Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En död get i golvet!  (läst 4088 gånger)

Norrgårds Anna

En död get i golvet!
« skrivet: 31 aug-07 kl 15:12 »
Jag vet inte om detta ämne kanske egentligen hör hemma på Ljugarbänken...  ;)

Har fått höra av en hantverkare att när han renoverar äldre hus så kan det ligga en död get under golvet (alltså inomhus, mellan två våningar, inte i grunden alltså!).

Hantverkaren hade hört någonstans det skulle betyda tur att lägga en död get under golvet... jag trodde ju först att han skämtade.... men han påstår att han har hittat getskelett.  :-X

Här brukar ju finnas många som är duktiga på folktro/skrock. Har ni hört talas om detta eller är det en småländsk tradition!?  ;D ;D

Jag har inte tänkt praktisera det själv, utan är bara nyfiken.  :)

anette i bugared

• -
Re:En död get i golvet!
« Svar #1 skrivet: 31 aug-07 kl 17:42 »
Har själv lagt en fårskalle under lagårdsgolvet, efter en ilsken bagge som nu får fortsätta sitt vaktande värv i "efterlivet".
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 31 aug-07 kl 21:10 »
... och jag bröt upp sovrumsgolvet och hittade en katt. Men den levde.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Norrgårds Anna

« Svar #3 skrivet: 01 sep-07 kl 09:02 »
Stackars kisse!  :-\ Men då hade den väl krupit in via grunden?

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 01 sep-07 kl 09:50 »
Ja. Det var en perser. En helt utmärglad sak som jag hade hört ljud ifrån i många veckor. Jag trodde att jag hade en grävling, eller nåt, under huset. Efter ett tag trodde jag att jag höll på att bli knäpp. När jag bröt upp golvet och det tittade upp en gremlin, slängde jag tillbaka golvplanken och bytade brallor.  ;) ;D Det där djuret var det mest horribla jag någonsin sett! Men kattskrället kom till vet., fick rymdmat och blev rakad, och bodde sedan bakom min kompis Veterinärens skrivbord på en kudde i direkt anslutning till ett element.

... och sedan blev katten odräglig och fick flytta till kompisens svärmor, där katten fortfarande är odräglig och vägrar äta annat än kokt torsk.  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #5 skrivet: 01 sep-07 kl 10:33 »
Tja; Jag vet inte om det jag har att säja styrker teorin om att det skulle betyda tur med döda getter, men när jag var liten så rev vi ur ett innertak för att blotta ett tak av massiva stockar..  Den delen (av huset jag växte upp i) var då vardagsrum, men hade varit en del av köket i den ursprungliga stugan.  Ovanpå innertaket vi rev fanns det i mängder av benrester samt en massa annat skräp..  Ingen skalle, dock, så vartifrån benen kom vet vi inte.
Och såklart att det var i småland...  =) Men jag var för liten för att idag komma ihåg fler detaljer än att alla tyckte det var äckligt..  Och att morsan började spåna på om en "änglamakerska" hade bott där!  Liten som jag var tyckte jag det lät som om det vore en bra grej, om en sådan hade bott i vårt hus.. =)
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 01 sep-07 kl 14:25 »
Kattskelett i grunden skall tydligen vara vanligt i äldre hus, skulle bringa tur tydligen   ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

vGg

« Svar #7 skrivet: 01 sep-07 kl 15:50 »
hmm, bättre en get än människa - förr i världen tycks det inte helt ovanligt att man (enligt tidiga hedniska vanor) offrade någon av arbetarna som lagt husgrunden (naturligtvis någon utifrån eller någon som av annan anledning inte skulle saknas alltför mycket...) skröna?  kanske, men jag har hört det ifrån flera källor och länder, så något korn av sanning ligger nog i... en tupp tycks vara vanligare på sydligare breddgrader

annan

« Svar #8 skrivet: 01 sep-07 kl 19:53 »
husoffer, dvs att lägga ner något i tex ett stolphål vid husbygge är inte helt ovanligt i arkeologiska sammanhang (ett litet guldbleck tex) men hela getter i bjälklaget har jag inte hört talas om. å andra sidan är det ju mkt man aldrig hört talas om.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Stallbacka gård

« Svar #9 skrivet: 03 sep-07 kl 10:03 »
hmm, bättre en get än människa - förr i världen tycks det inte helt ovanligt att man (enligt tidiga hedniska vanor) offrade någon av arbetarna som lagt husgrunden (naturligtvis någon utifrån eller någon som av annan anledning inte skulle saknas alltför mycket...) skröna?  kanske, men jag har hört det ifrån flera källor och länder, så något korn av sanning ligger nog i... en tupp tycks vara vanligare på sydligare breddgrader

I skottland finns där gammla hus som påstås ha en människa offrad i husgrunden. Det gjordes för att blitka markandarna. För blev de arga kunde huset sätta sig. Om ni någon gång är i Edinborough så passa på gå den guidade spökrundan, Då får man höra och vara med om saker som får nackhåren att resa sig. Man får höra hur det gick till förr i ett land där många keltiska ritualer levde kvar länge..

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 03 sep-07 kl 21:46 »
Jag hittade ett litet kuvert med en kondom i,uppe på vinden i sågspånet.Vet inte om det var en snål jävel som inte ville offra mer,eller om det var någon som gömt den för framtida behov.Naturligt vis har kuvertet med innehåll förkommit på något sätt,annars så hade jag tänkt mig donera detta till hembygdsgården.Så folk fick se att dom inte bara blåste i näverlur och ystade ostar och kokte mese,utan det fanns andra alternativ också, till förströelse för allmogen.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 06 sep-07 kl 16:37 »
Annars har det hittats döda barn under hus, när folk blev desperata och tog abort med strumpstickor eller liknande så hände det att man grävde ner liket under husgrunden.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
Poe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser