Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig golvvärmeslang  (läst 6456 gånger)

kuppjerkarn

Billig golvvärmeslang
« skrivet: 30 aug-07 kl 17:46 »
Hallo,

Letar förtvivlat efter prisvärd, dvs. billig golvvärmeslang. Skall gjuta golv i min nytimmrade garage/verkstad och hittar bara slang runt 15-20 kr/meter. Var finns?

Är det helt hål i huve att lägga ner en jysst vattenslang??

Puss & kram alla

Filip Skräplund

Re:Billig golvvärmeslang
« Svar #1 skrivet: 30 aug-07 kl 17:52 »
Du glömmer väl inte att fixa jäkligt bra isolering under betongplattan?
Annars försvinner mycket av värmen ut i backen, och kostnaden för slangen blir som en droppe i havet.
Kan tänka mig att långvarig påverkan av varmvatten påskyndar slangens åldrande,
och har man då gjutit in undermålig slang kan man bli tvungen att bila upp golvet i förtid och göra om alltsammans.
« Senast ändrad: 30 aug-07 kl 18:03 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Blomme

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 aug-07 kl 18:54 »
Kolla efter en PEM slang, du bör dock ha en VVX eftersom den inte är diffusionstät.

Hasse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 aug-07 kl 19:04 »
Använd inte vanlig slang. Den släpper in syre i vattnet och din utrustning korroderar som tusan. Den särskilda golvvärmeslangen har ett skikt som stänger ute syret.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 aug-07 kl 16:19 »
varför inte köpa färdig golvvärmematta?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 aug-07 kl 18:53 »
Öö.. reklam  ??? Vi köpte riktigt billig slang på Harald Nyborg  :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #6 skrivet: 01 sep-07 kl 14:17 »
Som Hasse skriver, golvvärmeslangen har en speciell beläggning/material som är diffusionstätt. Det där med syret kände jag inte till (låter inte orimligt alls) men min spontana tanke var att vanlig slang kan "svettas" och höja fukthalten i materialet omkring slangen så att man med tiden får rötskador. Vattenmolekylerna är förstås större än syret så kossosion i värmesystemet känns faktiskt mer sannolikt.

Frågan är vad som händer om man tillsätter glykol (korrosionshämmande) i systemet?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Blomme

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 sep-07 kl 14:31 »
Glykol är nästan en förutsättning om man inte alltid vill ha värmen på vintertid i garaget. Som jag skrev innan är det att rekommendera med en VVX dels för att inte få in syre i ev. ackumulator, pumpar, och armatur.
Om man väljer en PEM slang d.v.s
VVX är även nödvändigt för att ej få in glykol i övrigt system om det ej är önskvärt.

Är det bara ett bilgarage är det ej lönt att använda annat än för ändamålet avsedd slang...

ollebolle

« Svar #8 skrivet: 06 sep-07 kl 22:11 »
I värmepumpsystemen använd inte glykol. Man har vanlig denaturerad sprit istället. Miljön mår sämre om glykolen slipper ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare
Sundance, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser