Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför vill så många bo söder ut?  (läst 8801 gånger)

kal

Varför vill så många bo söder ut?
« skrivet: 04 nov-04 kl 22:14 »
[size=-1]Hej. jag undrar vadför så många här vill bo söder ut?

kommer man upp en bit så breder skogarna ut sig.
husen är billiga. men man kan ändå ha hyfsat nära
till jobb och stad om de skulle vara av intresse.
finns ingenting som saknas.

men vadför väljer man att bo söder ut?
växtzoner?
[/size]
« Senast ändrad: 01 mar-05 kl 02:08 av admin »

Monica

Re:Fråga
« Svar #1 skrivet: 04 nov-04 kl 22:33 »
Hmmm......det undrar jag me. Själv kommer jag att flytta till fjällen (tror jag) när jag är färdigutbildad. I alla fall så känner jag en oerhörd längtan till den vilda, otämjda natur som finns i fjällen. Älskar smaken av vattnet från kallkällan, luften som doftar friskt, sjöarna som föder.....

Många som flyttar hit till Skåne gör det mycket för jobben och att vi trots allt har en fantastisk natur här....i alla fall på östra sidan. Här finns hela Sveriges natur samlad, men med ett mindre mått. Närheten till kontinenten är en annan anledning, havet runt om oss osv. Växtzon tror jag också spelar in för oss trädgårdstokiga....jag har t ex palmer i trädgården.....det kommer jag att sakna i fjällen. Men jag får väl bygga ett isolerat orangeri istället  ;D

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 nov-04 kl 10:06 »
Jag kikar mycket på hus norröver, för som du säger är det billigare och man får mer för pengarna..
Det som gör mig lite "rädd" är de långa (mörka?) vintrarna i norr..
och sen bristen på jobb, om man nu inte slår till och blir egen företagare..

och sen är det de långa avstånden....

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 07 nov-04 kl 18:17 »
I vårt fall så är vi söderifrån och vi vill bo nära familjen. Men det finns stora skogar här i småland också, och billiga hus i glesbygd.

Jan M Hedlund

• Gäst
Re:Varför vill så många bo söder ut?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-05 kl 18:24 »
Nä det är väll jobben som drar folk söderut, men jag undrar om det inte är lögn att det skulle finnas så mycket jobb söderut.

allegegenalle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 mar-05 kl 21:58 »
Närhet till kusten, och då speciellt Västkusten får en annan att trivas bra i Västergötland.

;)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #6 skrivet: 10 mar-05 kl 22:41 »
Jag har faktiskt också funderat över varför folk säger sig vilja ha en bit mark, odla lite, ha några djur, bo i skogen och leva i samklang med naturen etc etc för att sedan begränsa sitt sökande efter livskvalitet efter prioriteringar som stadigt arbete, pendelavstånd, mörkare somrar osv
Ja-  vi har mörka vintrar i norr men vi har snö och underbart ljusa somrar där natten är lika ljus som dagen. Vi har verkligen alla 4 årstiderna.
Ja - det är glest mellan husen men icke desto mindre är det närmare mellan människors hjärtan
Nej- alla är inte egenföretagare. Tack vare (?!) dagens teknik kan man faktiskt jobba var som helst, till och med norrut.
Att vara född här är en gudagåva och till Dig som ännu inte varit här säger jag bara; VÄLKOMMEN ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

låjs

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 10 mar-05 kl 23:52 »
närhet till kusten har man lika mycke här uppe ju...hav och skog möts!:)

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 11 mar-05 kl 07:01 »
Många som flyttar hit till Skåne gör det mycket för jobben och att vi trots allt har en fantastisk natur här....i alla fall på östra sidan. Här finns hela Sveriges natur samlad, men med ett mindre mått. Närheten till kontinenten är en annan anledning, havet runt om oss osv. Växtzon tror jag också spelar in för oss trädgårdstokiga....

En annan fördel med Skåne är att man förstår språket så bra!  ;D Och att det finns så många goa skåningar här!  :-*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Havenwar

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 mar-05 kl 07:35 »
Själv har jag bott i halva sverige... från norra jämtland och neråt. Skåne antas vara lättare för självförsörjare och de som vill bli självförsörjare, tack vare växtzonern amycket. Palmer och påfåglar i trädgården blir lite kalla uppe i jämtland, om man nu vill ha sådana.

Sen går det alldeles utmärkt att vara självförsörjande norrut också, även om det blir tufft om man vill leva vegetariskt. Man får helt enkelt använda stora växthus, drivodling, täckodling och liknande. Allt som skyndar på och ökar skördens storlek och maximerar den värme och sol plantorna får under de ljusa månaderna.

I den verkliga verkligheten sitter folks längtan söderut mest i deras egen föreställningsvärld. Kanske blir det lite lättare, och det finns faktiskt billiga hus här också, uta på glesbygden. Men jag måste erkänna... jag saknar norra jämtlands vintrar ibland...  

Nej, definitivt fram för flyttning norrut! Vi behöver sprida ut sveriges befolkning lite bättre, så de som klarar av kylan norrut borde flytta dit istället. Som någon sa nyss i denna tråd... Man kan faktiskt arbeta hemifrån med dagens teknik, om nu det är något som drar.  

/Gunnar

asfaltsbarn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 mar-05 kl 08:36 »
Jag är från 08 men har släktens rötter i norr och min tjej är från Västärbåtn. Så vi siktar på norrut! Vi har faktiskt funderat Jämtland på grund av närheten till fjällen, möjligheten att ändå odla, att det sura nedfallet från mellaneuropa inte når så långt samt att gårdarna är hyfsat billliga.

Men jag skulle vilja höra med om hur det är att odla på dessa breddgrader - är det übersvårt? Vi är ju veganer, men det är mest för att vi bor i storstan... Men skulle det vara stört omöjligt att odla käk för oss då? Hur stor yta per vuxen behöver man tror? ÅTERs kalkyl var väl att man behöver 800m2 per vegan i mellansverige... Ett hektar/pers i Jämtland?

Alva

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 mar-05 kl 08:41 »
Vintrarna är för långa !!! Visst har jag förstått att de är vackrare än här nere på blåst och regnkusten... Men...
Jag älskar västkusten... Mångfalden. ..
Artrikedomen... att våren kommer tidigare...
Tror säkert att jag skulle uppskatta naturen norröver också, vart landskap har sin skönhet.  Men det är kallt alldeles för länge och jag gillar inte vinteraktiviteter alls.
Övervägde alvarligt en flytt uppåt för något år sedan, väldigt billiga hus att hyra fann jag, bra läge med egen sjö osv och mycket trevliga gästfria människor som rakt av bjöd upp mig på några veckor för att "känna" in ställena ! Frysen var full- kom hit sa de....
Kände verkligen att de menade det och sådant bemötande är man ju inte bortskämd med när man söker hus här nere.. Tvärtom så har jag haft extrem otur med mina hyresvärdar !
Men... återigen, jag hade inte klarat av de långa vintrarna, vare sig fysiskt eller psykiskt. Och utan bil och med alla vänner 100 mil bort så ,,,, nej,,, jag kände  att jag inte orkade.
Det tar ett tag att lära känna folk vart man än flyttar.
Så har jag varit sjuk ett tag och rest ofta till sjukhuset även det hade blivit både dyrt och besvärligt.
Därför bor jag nu i en kompromiss som består i et radhus på en liten liten ort. Kanske inte min slutstation i livet, men nära till buss och sådant man behöver samtidigt som det är lika nära till naturen. Odling och djur utgår naturligtvis här. Lite kryddor och blommor på de små uteplatserna blir det , en o annan tomat o böna men inte handlar det om någon självförsörjning inte !
Tråkigt är det att ge upp sina drömmar, men man får göra det bästa av sin situation..
Och vem vet , kanske kan man friskna till och hamna under andra omständigheter framöver. Hitintills har jag alltid utgått enbart från mina egna krafter.
Men som sagt, norröver skulle bli alldeles för tufft för mig. Ann

caprice

• -
« Svar #12 skrivet: 12 mar-05 kl 10:24 »
Jovisst är det vackert norröver och nu när jag bor i söder saknar jag verkligen den orörda naturen. Här i Skåne är det svårt att hitta någon plätt där man känner sig själv med naturen.
Men när det gäller odling är det verkligen stor skillnad. Odlade under många år i Dalarna i zon fem och det var ofta en kamp med frosten. Odlingssäsongen var kort, allt måste göras på en gång och man måste odla väldigt stora volymer för att klara sig igenom vintern. Långa perioder levde vi mest på rotsaker och det blev rätt trist.
Speciellt om man är vegan och vill klara sig på eget odlat blir det ett väldigt begränsat utbud på vinterhalvåret. I odlingszon ett där jag befinner mig nu är odlandet så mycket roligare. Visserligen utsätts man för fler skadegörare, men det är fantastiskt att kunna odla så många sorters frukter och grönsaker här.
Men är man köttätare och djurhållare så blir ju situationen helt annorlunda. Då funkar det nog alldeles utmärkt att bo norröver, ha djur och odla potatis och rotfrukter.
Sedan finns det ju också en social aspekt. Flyttar man långt ut kommer man ifrån sina vänner och det tar tid att lära känna nya på landet. Det bästa är nog i så fall att flytta någonstans där man känner någon, det finns kollektiv eller liknande. Annars kan livet på landet bli ganska trist.

signe

« Svar #13 skrivet: 12 mar-05 kl 12:23 »
"Norrland" är den halva av Sverige som ligger norr om Dalälven. En del verkar tro att Norrland består mest av kalfjäll. Titta på en zonkarta över landet så kan ni se att zon 4 sträcker sig upp till Ångermanland. Det är samma zon som stora delar av Småland. Jag bor i zon 4 och tycker att jag kan odla det mesta. Är det något jag saknar så är det väl snarare Medelhavsklimat så jag skulle kunna ha olivträd, vinrankor m m utomhus. Men det kan ni väl inte ha i Skåne heller? Vill man kunna ha vanliga fruktträd så får man välja att bosätta sig i zonerna upp till 5 men då ingår hela Norrlandskusten. De senaste 10 åren har klimatet blivit varmare så det är kanske dags att göra om zonkartan. Lönn har t ex börjat sprida sig längs norrlandskusten och man kan så grönsakerna flera veckor tidigare.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #14 skrivet: 12 mar-05 kl 14:46 »
"Norrland" är den halva av Sverige som ligger norr om Dalälven. En del verkar tro att Norrland består mest av kalfjäll. Titta på en zonkarta över landet så kan ni se att zon 4 sträcker sig upp till Ångermanland. Det är samma zon som stora delar av Småland. Jag bor i zon 4 och tycker att jag kan odla det mesta. Är det något jag saknar så är det väl snarare Medelhavsklimat så jag skulle kunna ha olivträd, vinrankor m m utomhus. Men det kan ni väl inte ha i Skåne heller? Vill man kunna ha vanliga fruktträd så får man välja att bosätta sig i zonerna upp till 5 men då ingår hela Norrlandskusten. De senaste 10 åren har klimatet blivit varmare så det är kanske dags att göra om zonkartan. Lönn har t ex börjat sprida sig längs norrlandskusten och man kan så grönsakerna flera veckor tidigare.

Tysst med sig, vi vill inte få en massa skåningar, danskar, tyskar och annat löst folk i vårt vackra norrland.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 12 mar-05 kl 15:57 »
Tysst med sig, vi vill inte få en massa skåningar, danskar, tyskar och annat löst folk i vårt vackra norrland.
He He ;D
    Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

lilleulv

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 mar-05 kl 14:07 »
Bästa Sprithitler – för någon tid sidan förespråkade du, att alla rovdjur, som inte funnits här sedan urminnes tider borde utrotas, och nu vill du hålla Nordland fri för danskare, tyskare, Skåningar och annat löst folk, vad så än de senaste är för några. Kanske Finländare eller rent av samer?
I forna tider kallas sådant för rashygien, som kanske inte verkar så konstigt med tanke på hälften av det namn, du använder i detta forum. Nå, nå det har säkert inte varit dit syfte. Det är säkert samma sak, som når de i Köpenhamn säger, att man kan hålla staden ren, ved att följe en svenskar till färjan.
Det med rovdjuren har jag ingen sympati för, men jag förstår till fullo dit synpunkt, då jag kommer från Jylland, och där är alla överens om, att det bästa för det riktige Danmark, ville vara att sälja eller kanske ge bort ön Själland. Så slapp man för dessa Köpenhamnare, de flesta politiker och regeringen.
Du skall inte vara nervös på mina vägnar för dit Nordland. Jag är dansk och naturaliserat Skåning (även om det ibland kan vara svårt att förstå dialekten). Här var jag bor – vi kallar det Skånes Nordland, om du vill ursäkta – har vi de senaste veckorna haft 8- 13 graders frost på nätterna och 4- 5 om dagen. Vi har mellan 40 och 60 cm snö. Vägen upp till huset är snöt till, och inuti en store driva finns min bil.  Varför ta till Nordland? Med ännu längre vintra och ännu kallare nätter? Behåll du dit Nordland i fred, för trots alt blir det snart vår i denna landsända. Jag kan klara frost, men jag HATAR snö.
Lilleulv

manna

• -
« Svar #17 skrivet: 13 mar-05 kl 21:35 »
Ja, om man har med sig en tolk.... ;)

Alltid...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #18 skrivet: 14 mar-05 kl 13:01 »
Till Dig/Ni som har tänkt på Norrland som bostadsort vill jag uppmana att sätta er ner och lista upp alla fördelar resp nackdelar som kan finnas/uppstå.
Gör sedan samma sak med er nuvarande bostadsort och vips har ni svaret på er fråga framför ögonen.
Mao; har man svårt för att ta på sig extra kläder när det är kallt, behöver ha seven-eleven runt hörnet och ha tillgång till natbio, nattpendel, nattbuss osv så är nog INTE Norrland något bra alternativ. Men kan Du tänka Dig att klä på Dig lite extra på vintern, köra bil, storhandla några mil bort och se filmer på video/DVD
då är Norrland helt klart ett alternativ. Det är INTE svårare att skapa sig ett kontaktnät i den norra landsändan, det tar bara lite längre tid och de vänner man får brukar hålla livet ut. Välkommen! (Även om Du bara kommer en vecka på sommaren så testa!!!)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

hanneby

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 mar-05 kl 20:26 »
Det är väldigt mörkt och kallt större delen av året, det enda som växer är mandelpotatis och morötter.
Jag skulle inte ha något emot att flytta söderut, åtminståne 50 mil så man kommer ner till sundsvallstrakten. Där finns det lövträd och jag kan tänka mig att det är betydligt lättare att odla bär och grönsaker där.

Ett problem med att bo i de norra delarna av landet är de kolsvarta vintrarna, ljuset försvinner efter några timmar och det är väldigt psykiskt knäckande.
Kylan har jag personligen inga problem med.
Jag kommer utsprungligen från mellersta Norrland och bor nu i norra delen, jag saknar de sydliga delarna mycket.

Götaland och Svealand har jag besökt så pass lite så jag kan inte uttala mig om de platserna.
Men jag föredrar i alla fall att bo i södra/mellersta Norrland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser