Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammalt tegel  (läst 1776 gånger)

Nypålandet

Gammalt tegel
« skrivet: 08 sep-07 kl 12:11 »
Har en fin gammal murstock som jag rensat teglet på.

Detta är inte utomhustegel, fast jag skulle vilja använda det utomhus. Skulle vilja göra en munkörtagård & grund till ett växthus, så det kommer stå lite fuktigt Finns det något knep att ta till? Någon ytbehandling eller så? Vill ju helst undvika allt för mycket frostsprängning, lite gör inget då det bara ökar charmen.

Miriam

• Gäst
Re:Gammalt tegel
« Svar #1 skrivet: 16 sep-07 kl 23:37 »
Du kan nog räkna med att teglet spricker vid frost tyvärr. Har försökt att använda gammalt tegel som gång i trädgårds-landet men det sprack så fort det frös på.  :(

Filip Skräplund

Re:Gammalt tegel
« Svar #2 skrivet: 17 sep-07 kl 05:15 »
Till växthuset bör du välja något tåligare material, men som lävägg i en örtträdgård kanske det skulle passa.
Se bara till att grunden är byggd av frosttåligt material, kanske gråsten eller betongsten.
Täck väggen/muren med gammalt tegel, helst lutande och med överhäng.
Ev tunn puts utanpå, vitkalkad.
Med tiden och med hjälp av några klängväxter kan det med tiden ge en bild av "förfall i skönhet".
Rätt populärt i England har jag förstått, med arrangerade törnrosaträdgårdar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tli, Själv är bäste dräng, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser