Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus  (läst 5233 gånger)

Esther

Hönshus
« skrivet: 20 aug-07 kl 12:14 »
Vi håller nu som bäst att iordningsställa ett hönshus, för 9 hönor och en tupp!
Det skall ruskigt spännande och kul. Hönshuset är en gammal byggvagn, som är både isolerad och har ventilation, ren och snygg. det vi inte riktigt kommer på det klara med är exakt hur långa sittpinnarna skall vara? avståndet mellan två pinnar, dvs, hur mycket plats behöver en normalstor till stor höna framför sig?
Räcker ett kollektivt rede för att lägga ägg? ganska stort dock, för alla 9?
har läst att de föredrar kollektiva framför "burvarianten"?
Måste hönsgården ha tak?
Tack för svar.

Helenan

• Gäst
Re:Hönshus
« Svar #1 skrivet: 20 aug-07 kl 12:57 »
Kul att du ska skaffa höns och välkommen till detta forum!

Det beror ju lite på hur stora dina hönor är hur mycket plats de ska vara för varje höna på pinnen men jag har för mig att jag läst 60cm. Jag tycker det är bra att ha extra för att det ska bli mindre gnabb och bästa platserna.

Titta på gamla trådar. Det finns bilder på hönshus där du kan få tips!

Titta här tex: http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=15499;start=msg166521#msg166521
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 12:59 av Helenan »

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 aug-07 kl 19:10 »
Sittpinnar:Beräkna minst 20 cm per höna och ca 30 cm mellan pinnarna. Själv kommer jag ha längre mellan mina när jag ändrar i hönshuset nästa gång. Det är alltid gott när de slipper trängas :D: Det är ju inte heller så trevligt att de skiter på varandra eller hur! ;)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Cajsa

« Svar #3 skrivet: 20 aug-07 kl 19:34 »
Måste hönsgården ha tak?

Jag drabbades en gång av en tragisk händelse innan jag skaffade nät-tak på min hönsgård. En duvhök slog ner och tog min bästa ruvhöna. Även bra att tänka på att man kan behöva gräva ner nätet runt hönsgården för att förhindra att rävar och annat gräver sig in.
Lycka till! Cajsa

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 aug-07 kl 19:44 »
Om du ändå ska bygg gård kan det vara bra att i alla fall ha tak över en liten del om ifa "fågelinfluensan" är i fogarna! Det kan ju bli så att under viss tid på året så måste hönorna ha en säker gård för att de ska få gå ute så....men det finns nor inget som säger att du MÅSTE ha tak ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 20 aug-07 kl 20:50 »
Jag hakar på med en hönshusfråga! Hur stor yta i  hönshuset måste man ha till varje höna om man har dem frigående ute? Alltså om jag t ex har 10 hönor och en tupp (ska ju snart skaffa höns  :D) hur stort måste hönshuset minst vara då? Håller på att fixa med virke och mätningar nu och vill helst ha ett hönshus att växa i så att säga. Jag kanske tycker det är superkul med höns och vill ha 30 helt plötsligt.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 aug-07 kl 21:31 »
ungefär 2-3 hönor /kvadratmeter (normalstor höna) tror jag det är!

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #7 skrivet: 20 aug-07 kl 22:45 »
Räcker ett kollektivt rede för att lägga ägg? ganska stort dock, för alla 9?

Jag har 8 hönor och 3 reden. Dom föredrar ett eget rede om dom får välja. Det händer ibland att alla reden är upptagna och den 4:e hönan ska lägga ägg, då blir det ett väldigt kacklande ett tag men brukar sluta med att dom delar rede.

Förr hade vi tuppar också, fick sluta med det efter att grannen hotat med både det ena och det andra... Då bor vi ändå "på landet" med ca 300 meter till närmsta granne. Tuppen hade en klart lugnande effekt på hönorna när dom skulle lägga ägg och såg till att alla fick en lämplig plats, var riktigt kul att titta på!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 20 aug-07 kl 23:34 »
Vi har två sittpinnar som är ca 1,5 meter långa och den översta är nog ca 1,5 meter från golvet, den undre ca 30 40  cm längre ner och längre ut. Jag trodde först att den övre sittpinnen var för högt upp och tänkte sänkt dem, men de sitter jämt på den högre av dem, alla sex.

Vi har tre reden, alltså två skiljeväggar i en avlång låda, sluttande tak för att de inte ska sätta sig där och skita, en liten ramp framför som de kan använda för att ta sig in och ut ur redena lättare. Vi har fem hönor på tre reden, min syster tyckte det lät mycket som har tjugo hönor på fyra reden... Ofta ligger alla ägg i ett rede.

Jag har ett hönshus på ca sju kvadratmeter och en hönsgård på drygt tjugo kvadrat. Hönorna går fritt ute i trädgården ca åtta timmar när vi är hemma, det är jag för det mesta som det är nu eftersom jag är sjukskriven, när vi inte är hemma får de hålla till godo med hönsgården som vi lägger till dem lite extra gräs innan vi åker.

Vi har fem hönor och en tupp. Jag tyckte vi borde bygga till när vi skaffar fler, min make trodde att vi lätt kunde få plats med både fem och tio hönor till men jag tyckte det lät trångt? Vad säger ni?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 20 aug-07 kl 23:36 »
Förr hade vi tuppar också, fick sluta med det efter att grannen hotat med både det ena och det andra... Då bor vi ändå "på landet" med ca 300 meter till närmsta granne. Tuppen hade en klart lugnande effekt på hönorna när dom skulle lägga ägg och såg till att alla fick en lämplig plats, var riktigt kul att titta på!

Trist granne du har! Vi har våra grannar på ungefär det avståndet också eller kanske lite mer, men en av dem har en hund som skäller dag och natt så vi tänkte svara att vi försöker sååå att lära tuppen skälla istället.. den andre grannen ska skaffa hönor själv, dvärghöns och dvärgtuppar hörs väl ännu mer har jag för mig jag har hört...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Helenan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 aug-07 kl 07:41 »
Hu ja så trist! Bara tanken på att man flyttar ut på landet för att kunna ha höns och tupp och så klagar grannen! På landet! Kan du inte muta honom med ägg ::) ???

Esther

« Svar #11 skrivet: 21 aug-07 kl 09:26 »
Kul med alla svar! det känns bra! Jo, nu har vi igår kväll byggt ett kollektivt rede, jättemysigt, ganska djupt och stort, med en bakre vägg som man kan lyfta bort för att hämta ägg och göra rent. Det är ombonat och mysigt! Hoppas de blir glada över det!
Det lutar åt att vi gör en del med tak över, för visst måste hönorna även få gå ut på vintern? då kan man ju lägga ett tak av typ plåt över den del, så att det inte blir snö under?
Det känns mer som att det hela utvecklar sig till att bli ett "aktivitetscentrum" för höns....

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #12 skrivet: 21 aug-07 kl 11:21 »
Visst är det roligt!
Jag skaffade mina höns för två år sedan.
Går alltid dit och pysslar och förbättrar på mina lediga dagar, man kommer ju på allt eftersom.

Men det som jag är mest nöjd med är det här:

-Att jag byggde en STOR rastgård. (Man slipper dåligt samvete när man inte är hemma)

-Att jag byggde in en del av rastgården med tak och väggar, matplats och en lång sittpinne. Nu går dom gärna ut året runt i ur och skur!

-Att jag skaffade en tupp!
-En riktig gentleman som skapar trygghet och harmoni, håller koll på ätbart, faror, sovdags mm. (hoppas du har möjlighet att ha tupp)

-Tänk på att ha sluttande tak på tex reden och där man inte vill ha hönsskit!

Lycka till!
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #13 skrivet: 21 aug-07 kl 12:34 »
Det lutar åt att vi gör en del med tak över, för visst måste hönorna även få gå ut på vintern? då kan man ju lägga ett tak av typ plåt över den del, så att det inte blir snö under?

Jag har precis så, en del av utegården under tak. Ångrar bara att jag inte gjorde större för på vintern driver det in snö under. Mina höns är ute även om det är många minusgrader men är det snö på marken går dom aldrig ut, möjligen att dom hoppar till någon barfläck för att stå där och äta snö (dom älskar att äta snö!).

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 21 aug-07 kl 12:56 »
En fråga till. Sittpinnarna är det ok att göra dem av naturpinnar? Vi har en del grövre sly som ska ner och jag tänkte att man kanske kan använda en del av det till att göra sittpinnar av?

Helenan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 aug-07 kl 13:05 »
Det är det bästa att bygga sitt pinnar av, tycker jag. Då får de lite naturlig variation på hur de sitter.

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #16 skrivet: 21 aug-07 kl 13:09 »
En fråga till. Sittpinnarna är det ok att göra dem av naturpinnar? Vi har en del grövre sly som ska ner och jag tänkte att man kanske kan använda en del av det till att göra sittpinnar av?

Jadå, sittpinnarna ska vara ganska grova så det är bättre med naturpinnar än rundstav. Om dom är för tunna är det svårt för hönorna att sitta och dom kan skada sig i fötterna.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 21 aug-07 kl 14:09 »
Vad bra, då ska de kommande hönsen få sitta på ask-pinnar framöver. Är   5-6 cm ok? Går det med grövre också? Det är till Åsbohöns.
« Senast ändrad: 21 aug-07 kl 20:54 av javill »

Helenan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 aug-07 kl 15:26 »
Menar du 5-6 cm i diameter så tror jag det blir bra?

Nypålandet

« Svar #19 skrivet: 21 aug-07 kl 15:57 »
Jag har en fasligt stor ställning med sittpinnar, men alla sitter likförbannat i en hög och myser. Tänk modulbygge istället, så kan du ju utvidga om du har mer "asociala" höns!

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser