hallå alla kefiraner, var håller ni hus? har trillat av pinnen av för mycket goda bakterier?
Ok Mirami, här kommer mina svar:
När du vill ta en paus på säg omkring 2 veckor, så kan de vila i kylskåpet i en mix av vatten o mjölk 50/50
När du vill ta en ännu längre paus, så kan du testa att torka grynen i ugnen: tvätta i kokt avsvalnat vatten, lägg ut på ren kökshanduk och skaka runt dem lite så de vattnar av sig, torka lite i rumstemp och sen på svag svag ugnsvärme, gärna med luckan öppen.
När de är torra stoppar du ner dem i papppåse eller glasburk med pulvermjölk, förvara i kylskåp. Detta har jag testat men det var skitsvårt att få igång dem igen.
Bättre metod när man vill vila en odefinerad tid är att adoptera bort dem och sen be att få lite när du är sugen igen :-)
Du säger att den är grymt sur: prova att låta den fermentera bara 24 timmar...eller mindre. Smaka av och sila när du tycker att den smakar gott. Den är ok i alla stadier, men helst ska den ju inte vara mjölkig. MEN man kan faktist låta fermentera 6 timmar, sila och låta efterfermentera några timmar till, utan gryn, för att få den tjock men inte alltför sur.
Jo, kefiren i sin ursprungsform är faktist rätt rinnig! Min kefir har blivit tjockare efterhand. Men jag har hört att de som fått av mig tycker det tar lite tid att fermentera...vet ej om det beror på att den reser i plastpåse, utan syre...När jag testat att ha kefirgryn i påse ett par dagar och sen satt igång den, så har jag inte tyckt att det tar längre tid...den är lite annorlunda några gånger men inte så att jag höjer på ögonbrynen..
För tjockare konsistens, prova fetare mjölk ett tag.
Detta är ju en levande organism, så visst har den sina humörsvängar.
Du kan dela med dig så snart du tycker att du har för mycket! När du är tvungen att producera mer än vad du gör av med.
Färdig kefir kan lagras i kylskåp jättelänge! Den är ju godast färsk, eller kanske tom ett par dagar gammal. Men helt drickbar efter 1-2 veckor. Helt otroligt! Den håller längre än så, men tappar i smak osv, såklart.
Vad menar du med att den jäser? den fermenterar ju hela tiden, men jäser?