Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slånbärslikör  (läst 15308 gånger)

Winnie

Slånbärslikör
« skrivet: 06 sep-07 kl 19:59 »
Som kommentar till repliken om slånbärslikör i "Slånbärsvin"-tråden...

Mitt tips är: Fyll en burk med slånbär och slå på brännvinet så det täcker. Låt det stå någon månad. Sila bort bären och mät spriten. Räkna ca 2-3 dl socker till 1 liter slånsprit. Spar spriten. Häll bären i burken igen och slå sockret på bären. Skaka den då o då så sockret löser sig och drar ur den sista spriten ur bären. Låt stå tills bären skrumpnar. Sila av bären och blanda sprit/sockerlösningen med slånspriten.

På detta sätt dras maximalt med smak/sprit ur bären!!!

Marieberg

• Gäst
Re:Slånbärslikör
« Svar #1 skrivet: 09 sep-07 kl 20:02 »
Som kommentar till repliken om slånbärslikör i "Slånbärsvin"-tråden...

Mitt tips är: Fyll en burk med slånbär och slå på brännvinet så det täcker. Låt det stå någon månad. Sila bort bären och mät spriten. Räkna ca 2-3 dl socker till 1 liter slånsprit. Spar spriten. Häll bären i burken igen och slå sockret på bären. Skaka den då o då så sockret löser sig och drar ur den sista spriten ur bären. Låt stå tills bären skrumpnar. Sila av bären och blanda sprit/sockerlösningen med slånspriten.

På detta sätt dras maximalt med smak/sprit ur bären!!!

Det här är den i särklass godaste likör som jag någonsin har druckit!
Exakt samma recept använder jag sedan 15 år tillbaka.
Lagrat under några år smakar likören ännu mer MUMS!

TobiasJ

« Svar #2 skrivet: 27 sep-07 kl 12:03 »
Håller med om att detta är en av de godaste likörerna.. Går den att lagra altså?? Hur länge i så fall?? Ska den stå mörkt och vilken temperatur??

Winnie

« Svar #3 skrivet: 27 sep-07 kl 13:21 »
Många anser att den bllir bra efter ett års lagring( flera menar till och med att den är odrickbar utan lagring!!)

Förvarar den i min matkällare som håller mellan 10 och 17 grader, mörk för det mesta.
Njöt senast i förrgår ett glas likör som fått stå till sig i två år,,, underbar!
« Senast ändrad: 27 sep-07 kl 13:24 av Winnie »

TobiasJ

« Svar #4 skrivet: 28 sep-07 kl 00:07 »
Håller inte med om att den är odrickbar utan lagring..  ;)  På vilket sätt försluter du flaskorna innan lagring, använder du vinkork??

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 5 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe, alfhild, addebadde, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser