Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storbal till får.  (läst 1402 gånger)

Fordson

Storbal till får.
« skrivet: 20 aug-07 kl 15:09 »
Ett gärde som vi inte "hann" ta hö på har bonden pressat å plastat storbal åt oss. Vi kommer att ha 10 tackor i vinter, hur länge räcker en (1) sån bal?
(Typ, ungefär, runda slängar alltså). Behöver inte gå inte på torrsubstans etc.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Storbal till får.
« Svar #1 skrivet: 20 aug-07 kl 15:19 »
Beror på vilken ras på fåren du har... hur mögligt fodret är/blir...
och ts halten i fodret  ;)

I runda slängar så går det åt dubbelt så mycket ensilage som hö, typ 1,5 kg hö räkna på 3 kg ensilage.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Desdinova

Re:Storbal till får.
« Svar #2 skrivet: 21 aug-07 kl 13:55 »
Jag tror det tar ca 8-10 dagar för dina får att äta upp en rundbal. Det betyder att du ska vänta till vintern innan du börjar ge ensilaget, annars hinner det bli dåligt innan balen är slut. Använd foderhäck eller ge "löst" i krubba. Ställer du balen "fri" ute (eller i stallet) hamnar mycket på golvet/backen och blir förstört.

Mvh D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1703 gäster, 3 användare (1 dolda)
Erik Forsman, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser