Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  DvärgRasförslag istället för Chabo ?  (läst 2176 gånger)

Anna

• -
DvärgRasförslag istället för Chabo ?
« skrivet: 23 aug-07 kl 09:49 »
Jag har snart sålt bort mina Chabo och ska köpa in nå'n ny ras framöver. Vi har ingen jättegård så därför har det lämpat sej bäst med dvärghöns. Det är alltså en dvärgras jag är ute efter. Förmodligen kommer jag att skaffa en färg av dvärgkochin, men sedan vill jag helst inte ha några fler med fjädrar på benen för det blir så lätt problem med benskorv tycker jag.
Jag vill ha en ras som är VÄLDIGT lätt att få tam och som gärna ruvar bra. Det är nog mina ända kriterier. + inte fjädrar på benen. De två raser som jag hittills provat på tidigare som varit de lättaste att få tama är moderna engelska stridshöns och sebright. Kommer inte nå'n med nå't bättre förslag blir det nog nå'n av dessa raser igen. Skulle dock vilja ha lite mer ruvlust...

Förslag!?!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: DvärgRasförslag istället för Chabo ?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-07 kl 11:26 »
Det finns en ras som heter gammal svensk dvärghöna (har jag sett i min hönsbok) de ser fina och trevliga ut och ska visst vara bra på att ruva. Sen verkar de inte vara jättevanliga heller och det kan ju vara lite kul då. Fast svårare att få tag på i så fall kanske...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 23 aug-07 kl 16:02 »
Mina MESar ruvar för fullt, om våren.
De lägger bara ägg, från mars till juni.
Mina i.a.f.
I år har de  de"legat" i ordentligt.
Det värsta är att de ofta tröttnar och går av äggen.
Förra året fick jag två kullar naturruvade.
MESarna är och förblir mina favvisar. ;D
De är ju tama från början.
« Senast ändrad: 23 aug-07 kl 16:10 av Lycka »
Hedemorahöns

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 aug-07 kl 18:19 »
Håller med Rakadero. Det finns ju även Wyandotte (dvärg). De tycker jag verkar mysiga oxå. Min Far hade sådana!  :D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Nypålandet

« Svar #4 skrivet: 23 aug-07 kl 21:06 »
Svarthöns!

Det är ju iofs inte dvärgar men dom är bannemej inte stora. Ruvar som fasen, tar bra hand om kycklingarna. Lite flygiga skulle väl vara enda minuset.

Mina är hyfsat tama utan att jag gullat med dom, så jag skulle tro att dom är läta att få heltama.

Melica

« Svar #5 skrivet: 23 aug-07 kl 23:55 »
Jag har tyvärr bara en svarthöna, men hon är väldigt trevlig. Jämför jag med mina dvärghamburger och aracauner så flyger hon knappt alls.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

blåöga klint

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 aug-07 kl 00:42 »
Vilken ras är  MES ? för en som är dum...
Annars är Åsbo inte så stor, ruvar gärna, och min grannes Åsbo-flock är jättemysigt och tam men hon pysslar jättemycket med dom -vet inte hur tama dom blir annars...

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 24 aug-07 kl 00:46 »
Naturligtvis ger jag förslaget: Hedemorahöns!

Trevliga, lugna, tama, snygga i formen, "byxor", vackra färger, goda värpare (4-5 ägg/vecka och höna), lagom stora ägg, villiga ruvare, bra mammor, dåliga flygare, ofta utan benbefjädring,...

Jajajaaa, det finns massor av gott att säga om dem,,,,, som om så många andra sorter antagligen!

Hälsar Amanda
som är supernöjd  ;)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 24 aug-07 kl 07:13 »
MES är förkortning på Moderna Engelska Stridshöns.
Finns både som stora och dvärg.
Ser lustiga ut, men är gudomliga
om man vill ha tama höns.
« Senast ändrad: 24 aug-07 kl 07:14 av Lycka »
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser