Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sopberget växer!!  (läst 8582 gånger)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:sopberget växer!!
« Svar #20 skrivet: 30 aug-07 kl 14:24 »
Hur stor andel vatten är det i toalettpapper??   8)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Eulalia

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 30 aug-07 kl 14:27 »

före? eller efter? ettan eller tvåan?  :P

Filip Skräplund

« Svar #22 skrivet: 30 aug-07 kl 14:29 »

Ok, jag medger att jag förföll till att syfta på trådens rubrik där.
Dassrullarna kommer i vart fall inte självmant flygande från skogen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 30 aug-07 kl 15:30 »
Citera
Istället för toalettpapper kan man använda rövskrapa osv.  

Varför inte..? Vi kan bli en riktigt konstig sekt som inte använder dasspapper.. ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #24 skrivet: 30 aug-07 kl 20:24 »
Varför inte..? Vi kan bli en riktigt konstig sekt som inte använder dasspapper.. ;D
Tja eftersom toalettpapper på rulle bara funnits i lite över hundra år och majoriteten av världens befolkning fortfarande inte använder det så skulle nog inte sekten te sig så underlig annat än i minoritetens ögon.
Folk idag verkar tro att toalettpapper alltid varit en självklarhet.
Min femåring lever efter samma devis. När hon frågade vilka DVD filmer jag tyckte bäst om när jag var liten blev hon helt ställd när jag förklarade att det inte fanns varken dvd eller video och att vi inte ens hade TV utan lyssnade på radio när jag var i hennes ålder.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 30 aug-07 kl 21:00 »
Vill man bli betraktad som en riktigt konstig sekt skall man låta bli att bajsa i dricksvatten.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 30 aug-07 kl 21:27 »
 :o Alltså jag vet inte om det är ett i-landsproblem eller u-landsproblem att vi gör det..  ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 31 aug-07 kl 22:15 »
Vill man bli betraktad som en riktigt konstig sekt skall man låta bli att bajsa i dricksvatten.
Just det ;D !

Och ska jag nu krångla till det lite, med anledning av ämnets rubrik, så hamnar alla dom eviga förpackningarna inte alls på nåt sopberg; slänger du dom i din soppåse hemma bränns dom antagligen i nåt värmeverk, och lägger du dom i en container på en återvinningsstation så återvinns dom...men här kommer poängen; känn er måttligt nöjda ni som skiter i vatten, för när erat avloppsvatten gått igenom reningsverket blir det slam som en av slutprodukterna, och det slammet innehåller en hel del gifter och föroreningar, så det måste då läggas på sopberget, eftersom det är för farligt att sprida på åkrarna...det ni...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #28 skrivet: 31 aug-07 kl 22:25 »
Just det ;D !

Och ska jag nu krångla till det lite, med anledning av ämnets rubrik, så hamnar alla dom eviga förpackningarna inte alls på nåt sopberg; slänger du dom i din soppåse hemma bränns dom antagligen i nåt värmeverk, och lägger du dom i en container på en återvinningsstation så återvinns dom...men här kommer poängen; känn er måttligt nöjda ni som skiter i vatten, för när erat avloppsvatten gått igenom reningsverket blir det slam som en av slutprodukterna, och det slammet innehåller en hel del gifter och föroreningar, så det måste då läggas på sopberget, eftersom det är för farligt att sprida på åkrarna...det ni...

Hörde på radion att man ska försöka miljöcertifiera slammet. Detta ställer krav på dem som "levererar" avloppsvattnet.

Avlopp från toaletter som används för det de är avsedda för ger ett utomordentligt bra slam för gödning av åkrarna. Vad som ställer till det är ju att folk spolar ner allt möjligt man vill bli av med, färgrester, kemikalier, läkemedel, strumpbyxor etc.

Edgar

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #29 skrivet: 31 aug-07 kl 22:42 »
Hörde på radion att man ska försöka miljöcertifiera slammet. Detta ställer krav på dem som "levererar" avloppsvattnet.

Avlopp från toaletter som används för det de är avsedda för ger ett utomordentligt bra slam för gödning av åkrarna. Vad som ställer till det är ju att folk spolar ner allt möjligt man vill bli av med, färgrester, kemikalier, läkemedel, strumpbyxor etc.

Edgar

Ett gammalt problem, det första som behövs är upplysning om vad som händer med det man spolar ner, och vad det för med sig. Jag börjar lukta avgifter.

Med avgifter kommer bestämmelser.

Kanske vore det värt att kolla vad naturvårdverket har för synpunkter i denna fråga.

Leif

koko

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 01 sep-07 kl 18:51 »
"rövskrapa" ;D

Filip Skräplund

« Svar #31 skrivet: 01 sep-07 kl 18:57 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #32 skrivet: 14 sep-07 kl 18:30 »
Vi sopsorterar allt vi bara kan. har egen kompost i trädgården som allt köksavfall hamnar i. Sen sorterar vi kartonger, tidningar, hårdplast, mjukplast , metall allt som går att sortera gör vi. Detta har resulterat i att vi har ändrat abonemang på sophämtningen till var 4:e vecka istället för varannan. Det finns inte mindre än var 4:e. Vi skulle klara oss på ännu mer sällan tömning om det fanns. Oftast ha vi bara 3 eller 4 påsar i tunnan.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #33 skrivet: 15 sep-07 kl 12:54 »
hahahaha, blir äcklad.... :o
Och jag tycker det är rätt äckligt att skita i rent dricksvatten...men den diskussionen har vi redan tagit.

Känsliga typer kan ju istället för rövskrapa eller skithuspapper använda t. ex. gräs, löv, mossa, granris eller varför inte en dagstidning (en hel del av dom återvunna tidningarna blir dasspapper, så då kan man lika gärna spara in ett moment, s a s :P ). Möjligheterna är (ursäkta den kassa ordvitsen...) oändliga!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tehanu

« Svar #34 skrivet: 20 sep-07 kl 18:39 »
Angående vad någon sade om Lush; att man borde låta bli massproducerade lyxprodukter, sa måste jag faktiskt protestera..

jag gillar flera av deras produkter och använder dem mycket hellre än den typ av hygienprodukter man hittar i vanliga butiker.. Deras produkter är för det första handgjorda allihop, inte "masstillverkade". Sen anser jag att det ar värt att betala LITE mer (för det är faktiskt inte speciellt mycket dyrare) för att få en produkt som jag vet inte innehåller massa skit. Jag älskar deras deodoranter och hårvårdsprodukter till exempel. Och ur förpackningssynpunkt sa är det ganska vettigt. Sen är det en helt annan fråga hur mycket såna här hygienprodukter man egentligen behöver.. och det är ju intressant vad det är vi spolar ner i avloppet, kolla på vad hudvårdsprodukterna innehåller: alla "pärlproteiner" "silk ribbons" små "peelande plastpärlor" etc. Bara för att pärlor är fina så betyder inte det att håret blir fint om man maler ned pärlor i shampot... Går folk på vad som helst??

Jag stör mig på att allt man köper är parfymerat.. Parfym ar trevligt ibland för att krydda tillvaron men tänk vilken cocktail det blir när allt luktar.. Och tänk på vilken kemikaliecocktail man blandar till..  en vanlig morgon så använder genomsnittssvensken kanske

dushkräm
shampoo
balsam
rakkräm
tandkräm
munvatten
deodorant/antiperspirant
hudlotion
ansiktsrengöring/ peelingkräm
ansiktstoner
ansiktslotion
kroppslotion
bodyspray
hårspray
hårvax
parfym/

plus eventuellt smink och sminkborttagare
.. och det mesta spolas förr eller senare ned i avloppet igen...
!!!!!!!!!!!!!!!

Så jag har försökt begränsa mig till att använda endast de produkter som jag känner är "nödvändiga", speciellt sedan jag hittade ingrediensen "polyakrylamid" (hallandstunneln!!) i min ansiktskräm av märket Botanics (som marknadsförs med underrubriken "the power of nature") (Det verkar som att man kan marknadsföra vad som helst under slagordet "naturlig" samtidigt som man stoppar i lite vad som helst.. )

Jag har alltid haft problemhy och har provat ALLT, inklusive dieter och receptbeglagda hemska mediciner.. Men jag slutade använda alla mina ansiktsprodukter (utom en lätt fuktkräm, som jag använder endast vid behov) och kör nu med endast vatten och en handduk (en "face flannel") och min hy har aldrig mått bättre.

Klart att sopberget är ett allvarligt problem och utan tvivel är vårt samhälles konsumtionshysteri är orsaken.. Men samtidigt tjänar det inget till att bara tjata på människor att de ska sluta konsumera, för vad ska de då leva för? Och varför ska de då slita och släpa hela livet? Det skulle vara alltför omvälvande. När de hela tiden matas med tanken att tillväxten är det viktigaste, och att man blir lycklig och "mer sig själv" av att köpa och förbruka. Nej, om man vill förändra så tror jag att man måste istället gå före och visa att det finns mer här i livet, och vara ett levande exempel på det.... För många skulle nog känna att livet blev tomt om de inte fick köpa trendkläder och byta gardiner trettio gånger om året.. Men om de då kan se att det finns människor som lever bra och intressanta liv utan att känna sig tomma hela tiden, då kanske de så småningom upptäcker att de inte behöver försöka "bli nån" ... för de är ju redan sig själva!

Mysla

• Norrbotten
« Svar #35 skrivet: 20 sep-07 kl 19:03 »
en vanlig morgon så använder genomsnittssvensken kanske

dushkräm
shampoo
balsam
rakkräm
tandkräm
munvatten
deodorant/antiperspirant
hudlotion
ansiktstoner
ansiktslotion
kroppslotion
bodyspray
hårspray
hårvax
parfym/

Oj, jäklar! Jag har alltid trott att jag är en sån där genomsnittssvensk. Men min lista ser ut som följer:

dushkräm/tvål
shampoo
tandkräm
deodorant

Ibland får jag för mig att använda lite parfym och ännu mera sällan får jag för mig att använda lite smink(mascara och kajal).

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 20 sep-07 kl 20:07 »
Angående vad någon sade om Lush; att man borde låta bli massproducerade lyxprodukter, sa måste jag faktiskt protestera..

jag gillar flera av deras produkter och använder dem mycket hellre än den typ av hygienprodukter man hittar i vanliga butiker.. Deras produkter är för det första handgjorda allihop, inte "masstillverkade". Sen anser jag att det ar värt att betala LITE mer (för det är faktiskt inte speciellt mycket dyrare) för att få en produkt som jag vet inte innehåller massa skit. Jag älskar deras deodoranter och hårvårdsprodukter till exempel. Och ur förpackningssynpunkt sa är det ganska vettigt. Sen är det en helt annan fråga hur mycket såna här hygienprodukter man egentligen behöver.. och det är ju intressant vad det är vi spolar ner i avloppet, kolla på vad hudvårdsprodukterna innehåller: alla "pärlproteiner" "silk ribbons" små "peelande plastpärlor" etc. Bara för att pärlor är fina så betyder inte det att håret blir fint om man maler ned pärlor i shampot... Går folk på vad som helst??

Jag stör mig på att allt man köper är parfymerat.. Parfym ar trevligt ibland för att krydda tillvaron men tänk vilken cocktail det blir när allt luktar.. Och tänk på vilken kemikaliecocktail man blandar till..  en vanlig morgon så använder genomsnittssvensken kanske

dushkräm
shampoo
balsam
rakkräm
tandkräm
munvatten
deodorant/antiperspirant
hudlotion
ansiktstoner
ansiktslotion
kroppslotion
bodyspray
hårspray
hårvax
parfym/

.. och det mesta spolas förr eller senare ned i avloppet igen...
!!!!!!!!!!!!!!!

Så jag har försökt begränsa mig till att använda endast de produkter som jag känner är "nödvändiga", speciellt sedan jag hittade ingrediensen "polyakrylamid" (hallandstunneln!!) i min ansiktskräm av märket Botanics (som marknadsförs med underrubriken "the power of nature") (Det verkar som att man kan marknadsföra vad som helst under slagordet "naturlig" samtidigt som man stoppar i lite vad som helst.. )

Jag har alltid haft problemhy och har provat ALLT, inklusive dieter och receptbeglagda hemska mediciner.. Men jag slutade använda alla mina ansiktsprodukter (utom en lätt fuktkräm, som jag använder endast vid behov) och kör nu med endast vatten och en handduk (en "face flannel") och min hy har aldrig mått bättre.

Klart att sopberget är ett allvarligt problem och utan tvivel är vårt samhälles konsumtionshysteri är orsaken.. Men samtidigt tjänar det inget till att bara tjata på människor att de ska sluta konsumera, för vad ska de då leva för? Och varför ska de då slita och släpa hela livet? Det skulle vara alltför omvälvande. När de hela tiden matas med tanken att tillväxten är det viktigaste, och att man blir lycklig och "mer sig själv" av att köpa och förbruka. Nej, om man vill förändra så tror jag att man måste istället gå före och visa att det finns mer här i livet, och vara ett levande exempel på det.... För många skulle nog känna att livet blev tomt om de inte fick köpa trendkläder och byta gardiner trettio gånger om året.. Men om de då kan se att det finns människor som lever bra och intressanta liv utan att känna sig tomma hela tiden, då kanske de så småningom upptäcker att de inte behöver försöka "bli nån" ... för de är ju redan sig själva!
hej!
jag funderade faktiskt i dessa banor idag när jag låg i badet.
vem vet vad det är för grejer i alla schampon och krämer överallt.
så jag tvättade mig idag med barnängens tvål när jag låg i badet,ja,ni vet
en fast formad tvål.
föredrar oxå LUSH.
har varit i deras affär många gånger här i göteborg,ligger ju mitt i stan!!
visst är det lite dyrare, men så gott det luktar och jag litar mer på de än på annat. :)

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 20 sep-07 kl 20:10 »
jag använder:

fast tvål
god parfym som ska lukta länge.
tandkräm
huvudsaken är att man inte luktar svett, för det är ÄCKLIGT.
fast min sambos svett blir jag k*t av!!

snarken

« Svar #38 skrivet: 20 sep-07 kl 20:11 »

Det var jag som sa det, men jag är partisk. Efter att ha satt mig i ett badkar med en särdeles ondskefull julklapps"badboll" full av vassa paljetter i form av julgranar har jag en minst sagt negativ koppling till butiken i fråga. Det var paljetter... överallt  :-[ *AJ* Klart man ska sätta guldkant på vardagen! Att sätta sig i paljetter däremot, kan inte rekommenderas ;)

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 20 sep-07 kl 20:22 »
Det var jag som sa det, men jag är partisk. Efter att ha satt mig i ett badkar med en särdeles ondskefull julklapps"badboll" full av vassa paljetter i form av julgranar har jag en minst sagt negativ koppling till butiken i fråga. Det var paljetter... överallt  :-[ *AJ* Klart man ska sätta guldkant på vardagen! Att sätta sig i paljetter däremot, kan inte rekommenderas ;)
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser