Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur har ni era foder- och vattenautomater placerade?  (läst 4854 gånger)

höna-pöna

Hur har ni era foder- och vattenautomater placerade?
« skrivet: 23 aug-07 kl 22:12 »
Hej!
Är ganska ny på detta med höns och har hittills haft mina foder- och vattenautomater placerade på golvet i hönshuset. Inte bra, hönsen sprätter omkring och ströt hamnar i både vattnet och maten. Mycket pass och stök för mig, så de ständigt har fräscht vatten + mat.
Nu har jag ställt upp automaterna på en "träskiva".
Hur gör ni? Har bara 5 hönor, så automaterna är av den "lilla" modellen.

Helenan

• Gäst
Re:Hur har ni era foder- och vattenautomater placerade?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-07 kl 22:14 »
Jag har ställt min vatten automat uppe på ett stort golvrede. Aldrig några problem med det.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 23 aug-07 kl 22:33 »
Jag har två tegelstenar under vattenautomaten, det fungerar bra. Det kommer lite skräp i någon gång men jag byter ändå vattnet varannan dag.

Matautomaten hänger i en kedja från taket en sisådär tio centimeter från golvnivå. Det fungerar också bra utom när automaten börjar bli gå mot att bli tom då svänger den lite och det gillar inte hönsen. (sen att hönsfodret inte är deras älsklingsmat är ju en annan sak...)

Hushållsrester får de i en stor tung porslinsskål (blomskål av något slag egentligen) som jag diskar när de ätit färdigt.

Havre får de utstrött i golvströet eller i hönsgården.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 aug-07 kl 08:10 »
Hembyggt fodertråg av trä med decimeterhög kant. Det blir inte särskilt skräpigt i det. Vattenautomat hängande i kedja.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 24 aug-07 kl 08:45 »
Dagens eko ( har nyss skrivit i någon annan tråd)
Blå plast backar fås gratis hos ICA Domus m.m.
Staplar dem i lagom höjd beroende på storlek på höns.
Toppen att ha både vatten och foder automater på.
Lätta att spola av.
Till kycklingar har jag runda rensbrickor
de är lagom storlek automaten ryms precis
så att det inte kan "kackas" på kanten :D
Kostar lite.
Har provat att hänga vattenautomaterna,
betydligt krångligare då de ska häktas ner.
Hoppas att tipsen ger något. :-[
Hedemorahöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 aug-07 kl 09:04 »
Har provat att hänga vattenautomaterna,
betydligt krångligare då de ska häktas ner.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 24 aug-07 kl 09:11 »
Hade samma hake +borrade ett hål
mellan de större hålen så att den hängde rakt.
Staplar hellre.
Du vet tycke och smak ;)
Snitsigt att få med bild som tips till andra.
bra !!!!!!!!
« Senast ändrad: 24 aug-07 kl 09:13 av Lycka »
Hedemorahöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 aug-07 kl 09:19 »
Vi har en sådan här vattenautomat:

Den hänger rakt och fint bara det är vatten i den.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 24 aug-07 kl 11:08 »
Vi har också en sån, precis likadan, (en stor inne och en liten i rastgården) vi tänkte hängt den i kedja precis som foderautomaten, men jag trodde den skulle svänga när de drack så att vattnet skvimpade ut, det är ju inte kul att få massa vatten i golvströet.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #9 skrivet: 24 aug-07 kl 11:42 »
Jag har också en sådan vattautomat, och den stor på golvet, har lagt en liten träskiva just under den så inte benen bara borrar ner sig i ströet! Den funkar bra. En foderautomat hänger i kedja från taket, och så ett tråg till matrester, det blir dock mer strö i och måste hållas efter.

johe71

« Svar #10 skrivet: 24 aug-07 kl 13:18 »
jag har ett alldeles för stort hönshus... ok hönsen tycker inte det :), men det är mycket större än det skulle behöva vara...
så jag har helt enkelt löst det genom att jag har ströbädden i ena halvan av hönshuset och mat&vatten i andra halvan

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 24 aug-07 kl 13:43 »
Rekomendationen för att hönsen inte ska kunna smutsa ner sin mat och vatten är automaten placeras så högt att den är i rygghöjd med djuren. Lite svårt om man blandar mycket i storlekar men fungerar bra om hönsen är ungefär lika höga.

Methoni

• Närke
« Svar #12 skrivet: 24 aug-07 kl 14:40 »
Jag måste bara få fråga (hur dumt än må låta), varför är ni så rädda för smuts i deras mat och vatten?
Det är ju höns vi talar om som älskar smuts (i alla fall mina)! Hittar de en vattenpöl på gården så dricker de hellre ur den än vattenautomaten och de går ju och pillar i sig smuts hela dagarna! Ok, vi tycker inte att det ser trevligt ut,kanske och det är en annan sak.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 24 aug-07 kl 14:46 »
Det har du ju iofs rätt i... mina dricker gärna ur såna där vattensamlingar som blir i veck på pressenningarna som täcker veden där de gärna smyger runt på dagarna.

Det är väl risken att det kan komma bajs i mat- och vattenautomaten som känns otrevlig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser