen. Femton sekunder senare (max) går säkringen i elskåpet.

Nu har jag sett att det finns en ventil som jag antar styr relät. Det står på ventilen något i stil med att man ska underhålla den "annars kan varmvattenberedaren bli bränd". Jag har aldrig gjort något med den och med tanke på hur vårt vatten ser ut är det säkert en massa beläggningar där. Allt ser väldigt rostigt/ gammalt ut på utsidan. Se bild

Kan det vara problemet? Jag ser inte hur ventilen skulle kunna påverka el-systemet? Kan det helt enkelt vara så att det blir en kortslutning i pumpen?

Med vänliga hälsningar
Erico

Vinterhem

« Svar #8 skrivet: 09 sep-07 kl 15:41 »
Om allt är rätt kopplat, och säkringen till vattenpumpen ändå går stup i kvarten, så är någonting fel med pumpen eller motorn..
Om pumpen går för trögt, så kan motorn dra för mycket ström/bli överhettad, brinna upp inuti (Om inte, som i ditt fall, säkringen går först).
Om det är fel på motorn, ja.. Då är det fel på motorn...  =)
Om jag vore du så skulle jag nog satsa på en ny pump, med motor.
När man börjar greja med gamla pumpar brukardet ta antingen en massa tid, eller om man lejer ut det så tar det en massa spänn...
Visst, din Gamla pump håller alldeles säkert en högre kvalité än en pump som du går och köper på byggmarknaden, men du kan ju faktiskt, när den nya pumpen är på plats, försöka renovera din gamla, för att ha den i reserv den dagen den behövs.
Var försiktig med strömmen när du rotar runt, El & Vatten kan lätt skapa olyckor, alltså ha INGEN ström på alls med oskyddade kopplingar, rätt vad det är kanske någonting släpper och duschar både dej och strömförande ledningar!

ollerwe

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 09 sep-07 kl 18:07 »
Jodå, jag har stor respekt för elektriciteten och är mycket försiktig. Har min fru bredvid och vi kollar att vi har stängt av och går igenom vad vi ska göra i förväg. Tack för omtanken.

Pumpen är en 4 år gammal Grundfors av dränkbar typ som finns 90 meter under marken :-(  Jag hade en förhoppning om att felet kunde ligga någonannastans eftersom den är so ny.

Jag har hört att det är ett helt företag att ta upp pumpen men 90 meter elsladd och vattenslang.

Jag antar att det blir stopp här för mina egna ansträgningar. Frågan är: ska jag ringa rörmokaren som gjorde eller elektrikern? Eller båda två?

Mvh
Erico

Tompas11

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 09 sep-07 kl 20:54 »
Citera
(Skrivet av: ollerwe) Nu har jag sett att det finns en ventil som jag antar styr relät. Det står på ventilen något i stil med att man ska underhålla den "annars kan varmvattenberedaren bli bränd". Jag har aldrig gjort något med den och med tanke på hur vårt vatten ser ut är det säkert en massa beläggningar där.

Om det är den där blåa saken som du menar är ventilen så är det en tryckreduktionsventil. Dess uppgift är att öppna om trycket blir för högt. Man bör testa att den fungerar emellanåt genom att vrida medurs på den blå ratten. Du kan ju testa med att öppna tryckreduktionsventilen och därefter starta pumpen för att se om säkringen går då också. Gör den det så kontakta en elektriker.
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 20:55 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

ollerwe

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 09 sep-07 kl 21:22 »
OK. Något nytt att testa imorgon.

Jag visste inte vad det var för funktion den ventilen uppfyllde. Jag rattade lite på den blåa  häromdagen och jag blev inte klok heller. Antingen har den rostat fast eller är den på max för att det inte går att vrida den mera medurs. Däremot börjar det rinna vatten underifrån om jag vrider den moturs.

Får jag ställa en följdfrågan? Jag har förstått att det är trycket i hydroforen som i samspel med relät startar och stänger av pumpen.  Den här trycksreduktionsventilen är placerad före reläet och hydroforen. Vad är det för tryck den bevakar? Är det typ om hydroforen är full och pumpen fortsätter att jobba?

Jag testar det du föreslog och återkommer.
Tack för hjälpen
Erico

eka

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 09 sep-07 kl 22:33 »
Ja den fungerar som en skydd om inte ventilen och relät som skall stoppa när trycket är uppe fungerar.

Det är en fjäderbelastad ventil. När du vrider på den blå ratten känner du att den kryper lite utåt. Du lyfter alltså ventilen med handkraft.
I bland kan det komma skräp med som gör att ventilen inte sluter riktigt tätt efteråt. Det brukar då hjälpa att vrida och släppa så den får spola ren sig och "smälla" igen.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #13 skrivet: 09 sep-07 kl 22:42 »
OK. Något nytt att testa imorgon.

Jag visste inte vad det var för funktion den ventilen uppfyllde. Jag rattade lite på den blåa  häromdagen och jag blev inte klok heller. Antingen har den rostat fast eller är den på max för att det inte går att vrida den mera medurs. Däremot börjar det rinna vatten underifrån om jag vrider den moturs.

Får jag ställa en följdfrågan? Jag har förstått att det är trycket i hydroforen som i samspel med relät startar och stänger av pumpen.  Den här trycksreduktionsventilen är placerad före reläet och hydroforen. Vad är det för tryck den bevakar? Är det typ om hydroforen är full och pumpen fortsätter att jobba?

Jag testar det du föreslog och återkommer.
Tack för hjälpen
Erico

Den blå ventilen är en säkerhetsventil, skall testas 2 ggr / år, vilket oftast inte sker. Den är då satt ur funktion.

Det allra första du skall göra är att byta ALLA säkringarna till pumpen, det händer ibland att märktråden med färgklick ser hel ut (märket är kvar) men säkringen är sönder, se till att du byter med samma strömstyrka, och att de är tröga (snigelmärkta) för startströmmen är 2,5 gång mer än driftströmmen. Har en säkring gått, har de andra fått stryk av överbelastningen, så byt alla. Hoppas att det löser sig så. Annars......

Du skriver att djupvattenpumpen befinner sig 90 m ner i borran. Det finns förutom elkabel en rostfri Wire som är fäst i toppen på infodringsröret någonstans. Lossa INTE den.

Däremot antar jag att du ser en koppling som går igenom forderröret och vidare in till huset, Den brukar vara av mässing, och är kilformad uppifrån och ner. Där brukar sitta en gänga på 3/4 tum till 1 tum rörgänga. Skaffa ett rör med motsvarande ände som i kopplingen. När du lyft upp slangledningen från borran, bind ett rep om kopplingen och säkra att den inte lossnar från slangen.

Därefter är det bara att dra och lägga ut på mark.

Leif  8)

Tompas11

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 09 sep-07 kl 22:52 »
Ursäkta mig, det blev lite fel, den blå ratten ska vridas moturs och precis som eka skriver så är den fjäderbelastad.

Vattendoktorn fd

« Svar #15 skrivet: 09 sep-07 kl 23:11 »
Ursäkta mig, det blev lite fel, den blå ratten ska vridas moturs och precis som eka skriver så är den fjäderbelastad.

Ja, men det är fortfarande en säkerhetsventil. Och skall för att fylla sin funktion genom test ett par gånger per år. Om man läser instruktionslappen som medföljer. Det flesta gör ingenting, och kastar  anvisningen.

För att verkligen kolla funktionen kan du vrida fram och tillbaka, från ena läget till det andra när du fått igång pumpen.

Den grå lådan är en tryckströmbrytare, antingen brytes och öppnas alla 3 faserna till pumpen genom den, eller brytes eller öppnas en brygga i den som i sin tur är kopplad till ett relä/ kontaktormotorskydd till pumpen.

Du kan alltid spraya med 5-56 eller WD 40 på kontaktblecken. Strömlöst!!!!!

Leif  8)

Tompas11

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 09 sep-07 kl 23:43 »
Till min elektriska VVB så står det att man ska kontrollera säkerhetsventilens ;) funktion var 14:e dag. Lite väl ofta kanske. Ser ju att den fungerar när beredaren värmer, för då rinner det lite vatten ur övertrycksröret.

Vattendoktorn fd

« Svar #17 skrivet: 09 sep-07 kl 23:56 »
Till min elektriska VVB så står det att man ska kontrollera säkerhetsventilens ;) funktion var 14:e dag. Lite väl ofta kanske. Ser ju att den fungerar när beredaren värmer, för då rinner det lite vatten ur övertrycksröret.

Ok, då funkar den iallafall.

Jag tycker att du skall utgå från proppskåpet, mäta alla faserna fram till den elektriska kopplingsdosan som sitter i anslutning till djupborrspumpen. Antagligen finns det ett fel på vägen.

Detta kontrollarbete är inte så arbetsintensivt, och är ofta tidsbesparande.

Leif  8) 8)

eka

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 12 sep-07 kl 20:59 »
Du kan alltid spraya med 5-56 eller WD 40 på kontaktblecken. Strömlöst!!!!!
Det är säkert rätt allt du skriver och att motionera vintilen om den inte motionerar sig själv brukar aldrig vara fel men.....

Kontaktspray av modellen 5-56 eller liknande borde ALDRIG befinna sig in närheten av reläkontakter eller elektronik.
Detta är en styggelse som borde bandlysas.  ;)

Den driver bort fukt ock lämnar en oljefilm på kontaktytor och icke ledande yter. Sedan drar sig dam och annat skräp dit och fastnar, på sikt blir det bara en slaksig sörja som måste rengöras ordentligt.

"Videospray" som består av dunstande alkoholer är bättre de ger en liten rand efter sig med skräp men oftast flyttad från kontaktytor.

Får man lös kontakter relä eller elektronik skall detta tvättas i 50/50 Varmt vatten och T-sprit. Helst avsaltat vatten men kranvatten går hyffsat bra.

« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 21:05 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Tompas11

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 12 sep-07 kl 21:55 »
Jag har två olika typer av kontaktspray som jag brukar använda och som fungerar bra.

Den ena är Electrolube Contact Cleaner 2X och används för rengöring och smörjning av elektro-mekaniska komponenter. Den skyddar mot korrosion och bibehåller låg kontaktresistans. Användes till strömbrytare, potentiometrar och anslutningar.

Den andra är Rand kontakt och skyddspray R21. Den är korrosionsskyddande, fuktutdrivande samt innehåller ytspänningsnedsättande medel. Användes till elektriska komponenter där fett måste avlägsnas och korrosion förebyggas. Tränger undan vatten och fukt. Den ökar isoleringen av elledningar och isolationsmaterial samt förhindrar överslag i fuktig miljö och löser oxid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser