Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedspis-bakugn  (läst 4061 gånger)

bushwomen

vedspis-bakugn
« skrivet: 25 aug-07 kl 23:24 »
hej!!!har en fråga till nån som vet.kan jag installera en gammaldags bakugn på det stället över vedspisen,som antingen har det varit bakugn där tidigare eller inte???tacksam för svar,hoppas nån kan svara på frågan.bushwomen

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:vedspis-bakugn
« Svar #1 skrivet: 27 aug-07 kl 10:05 »
Menar du att det varit en bakugnslucka där? Är själva bakungnen kvar? I så fall går det kanske.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

bushwomen

« Svar #2 skrivet: 27 aug-07 kl 15:29 »
över vissa vedspisar finns en bakugn som ofta e övermålad,då undrar jag om den kan fungera igen om jag tar bort färgen,eller e den förstörd av färgen å att den stått oanvänd för länge???eller över vedspisen finns vägg,går det att installera en ny gammal ugn där???tacksam om nån har erfarenhet eller kunskapen att tala om om det e möjligt med nån av mina förslag,tack på förhand m.v.h.bushwomen

Hasse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 aug-07 kl 16:04 »
Det känns omöjligt att ge ett bra svar på en sådan här allmän fråga. Du måste vara mer konkret om du vill ha hjälp. Ta några bilder t ex. Det går inte att ge ett svar som gäller för alla spisar och bakugnar.

bushwomen

« Svar #4 skrivet: 27 aug-07 kl 16:08 »
ok tack,tänker för övrigt när jag kikar på hus,för att inte köpa fel objekt.m.v.h.bushwomen

Hasse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 aug-07 kl 16:13 »
Om bakugnen är viktig för dig, be då sotaren att kolla om den är hel. I min stuga har funnits en bakugn, men den har någon murat igen eftersom murstocken hade spruckit.
Det går inte att göra en bakugn i en befintlig murstock, eftersom ugnen tar så stor plats. Den måste vara beräknad från början, när skorstenen muras.

bushwomen

« Svar #6 skrivet: 27 aug-07 kl 16:26 »
å tack hasse,det var det jag undrade.m.v.h.bushwomen ha det gott

Filip Skräplund

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
Brukspatronen, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser