Jag har tack-och-lov mina djur försäkrade! Mitt varmblod slet för två år sedan av en sträcksena. Det gick sammanlagt på 40 000 ca. Vi betalade väl nära hälften, då bandage och mediciner inte ingick. Bara bandagen gick på 150 kr styck och dem bytte vi varannan dag i början, därefter var tredje! De flesta tyckte vi var galna som inte tog bort henne, men lite mer än ett halvår efteråt var hon helt återställd. Utan försäkring hade vi inte klarat detta.
Hunden har opererats och med veterinärbesöken innan operationen har det gått på 28 000 hittills......då har vi inte fått svar på biopsierna, så vi vet inte vad hon lider av ännu.
Jag har också varit i valet och kvalet, men händer något de första åren man har djuren, har man absolut inte hunnit spara ihop dessa pengar som det talas om att en försäkring går på under djurens livstid.
För att försäkra sig om att man kan rädda sitt djur, tror jag en försäkring är att föredra. Jag vill inte att pengar ska avgöra om mina djur får leva eller dö av en åkomma som är lätt att åtgärda.
Tips - på en del djursjukhus finns humankonto där man kan dela upp betalningen räntefritt på ett år. Bra om man inte har försäkring.