Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagg pung ...hemslakt/flå/garva  (läst 2266 gånger)

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Bagg pung ...hemslakt/flå/garva
« skrivet: 23 aug-07 kl 00:47 »
Hejsan!
Jag undrar om det är någon här som garvat baggpung och hur ni gått tillväga?
Jag kan bli ve en eller ett par baggpungar efter hemslakt men de vet inte hur de ska skära och hantera dem innan jag kan ta vid dem och jag vet inte hur man tar vid och i vilket skede jag senast bör ta emot dem efter slakt och i vilken form!!! Hur ska de förvaras tills jag får hem dem om jag inte har möjlighet att hämta dem på minuten då de slaktas?
Ska dem skrapas och saltas och därefter torkas eller frysas direkt och sändas till mig eller bli hämtade 2 h resa?
Kan man transportera dem med frysklampar runt eller är det bäst att torka dem helt efter att allt kött, ådror och blod och senor mm skrapats bort?
Något särskilt lämpligt snittförfarande för att få stadig och bra kant så att dem ska vara hela när jag får dem?
Vad mjukgör jag dem på och bäst med?
 Vilken metod gör skinnet starkast?
Vilken garvningsmetod är bäst? :-[

Jag har provat att fettgarvat och uringarvat fiskskinn men inget annat och alun kan väl göra skinnet sprött?!
Jag vet inte om det är nämvärt mycket hår på baggpungar men dem kanske får sitta kvar... är det annat som gäller då i behandlingssätt, före under och efter garvningen och torkningen? Tjänar man på att frysa baggpungarna och i vilken tidpunkt i så fall och ev flera gånger? Blir skinnet mer mjukt och fortare mjukt i så fall?
Jag önskar svar snart då det är en liten tid kvar till slakt!!!
 
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Bagg pung ...hemslakt/flå/garva
« Svar #1 skrivet: 28 aug-07 kl 08:53 »

De enda pungar jag garvat var frysta, avskurna utan större teknik, lagna i en plastbunke tom utan salt tror jag och som sagt frusna.

Vi tinade och "tömde" pungarna vilket är lite jobbigt och sedan barkgarvade vi. Mycket mjukgörning, så inga konstigheter, det är bara att garva. Skinnet är segt och starkt, var bara lite försiktig i botten så du inte skrapar den för tunn. Du kan med fördel använda en gammal strumpstoppare eller en ände på ett väl rundat vedträ för skrapningen.

Går inte Lotta igenom det i sin bok? lånade ut min och har aldrig fått tillbaka den, börjar bli dags att köpa den igen...

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:Bagg pung ...hemslakt/flå/garva
« Svar #2 skrivet: 28 aug-07 kl 23:30 »
Jag tänker att stråna nöts av  om man har något hårt inunder eller inne i den...Hur urkular man den? DU skrev att det var jobbigt...Jag läste om en som hage garvat i te och senad mjukgjort.
Jag har lånat boken men det står bara om "vanligt skinn" inte baggpungar... det är ju dubbelt så att säga och inte plant som "vanligt skinn". Hur mjukgör man skinn? Jag har bara gjort fiskskinn ännu...
Såg dessa på nätet...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser