Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sopberget växer!!  (läst 8560 gånger)

tänk_positivt

• Gäst
sopberget växer!!
« skrivet: 29 aug-07 kl 15:43 »
hej och hallå.
blev så förbannad idag på dessa dubbla förpackningar.
först påse och sedan kartong utanpå.
och det värsta utav allt tycker jag är Uncle Bens "portionsförpackade ris" den som går på reklamen just nu,där han slänger i en påse ris i en gejsir och den hamnar på tallriken färdig.snacka om ONÖDIG FÖRPACKNING.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:sopberget växer!!
« Svar #1 skrivet: 29 aug-07 kl 18:16 »
Det blir bara värre o värre. Vi borde hitta på någon skojig protest aktion..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

koko

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 aug-07 kl 20:07 »
Säger bara flaskvatten, speciellt från utlandet... :-\
Ska det va så jävla svårt att
A. Tappa vatten ur kranen in i flaskan för att ta det med sig
B. Ställa flaskor med vatten i kylskåpet för kylt vatten

???Man hisnar...

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 aug-07 kl 22:47 »
En sak åt rätt håll: Anmäl för elektroniska fakturor!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 aug-07 kl 23:03 »
jajaja.... jag gör så gott jag kan men jag varken hinner,vill eller orkar rädda allt som slängs!  :-[

snarken

« Svar #5 skrivet: 30 aug-07 kl 09:29 »
Man gör så gott man kan... Har själv slutat köpa dubbelförpackade storpack för att tjäna någon krona eftersom det dels är onödigt och dels en form av manipulation från företagens sida för att "komma åt" sparsamma kunder. Ringde häromdagen upp och avasade mig kataloger från H&M och någon gardinfirma som jag drog på mig ungefär när jag först flyttade hemifrån. Telefonisterna tror att man är knäpp, men det kan jag bjussa på. Min mor har just satt upp sin första "Ingen reklam"-skylt och sorgearbetet för den första missade IKEA-katalogen pågår för fullt. Läste i en artikel att mängder av människor med "Ingen reklam" på lådan ringer och klagar hos IKEA, eftersom de inte ser katalogen som reklam utan mer som en mänsklig rättighet!

Kan rekommedera brittiska dokumentären "Packaging is rubbish" om bland annat problemet med dubbla förpackningar och kedjan Lushs arbete med att eliminera behovet av behållare för sina produkter. Fast i det senare fallet tycker jag kanske det vore enklare att eliminera behovet av svindyra, massproducerade lyxprodukter...  ;)

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 aug-07 kl 09:30 »

???Man hisnar...

hej!
titta vad jag hittade i dagens aftonbladet då!!! :o :o :o

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article663422.ab

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 aug-07 kl 09:31 »
En sak åt rätt håll: Anmäl för elektroniska fakturor!
ja, om bara alla företag hade det!!!!!  :o :o :o :o
« Senast ändrad: 30 aug-07 kl 09:33 av tänk_positivt »

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 aug-07 kl 11:07 »
....8<.... Min mor har just satt upp sin första "Ingen reklam"-skylt och sorgearbetet för den första missade IKEA-katalogen pågår för fullt. Läste i en artikel att mängder av människor med "Ingen reklam" på lådan ringer och klagar hos IKEA, eftersom de inte ser katalogen som reklam utan mer som en mänsklig rättighet!
...8<...

fniss, träffande.....  ;D :-[

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 30 aug-07 kl 11:46 »

???Man hisnar...

Varför bråkar man bara om bordsvatten?
Det är väl bättre att folk dricker Ramlösa än läskeblask?!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 30 aug-07 kl 11:52 »
Varför bråkar man bara om bordsvatten?
Det är väl bättre att folk dricker Ramlösa än läskeblask?!

Njaa, för vatten får man i princip gratis från kranen, så att köpa det på flaska är ett mysterium för mig!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 30 aug-07 kl 12:16 »
Njaa, för vatten får man i princip gratis från kranen, så att köpa det på flaska är ett mysterium för mig!

Det är godare med kolsyrat, och drygare.
Jag brukar inte köpa vatten tidigare, men i år har det hänt ibland att jag köpt smaksatt vatten istället för t ex cola.
Bara naturliga tillsatser.
Ska man klaga på bryggerierna så ska man inte bara peka ut vattnet, då ska man hacka på läsk och öl också.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 30 aug-07 kl 12:24 »
Köp en kolsyremaskin, billigare. Jag klagar inte på bryggerierna utan på människorna som köper vatten när man kan få det gratis. Att läsk är dåligt vet ju alla redan, så att försöka då vara bättre genom att köpa vatten förstår jag inte, vatten finns ju i kranen!!!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 30 aug-07 kl 12:36 »
Men om man är på resande fot och blir törstig, var hittar man vatten?
På en offentig toalett?
Vad ska man helst välja - kolsyrat vatten, juice eller Coca-Cola?

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 30 aug-07 kl 12:37 »
Ja, under sommaren får jag ett antal förfrågningar att man ska fylla på deras vattenflaska.. I Sverige finns det dessutom ställen att få tag i vatten på massvis av ställen. Offentliga toaletter är det väl inte heller något fel på?

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 30 aug-07 kl 12:45 »
Ja, under sommaren får jag ett antal förfrågningar att man ska fylla på deras vattenflaska.. I Sverige finns det dessutom ställen att få tag i vatten på massvis av ställen. Offentliga toaletter är det väl inte heller något fel på?

Jag vet inte hur toaletterna ser ut i dina trakter men dom är sannolikt bättre än här.
Jag skulle då inte ta mitt dricksvatten från en sån.
Kommer man här (nära "Stora Staden") och frågar efter vatten tror folk att man ska råna dom.
Visst är det bäst att ta med vatten hemifrån, men om man nu inte varit så smart, ska man gå törstig då hellre än att köpa en flaska vatten?

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 30 aug-07 kl 13:43 »
Jamen det må väl va hänt om man köper em flaska vatten när man är på resande fot. Men att släpa HEM tonvis ,med vatten , det övergår förståndet!!!!

Filip Skräplund

« Svar #17 skrivet: 30 aug-07 kl 14:04 »
Jamen det må väl va hänt om man köper em flaska vatten när man är på resande fot. Men att släpa HEM tonvis ,med vatten , det övergår förståndet!!!!

Läsk och öl är bara smaksatt vatten.
Om man väljer vatten är man en riktig miljöbuse,
men jag hör inget gnäll om jag väljer en öl långtbortifrån.
Debatten borde nyanseras.

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 30 aug-07 kl 14:13 »
Nämen hallå! Dåborde man inte köpa nåt med vatten i.. ;)

Filip Skräplund

« Svar #19 skrivet: 30 aug-07 kl 14:20 »
Nämen hallå! Dåborde man inte köpa nåt med vatten i.. ;)

Alldeles riktigt.
Torkad frukt och nötter i lösvikt kan godtagas, likaså t ex pulvermos, mjölkpulver, mjöl, men i största möjliga förpackningar,
för att minska miljöpåverkan.
Istället för toalettpapper kan man använda rövskrapa osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 2 användare
RickardR, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser