Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket har man öppet vintertid?  (läst 9363 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Hur mycket har man öppet vintertid?
« skrivet: 03 sep-07 kl 11:47 »

Hej!
Vi har haft höns sedan i våras men undrar lite över hönsskötseln vintertid.
Har man deras "dörr" öppen hela dagarna eller bara korta stunder?
Finns det någon rolig höns sysselsättning för dem inomhus?Jo, en fråga till! Belysning bör man ju snart ha. Är det speciella lampor, och har man tänt ungefär som deras dygnsrytm är nu?
Tackar på förhand för svar!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:Hur mycket har man öppet vintertid?
« Svar #1 skrivet: 03 sep-07 kl 12:34 »
Vi skaffade också våra hönor i somras så jag har ingen erfarenhet av höns på vintern... Jag har inte tänkt på det där med att ha hönsluckan öppen, men är det riktigt kallt kommer det ju in massa kyla den vägen, kanske ska man bara låta dem gå ut en stund mitt på dagen?

Våra hönor går ju fritt i trädgården på dagarna nu när vi är hemma, frågan är hur man gör på vintern, jag tror jag har hört att de inte är så förtjusta i att gå i snö.

Roliga sysselsättningar har jag läst om däremot. Man kan hänga upp halva rotfrukter i snören på väggen som de kan hoppa efter och hacka i, torkade nässlor i ett nät, något inlägg här i dag tipsade om majskolv på en pinne, det kan jag tänka mig att det kan vara roligt, havre och vete utstrött i golvströet så de får picka och krafsa.

Jag tror de ska ha tänt lite kortare stund, så de går in i sin vila och inte värper, men för att få i sig den mat de behöver måste de ju ha vissa timmar ljust så de inte sitter och sover hela tiden.

Skymningen är viktig har jag förstått så de får komma till ro, antingen den riktiga skymningen eller en konstgjord med tidsinställd dimmer, finns för 960 :- på Högberga såg jag men till mina fem hönor känns det lite överdrivet...

Man får tidigarelägga morgonen istället i så fall och utnyttja den riktiga skymningen. Lite beroende på var man bor så de får tillräckligt med ljusa timmar.

Sen behövs kanske någon slags värmekälla också... jag funderar på antingen något slags element eller en värmelampa med keramisk lampa som alltså inte lyser.

Inga svar direkt, bara egna funderingar... De som vet mer kan ju rätta till och lägga till...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ankmor

• Tofslan med fem kycklingar, födda 10 maj 2011
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 03 sep-07 kl 13:08 »
Vi brukar ha en vanlig timer som tänder ljuset på morgonen sen så får skymningen göra sitt på em, vi försöker att ge dem ca åtta timmars ljus tid så de hinner äta det de ska. Då blir det inga ägg hos oss iaf.

Luckan öppnar vi när det är nån fin dag så för de göra som de vill!  En del går bums ut andra håller sig inne!

Snö tycker mina raringar absolut inte om, så finns det snö på utegården är de inne! ;D

Brukar sällan ha gluggen öppen varje dag med tanke på att det kanske blir för kallt och ev drar på dem.

Försöker sysselsätta dem inne med olika aktiviteter, tror det mesta är nämnt i forumet på ett eller annat ställe.

Vi brukar ordna in lite grova grenar åt dem att sitta på på olika ställen och nivåer i hönshuset förutom sovpinnarna, det gillar mina iaf.
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)
Tupparna Gustav och Lill-Svenne.

Ankmor

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 03 sep-07 kl 13:12 »
hmm...glömde skriva att vi har en värmelampa att tända vid behov. I vintras hade vi inte den tänd nån gång eftersom vi sällan har under nollan i vårt hönshus.

Det ska vara väldigt kallt en längre tid innan det blir minusgrader inne där.

Kanske finns det bättre lösning dom t. ex ett element som man kanske kan ha hängandes från taket eller nåt i den stilen, med tanke på brandrisk??  Men det skulle inte förvåna mig om det finns speciella element för höns... ;D
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 sep-07 kl 13:14 »
Jag har en lågenergi lampa i hönshuset. Det lär ju vara ganska likt solljus? Den släcker jag mitt på dagen så de får skymningen. Börjar med bara några timmar ljust i december och ökar sedan succesivt.

Jag har öppet hela dagen på vintern så de får frisk luft och gå ut när de vill. Jag skottar om det är snö och strör ut halm på marken. Annars vill de inte gå ut.

Ankmor

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 03 sep-07 kl 13:37 »
..har oxå provat att skotta bort snön men de vill iaf inte gå ut så i vinter ska jag prova med att skotta och sedan lägga ut halm!

Tack för det tipset! ;D

Jag har oxå lågenergilampor.

Lena A

« Svar #6 skrivet: 03 sep-07 kl 13:48 »
Jag har också en lågenergilampa på timer som tänds vid 6-tiden på morgonen, då jag själv går ut och ser till hönsen. Sedan har jag på den tills dagsljuset kommer. Naturens skymning tar hand om eftermiddag/kvällen.

Hönsluckan öppnar jag varje dag. De brukar gå ut även om det är ganska kallt. Är det riktigt snörusk är luckan stängd, för då vill de inte gå ut alls.

Annars brukar jag skotta bort snön i utegården och lägga halm. Det håller dem också sysselsatta ett tag med ivrigt sprättande.  ;D

Värmelampa har jag bara om det blir riktigt kallt (kallare än ca -15 grader en längre tid). De tål en hel del minusgrader.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #7 skrivet: 03 sep-07 kl 13:52 »
Himla mycket tack för goda råd och att ni delar med er av era erfarenheter! Vår hönsgård är under tak, så det blir nog inte mer än lite yrsnö som kommer in där. Men när jag ändå är i tackar och frågartagen undrar jag... sandbädd inne? hur gör ni med det? De har ju sant ute men vintertid blir den ju frusen...
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 sep-07 kl 13:53 »
Vanlig lampa på vanlig timer. Tänds tidigt på morgonen och släcks innan det är mörkt. Ingen värme. Utevistelse vid efterfrågan.

Tingeling

• -
« Svar #9 skrivet: 03 sep-07 kl 15:04 »
Hej, jag har 3 hönor, och eftersom vi bor i skåne har jag ingen lampa till dem, de får sina ljusa timmar ändå. Men ett element har jag....bakom ett galler på några tegelstenar, så de har alltid har några plusgrader inomhus på vintern.

Luckan står öppen hela dagarna, men vid snöstorm eller riktigt blaskväder går de ändå inte ut, så då låter jag det vara stängt.

Vi har tak över utgången en bit, och bredvid där har vi sandbad....(finns sidovägg där också) , den använger de flitigt hela vintern, fryser sällan till is här i skåne. Där snöar eller regnar det inte heller.
Mina får hö, nässlor, frö i ströet... mm att sysselsätta sej med på vintern.
Lycka till
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Helenan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 sep-07 kl 15:13 »
Jag har redan ställt in en kartong med sand i hönshuset.  Får inte glömma att fylla på med sten så de har tillgång till det när (om) snön kommer.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #11 skrivet: 03 sep-07 kl 15:28 »
Vi har öppet de ljusa timmarna om det inte är alltför kallt, så får de göra som de själva vill. Ankorna kutar ut o vinterbadar gladeligt (burr) i hällkaret, hönsen går ut de också för det mesta.

Vi har lampa som vi tänder  på morgonen o släcker på kvällen, ingen timer alltså men man ger de ju ändå tidigt på morgonen o tittar till dem en sista gång innan man lägger sig, ganska mysigt faktiskt att gå ut o säga godnatt!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Blomme

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 sep-07 kl 18:54 »
Då jag bor i Skåne behövs varken ljus eller värme i hönshuset.
Ibland fryser vattnet och då hjälper en väreplatta för detta.
Luckan är öppen dygnet runt men de vistas ogärna ute om det är snö.
Vill du bibehålla en hög äggproduktion så ska du ha belysning och plocka äggen varje dag annars fryser dem och spricker.

MiaMia

• Hemma mamma
« Svar #13 skrivet: 03 sep-07 kl 21:54 »
Hejsan, vi har haft lite olika sorters höns. Dels lantraser stora och tunga, de går gärna ute bara det inte regnar och blåser. Samma sak med kalkoner, inte BUT utan andra sorters kalkoner.
Däremot har det varit så att när vi köpt värphöns och BUT kalkoner har de inte velat gå ut.
Kanske är det så att lantraserna har en inre instinkt att äta upp sig sommar o höst, så att de har ett bättre skydd till vintern. Det är bara en teori som kanske inte alls stämmer, men det har varit skillnad. Alla har varit frigående i en gammal hästhage och själva kunnat välja att vara inne eller ute. Vi har haft en "grislampa" inne som värme och ljuskälla ca 2-3 timmar om dan på morgonen.
Ett tips är att torka nässelbuntar nu, med frö på, de brukar gilla det. Alltså stora nässlor ca 1 m höga, dra upp med roten och bunta ihop o häng på tork. Enkelt och nyttigt för hönsen.
Lycka till !
Delar gärna med mig av många års erfarenhet av att vara ekonomisk smålänning. Många intressen och vänner med allehanda kunskaper.

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #14 skrivet: 04 sep-07 kl 07:09 »
Jag har "kattlåda" med sand till mina höns. Silkeshönsen gillar att sitta på kanten, mina silkes gillar inte att sitta på pinne, men kanten går bra. Jag åker till ett grustag i närheten och fyller några stora hinkar med sand och grus till vintern innan det fryser. Jag tog också till vara på allt spån från då vi sågade vår björkved och det är helt suveränt som golvströ. Det binder ihop skitarna jättebra, och jag kan sitta med kattspade och sålla emellanåt, så slipper man raka ut alltihop varje gång. Jag städar ofta i mitt hönshus och då funkar det att sålla. Läste någonstans, tror det var i boken "Höns", att man inte ska ge höns spån från andra träslag än björk, då det finns ämnen i som de inte tål.
Mina gillar inte heller nässlor men frukt och bär, havregryn, ris och majs för att inte tala om solroskärnor! Det är lite lyxigt kanske att ge dem skalade solroskärnor men en näve i bland får dem. Vem köper inte en massa onödigt till de man älskar? :) Det är bra att rensa skafferiet ibland och ha hönsen i tankarna, då blir det ströbröd och diverse som de får kalasa på. Men tänk på att klibbigt ris gärna fastnar i krävan på dem, så ta det försiktigt med sånt. Och om vattnet fryser i hönshuset, byt inte till varmvatten som jag gjorde första vintern i hopp om att det skulle hålla sig några timmar längre, det gör det inte. Molekylerna i varmt vatten fryser fortare än i kallt. Man lär sig så länge man har en lever ;D
Den som har en lever får se

Melica

« Svar #15 skrivet: 04 sep-07 kl 23:01 »
Jag skulle också vilja ge mina höns en naturlig skymning. Men jag har timer på belysningen både morgon och kväll för att kunna titta till dem två gånger om dagen. Annars är det helmörkt när jag kommer hem på kvällen och ska plocka ägg och stänga in dem om det varit öppet. Då får jag smyga in med ficklampa för att inte störa dem allt för mycket, och det är ju inte särskilt praktiskt. Hur gör ni andra med det?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Helenan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 sep-07 kl 19:52 »
Ficklampa.

Nypålandet

« Svar #17 skrivet: 05 sep-07 kl 20:08 »
Ska man verkligen hålla på med öppettider i hönsgården? Jag hade tänkt att det där sköter sig själv, det får vara öppet & det ljus som fin... det finns.

Blomme

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 sep-07 kl 21:11 »
Ska man verkligen hålla på med öppettider i hönsgården? Jag hade tänkt att det där sköter sig själv, det får vara öppet & det ljus som fin... det finns.

Så rätt så... dock har vissa ett visst kontrollbehov eller rovdjur  ;D

Helenan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 sep-07 kl 22:00 »
Jag tycker det blir för mörkt för hönsen utan lampa i mitt hönshus så jag har tänt från 1 dec. Kul att få ägg till jul också. Bor man söderut så behövs det ju inte. Eller om man har mycket och stora fönster och bor halv långt söderut. :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 4 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Bender, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser