Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efter slungning  (läst 4149 gånger)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Efter slungning
« skrivet: 20 aug-07 kl 17:29 »
Hej!

Har börjad med bin i fjol och har alltså andra slungningen bakom mig. Mycket mindre honung än i fjol men det var svärm nu också och en hel del regn vid 'olämpliga' tidpunkter..  Hur som helst:

Här står jag nu med alla utslungade ramar och en hunk med wax som var kvar efterslungningen och undrar

HUR renar jag vaxet nu? Hur smälts det ner på bästa sätt? Hur gör ni?

Hur lagrar jag ramarna så att de inte möglar som i vintras men inte får parasiter heller? Går det på kallvinden t.ex? Garaget har inte fungerad.

Väntar med spänning på era lösningar!

januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

wictor

Re:Efter slungning
« Svar #1 skrivet: 21 aug-07 kl 05:41 »
Sortera ut wax som är alltför mörkt och skicka till rensning, exempelvis hos Joel Svenssons vaxfabrik AB i Munka Ljungby. Samma sak med wax som är felaktigt byggt, alltså för mycket drönarceller, krokigt och konstigt.

Men ta vara på allt wax som är korrekt, ställ i skattlådor, trava dessa på varandra, tidningspapper underst. Överst ställer du en tom skattlåda, i denna ställer du en rejäl skål av glas och fyller med cirka en halvliter ättika 75% (obs ej svagare ättika) och lägger i ett hopknycklat hushållspapper (fungerar som veke). Täck till överst med tidningspapper och över detta en skiva eller täckbrädor så det blir någorlunda tätt. Ställ svalt, din kallvind blir säkert bra. Låt stå över vintern.
Ättikan kommer att dunsta och sjunker nedåt genom waxet.
Vädra ramarna något på våren innan du använder dem, annars kanhända det smakar lite ättika om honungen och bina kan bli lite chockade om det luktar för mycket ättika. Dock innehåller honung naturligt lite olika syror så det är inget som är skadligt på något sätt.

Ättikan gör att waxmotten ej trivs, ej heller deras ägg kläcks. Dock om de redan är kläckta så överlever tyvärr larverna och angriper ditt wax rejält. Så kontrollera om du har larver i waxet, ta bort dem i så fall.

Ättikan motverkar även Nosema. Nosema är en svamp som förökar sig med sporer, som lagras i waxet, som hamnar i binas tarm så de blir sjuka. Förr trodde man att nosema var en parasit, men nu vet man bättre.

Bra är även att ge bina Atamon i allt flytande foder. Observera Atamon-pulver, ej flytande vara.

Recept foder:
4 kilo socker
2,64 liter vatten
33 gram salt
12 gram Atamonpulver

Kan utökas hur som helst, används såväl till invintring som stödfodring vid dåligt drag.

Används färdigt foder (Bifor eller Apiinvert e.dyl) kan hinken öppnas och tillsättas 80 gram salt och 25 gram Atamon (en påse).

Saltet ger friskare bin (0,5%) och bina bygger wax bättre.

Atamon motverkar nosemauppkomst genom att det dödar svampen, motverkar även mögelbildning. Är helt ofarligt för bina.
Att det verkar vara mycket Atamonpulver beror på att det allra mesta i pulvret är socker, den aktiva beståndsdelen är benzoesyra och ingår som en ytterst liten beståndsdel. Den flytande Atamonen innehåller ej benzoesyra - använd pulvret.

wictor

Re:Efter slungning
« Svar #2 skrivet: 21 aug-07 kl 08:44 »
Såg att jag skrivit fel mängder Atamonpulver tidigare, skyller på den tidiga timmen och att jag ej knäppt på hjärnan.
Och så har jag suttit och räknat om halten beroende på ingående mängd bensoesyra i Atamonet.

Rätt skall vara

4 kilo socker
2,64 liter vatten
33 gram salt
1,5 gram Atamonpulver

Och till en hink Bifor skall det tillsättas 3,6 gram.

Falin

• -
SV: Efter slungning
« Svar #3 skrivet: 20 jul-09 kl 20:51 »
Jag skulle gärna vilja ta tillvara på vaxet och på något vis göra rent det själv, så att jag kan använda det till mina salvor. Går det?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jul-09 kl 20:54 »
Man brukar då använda avtäckningsvaxet.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 20 jul-09 kl 21:10 »
Ja, det lade jag i vatten och tvättade rent, och nu ligger det på tork. En del sparade jag med honung kvar på och hoppas jag kan förvara det på ett bra sätt, eftersom jag gör en salva som även innehåller honung. Jag tänkte att där blir det två flugor i en smäll om jag kan använda det "otvättade" vaxet!  :)

Men är det ingen idé att försöka ta tillvara vaxet från ramarna?

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #6 skrivet: 20 jul-09 kl 21:25 »
Jo visst kan du göra det men det är mer dyrbart i ramarna
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 20 jul-09 kl 21:28 »
Du vet inte vad mina salvor kostar...  ;D  ;)

Men måste man inte ha en viss mängd vax för att skicka det på återvinning?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 jul-09 kl 21:34 »
Avtäckningsvaxet känns finare, man kanske försämrar kvalitetet om man använder ramvaxet.
Du får utöka bigården för att få mera avtäckningsvax.

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 20 jul-09 kl 21:41 »
Okej, jag får lite avtäckningsvax av kompisen också, så det ska nog gå ihop sig.

I biboken står det att man kan sätta ner de slungade ramarna i kupan igen, är det bra? Det känns inte som om det är något jättebehov av nya ramar just nu, de kämpar fortfarande med de som de har. Går det i så fall att spara dem till nästa år och sätta ner dem då?

fauve

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 jul-09 kl 22:14 »
När jag har smält eget vax, har  jag låtit det rinna genom en grovsil och sedan genom 2 st nylonknästrumpor (köpta enkomt för detta ändamål och "skräpförekomsten" blev minimal. Tar man dessutom upp vaxkakan när den fortfarande är ljum under, så kan man enkelt skrapa bort det skräp som följt med.

Funderade på om det skulle funka även med en bärsil i dubbel upplaga. efter grovsilningen och ska testa efter nästa skattning.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 20 jul-09 kl 23:35 »
Okej, jag får lite avtäckningsvax av kompisen också, så det ska nog gå ihop sig.

I biboken står det att man kan sätta ner de slungade ramarna i kupan igen, är det bra? Det känns inte som om det är något jättebehov av nya ramar just nu, de kämpar fortfarande med de som de har. Går det i så fall att spara dem till nästa år och sätta ner dem då?

Jag sätter mina avtäckta ramar i en låda ovanpå de andra och låter bina städa ur dem. Det blir mindre söligt än att spara ramarna till nästa år och honungen kommer till användning + att jag har snygga urstädade ramar + att bina får en extra giva honung.

Avtäckningsvaxet lägger jag i en foderlåda, ställer ovanpå ett samhälle där bina snabbt städar ur honungen och kvar har jag ett rent, "torrt" och lätthanterligt vax.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gerard

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 21 jul-09 kl 18:59 »
anette,
När du sätter de slungade ramarna ovanpå sådär, förstör bina dem mycket? Eller blir det fina utbyggda ramar till nästa år?

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 21 jul-09 kl 19:04 »
anette,
När du sätter de slungade ramarna ovanpå sådär, förstör bina dem mycket? Eller blir det fina utbyggda ramar till nästa år?

De förstör dem inte alls utan tvärtom, de städar ur honungsresterna och bygger på vaxet så att de blir som nya. Så som du skriver så blir det fina utbyggda ramar att använda nästa år.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #14 skrivet: 21 jul-09 kl 21:52 »
Efter slungning:

Det enklaste - skicka ramarna till någon firma som tar hand om vaxet.

Men...
-Vill man ha rent vax själv så tar man givetvis tillvara avtäckningsvaxet, lägger i hett vatten och tar till vara allt som flyter upp till ytan.
-Vill man ha rent vax själv kan man också skära ut vaxet ur sina ramar och lägga ner i hett vatten, alternativt lägga ner ramarna i en stor gryta med hett vatten, ramarna måste ju då tyngas ner med något. Eller så hänga ramarna i en ånglåda, där het ånga smälter vaxet som rinner ner i ett vattenbad, vaxet flyter upp på ytan.

Oavsett vilket så behöver vaxet filtreras. Så enkelt är det. Filtreras.
Det är mycket som behöver komma bort. Kokonger, givetvis. Pollen. Övriga orenheter (vilket jag faktiskt inte riktigt vet vad det är, bina är ju renliga)

Det som jag funnit enklast och billigast är att använda täckväv för trädgården, alltså den vita väv man täcker vårsådden med i trädgårdslandet. Dubbla lager över en hink, häll vaxsmältan (vax flytande på vatten) genom filtret.

Låt kallna. Tar nåt dygn. Ta upp kakan, tvätta bort orenheterna på undersidan, mestadels pollen... Smält en gång till, denna gång med sparsamt med vatten i grytan, låg temperatur. Och samma filtrering en gång till. Då har man ett synnerligen rent vax.

Det man fick som rest i täckväven, släng bort det alternativt kompostera, men det är inget att använda.

Detta rena vax kan man använda till såväl salvor som ljustillverkning.

Vax med för mycket pollen ger ljus som sprakar och slänger gnistor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser