Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takstolar och isolering till nytt stall  (läst 7407 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Takstolar och isolering till nytt stall
« skrivet: 28 aug-07 kl 13:37 »
Jag har tänkt bygga egna takstolar till det stall jag håller på att bygga. Storleken på stallet kommer vara 12x9 meter och jag hade tänkt mig en lutning på 30 grader på taket. Hur skulle ni rekomendera att jag byggde själva takstolen om jag dessutom vill ha ett loft? Vilken tum på virket skulle ni använda(räcker 2 tum 5?).

Har dessutom tänkt att stallet skall vara "kallstall" utan uppvärmning. Men funderar ändå på att lägga in 10 cm isolering så att det inte blir alltför kallt i stallet. Tex kanske jag förhindrar att vatten till hästarna fryser. Tankar om detta?
« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 13:38 av Oxen82 »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Filip Skräplund

Re:Takstolar och isolering till nytt stall
« Svar #1 skrivet: 28 aug-07 kl 16:06 »
2 x 5 tum låter väldigt klent för såna mått på stallet.
Man kan förstås bygga fackverktakstolar men då får du inte plats med något loft.
Mitt råd är: bygg efter fackmässig ritning eller köp färdiga takstolar.
Bygg hellre utan loft och med luftning i nocken för bra ventilation.
Det finns elvattenhoar.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 29 aug-07 kl 21:42 »
Det låter klent med 2"5 sen beror det på om det kommer ngn form av hjärtvägg 9meters spännvid är stort med trä stolar.Ang issolering så har jag märkt att det bör vara lite isolering i taket pga värmen som djuren (hästarna)producerar möter kall yta i taket så är det risk för kondens.Förr så låg det hö på vårat tak som isolerade nu blir det ngt annat.Mvh

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 aug-07 kl 22:53 »
Det är ju inga problem att bygga fribärande takstolar i trä till 9 m spännvidd, och då använder man 2x6, men då blir det som sagt inget loft...
Vad ska du ha där uppe? Ska det hålla till en traktor...eller bara att gå på?? ;) Om du har en stolprad i mitten, så brukar man ju ha ca 3x7 tum på ca 60 cm avstånd, och då blir det ju ca 4,5 meters fribärande.. då håller det även till lättare fordon, typ en Grålle...

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 30 aug-07 kl 14:27 »
Jag hade tänkt mig att ha hö och spån på loftet. Så det blir inte någon väldans tyngd. Behöver ju inte kunna använda hela bredden i loftet heller. Utan ca 4-5 m räcker.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 30 aug-07 kl 14:34 »
Jag hade tänkt mig att ha hö och spån på loftet. Så det blir inte någon väldans tyngd. Behöver ju inte kunna använda hela bredden i loftet heller. Utan ca 4-5 m räcker.

För att bygga med så stora spännvidder ska man ha kunskaper i materialhållfasthet,
antingen förvärvat i praktik som snickare och/eller genom teoretiska studier.
Att bara bygga på känn kan sluta illa.
F.n. behövs inte bygglov för att bygga ekonomibyggnader på jordbruksfastighet,
men det finns krafter som vill ändra på det.
Om djur eller människor skadas pga klantigt byggarbete,
så kan det medföra ökad byråkrati och kostnader för alla lantbrukare.
« Senast ändrad: 30 aug-07 kl 16:12 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 aug-07 kl 15:29 »
Beroende på stallets planlösning är det ju inte säkert att det handlar om 9 meter fribärande.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #7 skrivet: 31 aug-07 kl 10:56 »
Precis så som jag hade tänkt att bygga! Då blir det en mittgång på 3 meter och boxar som är 3x3 meter på sidorna.
www.backforsgard.se

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 01 sep-07 kl 20:14 »
Det är ändå smart att ha fribärande takstolar, det ger större frihet att ändra byggnadens användningsområde.

Digger

« Svar #9 skrivet: 01 sep-07 kl 20:42 »
kan du speca upp lite mer exakt hur brett den ska vara och vart du bor, vilket man måste veta för att räkna på vilken snözon du bor i, vilken takbeläggning du ska ha, hur högt till innetaket  du vill ha, så ska jag se om jag kan räkna på en åt dig under veckan.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #10 skrivet: 03 sep-07 kl 10:18 »
Jag bor strax utanför Umeå. Alltså ganska snöigt :) Sen kommer yttermåtten på stallet vara 12 x 9,5 meter. Hade helst tänkt att jag skulle ha fribärande takstolar pga det zeke just påpekat. Loftet skall användas som höloft och spånloft. Dvs jag kommer att hålla hö till hästarna och spån till boxarna under vintern. Taket skall vara plåttak med 30 graders lutning... Innertaket skall vara 2,7 på undervåningen. Loftet spelar mindre roll.
www.backforsgard.se

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 03 sep-07 kl 10:56 »
Hö och spån väger mer än man tror, och med 9 meters spännvidd så krävs det ganska grova dimendioner,
alternativt mycket tätt mellan takstolarna.
Kan du inte förvara hö och spån i markplanet intill stallet?
Det blir ändå svårt eller omöjligt att ta sig fram på loftet mellan fackverkstakstolarna.
En variant är att bygga ett stolphus med öppet upp till nocken, se bild i 1:a länken, "Ligghall med vindskyddsväv".
Glöm inte heller kondensskyddet under plåttaket.
Man kan ha belagd plåt, träfiberskivor eller plastfolie.
Det är viktigare med bra ventilation än hög temperatur, hästarna klarar kyla bra bara det inte är fuktigt.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN97-12/JIN97-12.HTM

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/aktuellt_fr_slu/ALU390/ALU390.BAK
« Senast ändrad: 03 sep-07 kl 11:33 av zeke »

S KVATTRAM

• Skvattram
SV: Takstolar och isolering till nytt stall
« Svar #12 skrivet: 16 sep-08 kl 00:01 »
Jag håller på att uppföra ett 300kvm stort stall för 10 hästar. Taket som består av plåt och är nästan färdiglagt är lagt på reglar som i sin tur sitter på takstolarna. Det har inget kondensskydd och jag frågade oroligt min snickare om det inte behövdes och han sade nej? Har försökt ta reda på hur det skall vara men ej fått något svar. Vad händer om man ej har något kondensskydd och vad för slags kondensskydd används?Skullen skall ej användas att lagra hö på, men man kanske vill förvara annat där uppe. Sedan kommer isoleringen och sedan innertaket till stallet, men skall isoleringen ligga helt öppen som min snickare säger eller skall ytterligare tak läggas så att det blir skullens golv?  Otoligt tACKSAM FÖR RÅD OCH DÅD :) Mvh Inger i Järna

ersam

• -
SV: Takstolar och isolering till nytt stall
« Svar #13 skrivet: 17 sep-08 kl 13:46 »
Du märker snart om det dryper och droppar fukt!
Gör det det så kan du spänna upp nån bra väv för detta ändamål eller sätta upp ett innertak. Är det välventilerat så funkar det säkert ändå.
Ska du förvara saker däruppe måste du väl ha ett golv ovanpå isoleringen? Annars kan isoleringen ligga öppen. Ska dock täckas med nån vindpapp för att det inte ska blåsa igenom isoleringen bara.

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

868 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser