Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Broilerkycklingar?  (läst 5297 gånger)

Janet.se

• Gäst
Broilerkycklingar?
« skrivet: 20 aug-07 kl 20:37 »
Jag undrar om någon kan hjälpa mig? Jag har nyligen skaffa 7 hönor av olika slag (kockin hedemora m.m) Där jag hämtade tre av min hönor sist  var skötseln inte så bra, så jag "räddade" även tre broilerkycklingar som jag inte vet  något  om. Känns hemst  att ta bort dom, men blir det "vanliga" höns som lägger ägg osv. av dom?? Dom hade det så snuskigt i den lilla buren dom bodde i. Tacksam för hjälp!

Janet

Nettis

• Smörblommans Siv
Re:Broilerkycklingar?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-07 kl 09:20 »
Troligen är dina broiler så hårt avlade att de kommer att få svårt att gå när de blir äldre. Några som jag hyrde av hade 5 st en sommar som de inte klarade av att slakta när det var dags. De fick ta bort dem sen under vintern för benen bar dem inte längre. Har man tur kan det gå och då lägger de ägg men jag vet inte hur mycket.

Tror att de har en hön- och en tupplinje som de korsar för att få fram dessa snabbväxande djur. De avlar alltså inte vidare på själva broileravkomman.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #2 skrivet: 21 aug-07 kl 10:50 »
Troligen är dina broiler så hårt avlade att de kommer att få svårt att gå när de blir äldre. Några som jag hyrde av hade 5 st en sommar som de inte klarade av att slakta när det var dags. De fick ta bort dem sen under vintern för benen bar dem inte längre. Har man tur kan det gå och då lägger de ägg men jag vet inte hur mycket.

Tror att de har en hön- och en tupplinje som de korsar för att få fram dessa snabbväxande djur. De avlar alltså inte vidare på själva broileravkomman.

Usch vad hemskt! Nu vill man ju inte köpa grillad kyckling någe mer..  :(
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 aug-07 kl 13:06 »
Nej, det är ju därför man har egna höns :)

Bruja

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 aug-07 kl 08:13 »
Hejsan

Broiler föder man upp till att slakta tidigt. De får massor av mat och växer supersnabbt. De slaktas tidigt. Det är inga höns man har i trädgård precis. Jag har sett 5-veckorsbroiler som är jättestora...

Hemskt att se...

/bruja

Erik F

« Svar #5 skrivet: 22 aug-07 kl 08:22 »
Och inte smakar de nåt heller när de är så hårt drivna.
Nej, tacka jag vet kycklingar som har gått ute hela sommaren - de är goda.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 22 aug-07 kl 09:14 »
 För många år sedan köpte vi könssorterade daggamla kycklingar av både ägg (skulle vara hönor) och köttras (skulle vara tuppar) , vill minnas att det var 50 av varje. Bland värphybriderna fanns det någon tupp och bland "Broiler" tupparna fanns det tre hönor som vi sparade och dom la ägg och kunde gå precis som vilka andra höns som helst.
                      Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bruja

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 aug-07 kl 12:07 »
För många år sedan köpte vi könssorterade daggamla kycklingar av både ägg (skulle vara hönor) och köttras (skulle vara tuppar) , vill minnas att det var 50 av varje. Bland värphybriderna fanns det någon tupp och bland "Broiler" tupparna fanns det tre hönor som vi sparade och dom la ägg och kunde gå precis som vilka andra höns som helst.
                      Mvh
                    Charlotte

Hejsan

Roligt att få höra att det kan bli så bra!

/bruja

Taggis

• vänner
« Svar #8 skrivet: 22 aug-07 kl 13:41 »
En granne till mej hade broilerkycklingar ,hon sa att när dom inte kunde stå på benen längre var dom färdiga för slakt.Inget jag skulle fundera på att ha.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 22 aug-07 kl 16:42 »
 Jag vet ju inte om raserna förändrats och blivit mer extrema numera.
  Eller om det berodde på att våra broilers föddes upp på samma sätt som de som skulle bli värphöns. Inga ljusprogram för att förlänga dagarna eller något sånt.
 Våra fick vanligt kycklingfoder och en massa grönt osv, de gick också ute med rastgård.
Och hade inga problem med att gå. Min familj hade 50-100 sådana tuppkycklingar flera somrar.
                          Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Melica

« Svar #10 skrivet: 22 aug-07 kl 23:15 »
Läser man det som står på sidan jag citerat här nedanför, verkar det som om det var pga att Charlottes broliers fick vara ute och motionera, som de kunde fortsätta att gå.

Den övriga beskrivningen av rasen är ju verkligen ingen munter läsning det heller...

På sidan http://www.ansi.okstate.edu/poultry/chickens/ står så här om rasen Cornish:
Varieties:

Dark
White
White Laced Red
Buff
Standard Weights: Cock-10-1 /2 pounds; hen-8 pounds; cockerel-8-1/2 pounds; pullet-6-1/2 pounds.

Skin Color: Yellow.

Egg Shell Color: Brown.

Use: Developed as the ultimate meat bird, the Cornish has contributed its genes to build the vast broiler industry of the world, Its muscle development and arrangement give excellent carcass shape.

Origin: Cornish were developed in the shire (county) of Cornwall, England where they were known as "Indian Games". They show the obvious influence of Malay and other oriental blood. They were prized for their large proportion of white meat and its fine texture.

Characteristics: The Cornish has a broad, well muscled body. Its legs are of large diameter and widely spaced. The deep set eyes, projecting brows and strong, slightly curved beak give the Cornish a rather cruel expression. Cornish males are often pugnacious and the chicks tend to be more cannibalistic than some breeds. Good Cornish are unique and impressive birds to view. The feathers are short and held closely to the body, and may show exposed areas of skin. Cornish need adequate protection during very cold weather as their feathers offer less insulation than can be found on most other chickens. Because of their short feathers and wide compact bodies, Cornish are deceptively heavy. Due to their shape, good Cornish often experience poor fertility and artificial mating is suggested. Cornish are movers and need space to exercise and develop their muscles. The old males get stiff in their legs if they do not receive sufficient exercise. The females normally go broody but because of their very minimal feathers can cover relatively fewer eggs. They are very protective mothers but are almost too active to be good brood hens.

Content:

Chicken Breeds and Varieties (A2880), John L. Skinner, University of Wisconsin-Madison

Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare (1 dolda)
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser