Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter eller grisar?  (läst 2636 gånger)

Skågedalen

• -
Getter eller grisar?
« skrivet: 21 aug-07 kl 17:09 »
Nu känner jag att gården skriker efter lite mer djur, vi har hästar, katter och höns i dagsläget, det enklaste hade ju kanske varit att skaffa en hund men då jag är allergisk mot pälsdjur och inte anser att man ska hålla hunder BARA ute så lutar jag mot grisar eller getter... jag tänker ha dom sällskap ev. slakt men bara ett par individer...

Problemet är att jag idagsläget inte har någon erfarenhet av någon av djuren men kan känna att det inte ska spela någon roll om man vill lära sig.

Jag kanske är lite lat också och vill ha så lite med mynbdigheter att göra som möjligt, alltså inga kontroller och tillstånd som ska sökas (vi har ju bara två hästar så vi behöver inget tillstånd för detta heller)

Kan ni nu kloka Alternativare ge mig ett råd i detta.

vad det gäller grisar kan jag mycket väl kunna tänkta mig någon mindre ras än Pigham då jag inte i första avseendet kommer att ha dom för kött.. kanske till och med Minigris? kan man ha dom "ute" året om, självklart med plats att gå in på nätter och när vädret inte är så upplyftande...

Tack på förhand :D
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:Getter eller grisar?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-07 kl 19:53 »
Självklart kan du ha minigrisar ute.
Men som med alla flockdjur så måste dom vara minst två. ;)
Med en isolerad hydda eller box i stallet med värmelampa så klarar dom vintern bra.

Vi har just nu 15 minigrisar som bor ute dygnet runt under den varma årstiden. Av praktiska skäl så bor dom inne i stallet på vintern, men får komma ut i sina hagar när det inte är så kallt på dagen.
Vi har tyvärr inte isolerade kojor i alla hagar ännu. :-\

Även om man inte vill ha med mydigheter att göra, så kommer man inte ifrån det när man har klövbärande djur (nöt, svin, getter eller får) på gården.
Man måste ha ett sk. SE-nummer (produktionsplatsnummer) från jordbruksverket.
Det är för att kunna spåra och varna för ev. smittor.
Läs gärna tråden om svinsjukdomen "PRRS"

Även vi som bara har någon enstaka minigris som sällskap ska ha det.
Det kostar inget att skaffa sig ett sådant. :-[

Min sambo är också allergisk mot pälsdjur, men han stormtrivs bland våra gullegrisar. Dom är våra "hundar"
 ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Skågedalen

• -
« Svar #2 skrivet: 22 aug-07 kl 14:31 »
Tack för svaret... jag har fortfarande svårt att bestämma mig men kanske lutar mot ett par minigrisar först för att känna på vad det blir i jobb och nöje...

Man kanske skulle göra plats i Ladugården också då för grisarna och kunan växla mellan Utegång med issolerade kojor och boxar inne, skulle grisar störas av att gå i samma lokal som hästar? eller är det kanske tvärt om?

Man kan ju visserligen sätta upp någon vägg så dom skiljs åt...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 22 aug-07 kl 15:24 »
Hemma hos oss så bor alla våra djur i stallet/lagårn på vintern. (Nattetid får jag väl tillägga ::) )
15 minigrisar i boxar som är byggda på de fd. båspallarna där det har stått mjölkkor en gång i tiden.
Hästarna står i varsin ombyggd  fd. svinkätte och en gammal spilta blev hönornas plats. Blev det lite rörigt? ;D

Det jag ville säga är att för oss går det bra att ha alla djuren under "samma tak"

När vi mockar så släpper vi ut både höns och grisar lösa i stallet. Och när vi släpper ut hästarna på morgonen så MÅSTE bara Mister (21-årig halvblodskorsning) stoppa ner huvudet och hälsa på alla grisar på vägen ut. :D
Hos oss lever djuren i en fin haromi med varandra.

Det är alltid jobb med djur, men att gå och pyssla om djuren och göra det fint, ser jag som ett nöje i sig!
Jag får så otroligt mycket tillbaka av dom, så det är helt klart mödan värt. :-*

Vill du och har möjlighet så är du (och självklart ni andra också :-[) välkomna till oss för att se hur vi har det och träffa våra minigrisar.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #4 skrivet: 05 sep-07 kl 13:06 »
Hej!
Jag har genbanksdjur både getter å grisar (göingeget å linderödssvin). De gamla lantrasdjuren är mycket tåliga djur och kan gå ute året runt, självkart ett krypin i hagen annars klarar dom sig fint själva i stort sätt.
Ska du ha djuren inhägnade röstar jag för grisar de är lätta att stänga in. Det är INTE getter... Ett ständigt problem vi har därhemma...  :-[
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #5 skrivet: 06 sep-07 kl 00:08 »
Både getter och grisar är trevliga djur. En get kan lära sig dra barnens pulka och gå i koppel (och tigga vid kaffebordet). De tycker inte om att vara ute när det regnar.
Grisar är smartare än hundar, åtminstone var våran det. Min yngsta dotter fick en liten pigghamsuggkulting när hon var barn. Denna lilla sugga lärde sig alla kommandon som hunden, men snabbare. Hon gick lös med oss på promenader och skötte sig jättebra när hon var lös förutom att hon älskade att välta trädgårdsmöbler.
Vi provade aldrig att ha henne inhägnad för hon fick vara lös med oss ute när vi var hemma.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 06 sep-07 kl 00:45 »
Varför inte skaffa både och ;D
Jag har både minigrisar och getter!! :-[
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Skågedalen

• -
« Svar #7 skrivet: 20 sep-07 kl 20:17 »
jo... storhetsvansinet hägrar väl så snart slår man till och har en livs levande bongård här i skogen...

Ja, det som är jobbigt är att jag inte kan prioritera ekonomiskt och måste förska hitta nått billigt, just nu jagar jag en bunt getter som verkar vara på slaktbilens rand, och det vill vi ju inte.

Tack för era råd...

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #8 skrivet: 22 sep-07 kl 22:32 »
Halloj.

Hmm, visst beror det väl lite på hur mkt jobb du är villig att lägga ner :P Vi har både getter och grisar. Grisarna är betydligt mer lättskötta än getterna, men bägge såååå charmiga. Getterna kräver ju sin del av foder ( Hö, kraftfoder osv ) Grisarna tar GÄRNA emot dina matrester. Vi har våra bägge minigrisar inne ibland och dom är helt rumsrena. Under sommartid är dom ute dygnet runt. Sen kommer ju klövvården. För vår del så verkar vi klövarna på getterna själva... grisarna har vi nyligen börjat verka själva men dom är dock svårare och har kraftigare klövar.  :)
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Skågedalen

• -
« Svar #9 skrivet: 23 sep-07 kl 20:42 »
ja nu kom det hem en skock getter, Bocken Tom med sina fyra damer. Nu har dom bara bott här i några timmar än men det känns bra.
Hästarna somk bor i samma del av ladugården som getterna tyckte däremot att det var lite läskigt. Nu ska jag iaf vänta och se hur detta känns innan jag gör något mer förhastat ;)

Angånde att grisar blir billigare för dom äter matrester, det var någon som sa det om höns också, men problemet just nu är att vi lagar rätt mängd mat, så det blir ingan matrester. ;) lyxproblem, jag vet.. men men...

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #10 skrivet: 23 sep-07 kl 20:51 »
Angånde att grisar blir billigare för dom äter matrester

En liten kommentar bara.......En gris kan inte bara leva på matrester.
De behöver även säd och grovfoder för att må bra. :-[

Häsarna kommer att vänja sig så småningom.
Lycka till med dina "getingar" ;D

Skågedalen

• -
« Svar #11 skrivet: 24 sep-07 kl 10:59 »
En liten kommentar bara.......En gris kan inte bara leva på matrester.
De behöver även säd och grovfoder för att må bra. :-[

Bara därför måste jag också kommentera... det där väl ändå lite lösrykt ur sitt samanhang :P menade ju som komplement och inte ersättning :D

ernst

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #12 skrivet: 24 sep-07 kl 15:18 »
Då ber jag om ursäkt. Ett missförstånd från min sida... :-X ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 3 användare
RickardR, boyishthoughold, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser