Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga in gammalt brett trägolv  (läst 12250 gånger)

Djur gården

• Småland
Lägga in gammalt brett trägolv
« skrivet: 20 aug-07 kl 06:45 »
Hej på er alla

Nu är det så här att jag har köpt ett gammalt BRETT koniskt trägolv. De bredaste planken är ungefär 40 cm. Jag ska nu lägga detta i ett rum som idag har parkettgolv. Många har ansett oss galna men nog är gammalt trägolv det vackraste som finns.

Är det någon av er här som kan ge mig lite tips...

Kan man lägga golvet på det befintliga golvet (Ja parketten kanske måste bort förstås)?

Hur gör jag med spikhålen? Ska de borras upp och pluggas?

Hur går jag rent praktiskt till väga när jag ska lägga golvet. Plankorna är ju som jag skrev koniska och skiljer sig därmed rätt så ordentligt i bredd mellan de olika ändarna. Ska man då mäta upp dem innan och, så att säga, pussla ihop dem på ett papper innan man lägger dem i verkligheten?

Finns det någon som har fler tips och idéer så skriv gärna ett svar eller maila ett meddelande.

STOOORT tack på förhand

Djur gården
Värmlandsfår, nordsvenska hästar, blandade hönor, ängar, kaffe på stentrappen en vårdag, otrolig glädje över första blåsippan. Det är vi

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
Re:Lägga in gammalt brett trägolv
« Svar #1 skrivet: 20 aug-07 kl 16:12 »
Hej!
Jag har nyss lagt in ett liknande gammalt golv av gamla kilsågade bräder...
Mitt var handspontat, och efter att ha blivir rätt frustrerad på att det inte verkade passa ihop, så insåg jag att bräderna var spontade efter varandra, så jag fick pussla en massa innan jag fick det att passa ihop.  Det kan nog vara smidigt om man kan pussla ut golvet på en annan yta för att se hur brädorna ska passa ihop, och kontrollera så att golvet inte blir en solfjäder, dvs mycket bredare på ena sidan än på den andra, för då får man vända på några stycken och pussla om.
Att rita upp dem tror jag inte mycket på, det kan ju tänkas att sågningen inte är rak, och att brädan bara passar ihop med just en viss annan bräda.

Om ditt golv är spontat, vilket de flesta gamla golv är, så bör du titta igenom och rengöra sponten med en slö skruvmejsel eller liknande innan du börjar foga ihop dem.. Lite skräp i sponten kan göra så det inte går att få ihop den, eller till och med så sponten spricker sönder.  Ett par tunga vikter kan vara praktiskt att ha för att trycka ned brädor som slagit sej något medan man får dem på plats, och en mjuk gummiklubba samt träklots att lägga emellan när man bankar ihop de som är lite ovilliga.  Träklotsen kan med fördel ersättas av en överbliven bit spontad bräda, så man inte bankar sönder sponten om de tjurar sej.

Lägga ovanpå parketten skall väl inte vara något problem med om det inte finns något annat som kan hänga upp sej, tex fuktproblem i krypgrunden eller att taket kommer för nära..  Golvlisterna kan ju åxå bli ett problem att få på plats efter den höjning av golvet som uppstår, men det går säkert att lösa.  Om jag hade lagt brädgolv ovanpå parketten så skulle jag ha lagt någonting emellan, tjock papp eller liknande för att slippa oljud när man går.. (Dock ska du inte lägga vindpapp eller annat tjär eller asfaltspapp för då dår du ett sk spökgolv, golvbräderna klibbar fast i pappen där du går, och efter en liten stund så lossnar de igen, vilket får till följd att det låter som om någon går i dina spår..  =)

Om golvbräderna är spontade, raka och fina så du inte behöver spika fast dem i golvet,  föreslår jag att du kapar gamla handslagna spik så att det nästan bara är spikhuvudet kvar och limmar dem i spikhålen för att täta dem, du vill ju inte att skurvatten skall läcka ned till lagret under och orsaka skador där, och gamla spikhuvuden kommer att se mycket snyggare ut än vilka pluggar som helst, hur fint du än slipar till det!

Har just nu en trave nya, kilsågade bräder som ligger på tork.. Tror att den bredaste är ca 55cm !   De ska eventuellt bli ett innertak när de torkat utan att spricka sönder i den processen..  Kilsågat ser otroligt mycket snyggare ut än vad som helst som kommer från byggmarknaderna, det blir liv i ytan, och man får en underbart genuin känsla för materialet.

Jag tycker inte du ska bry dej ett dugg om vad andra tycker i sådana här frågor, det är ju Du/ni som ska leva med resultatet i många år, inte de som har åsikterna.  Goda råd kan man ju alltid lyssna på, men följa dem? Nae, tvungen är man ju inte!

Är det ingen mer som har goda råd?  Jag är själv idel öra efter andras erfarenheter med kilsågat virke och stambreda Bräder & Plank..
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Djur gården

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-07 kl 07:19 »
Tack för ditt svar.
En hel del tips där som jag ska ta till mig. Du menar alltså att bräderna är spontade efter varandra och inte alla passar alla? Det hade jag aldrig listat ut själv. Åtminstone inte utan en massa jobb.

Jag säger bara... Tänk om den som tog upp golvet hade märkt det. Tack också för tipset om spikarna. Var kan man köpa gammal smidd spik. Finns det någon som har tips även om det?

Hur lägger man skarvarna förresten. Det måste ju i rimlighetens namn bli förskjutningar i "breddled" när man skarvar eller hur får man det att se bra ut. Det är ju inte säkert att man hittar exakt samma bredd på den planka som man ska skarva med? Kanske en dum fråga??? Jag vet inte!

Djur gården
Värmlandsfår, nordsvenska hästar, blandade hönor, ängar, kaffe på stentrappen en vårdag, otrolig glädje över första blåsippan. Det är vi

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 21 aug-07 kl 09:03 »
Beträffande spikarna så kan gammal eller ny smidd spik vara snuskigt dyrt.
Men man kanske kan använda sk klippspik, som ser nästan likadan ut på "huvudet?
Tror att Gysinge Byggnadsvård säljer sånt.
Skarva kilsågat virke...hmmm, betydligt knepigare.
Har du plankor så det räcker och rummet är stort kanske du kan dela av rummet med en golvplanka (ej kilsågad) lagd på tvären?
Gäller det någon enstaka planka kan man väl passa ihop den med en brorsa?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vinterhem

« Svar #4 skrivet: 21 aug-07 kl 09:04 »
Bräderna KAN vara spontade efter varandra.. Mina var det, och jag hade varit överlycklig om han som plockade upp dem hade numrerat dem eller bara gjort ett stort kryss tvärs över golvet.. Men livet är hårt!  
Handslagna spik finns att köpa i byggnadsvårdbutiker, men det är ju rätt dyrt när man bara ska ha skallen, lite har jag hittat på tradera till lägre pris.
Skulle du komma på någon bra ersättning så är jag idel öra, jag skulle vilja täcka försänkta skruvskallar med något sådant!

Vadå skarva? Såna här golv gjorde man i rätt storlek, basta!

Om bräderna är för korta när man flyttar ett kilsågat golv så har jag bara tre lösningar.
1. Man lägger golvet på "Fel håll", dvs kapar brädorna.
2. Man gör liksom två golv, och låter brädorna mötas på tex mitten av golvet.. Gäller att man har tungan mitt i mun när man sågar till ändarna i det läget, så de går ihop perekt..

3. Om det "Fattas" bara en liten bit till väggen så kan man nog lösa det genom att lägga en "Ram" runt rummet av moderna bräder, återigen med tungan mitt i munnen, och med rejäl känsla när man sågar till ändträet så det blir perfekt rakt, på plats, bräda för bräda!
Det som är rakt när du står vid sågen är oftast inte rakt när du kommer in med brädan!

Skarvarna blir plötsligt ganska kritiska när man inte kan dölja brädändan med en golvlist..

Lycka till! När du är färdig kommer du att vara glad över att du Gjorde det, men kanske du drabbas av ett och annat känsloutbrott medan du håller på..
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

AnnaLj

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 23 aug-07 kl 21:14 »
Hej!

Jag brukar missa Kunskapskanalens program, men råkade se ett avsnitt ur en serie som heter "se om ditt hus". Det handlade om golv, och bland annat lade de ett sånt golv som ni pratar om. Intressant program! Man kan se det på datorn via www.ur.se Eller kolla tv-tablån.

/Anna

Nypålandet

« Svar #6 skrivet: 28 aug-07 kl 08:55 »
Jag tänkte göra något liknande. Läste mig till att man ska vara snål med spiken (om man ska imitera ett gammalt golv). Jag tänker dock köra ospåntat för den där lagom hemmagjorda känslan.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 28 aug-07 kl 09:06 »
Någon som har en bra idé om vad man kan fylla i springorna mellan plankorna i gamla golv,
så att dessa inte blir veritabla skräpgömmor?
Martin Timell har nämnt transparent latexfog, men jag tycker inte det passar ihop med gamla golv.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vinterhem

« Svar #8 skrivet: 28 aug-07 kl 09:28 »
Det där med att fylla fogarna har jag åxå funderat på... Och jag håller med dej, Zeke, latex/Silicon känns lite.. FEL, på flera sätt.   Jag har funderat på: Linoljekitt och faktiskt tjära, men lurar fortfarande! Undrar vad de använder på båtdäck?  Det måste ju vara följsamt när träet rör sej...  Men helst låta bli att kladda...  =)

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 28 aug-07 kl 09:45 »
Undrar hur det här skulle funka: (från Gysinge Byggnadsvård´s hemsida)

"Tätningslist

Fakta
100 procent svensk ull. 5 resp 8 mm tjock. Rullar om 50 meter. Säljs även som metervara.

Gysinges egen tätningslist har ingen syntetinblandning, utan är helt av ull. Ull är, till skillnad från andra textilfibrer, ett elastiskt material som sväller upp i stora springor och krymper ihop där det är ont om plats. Därtill stöter ull bort fukt, medan till exempel lin och bomull drar åt sig väta. Ull är därför det idealiska materialet för tätningslister. Svensktillverkad för Gysinge. Tätar mot drag och damm, men låter ändå huset andas."

Tätnings-"snören" för fönster alltså.

På båtdäck används tydligen tjärat lingarn, men inomhus går det väl bra utan tjära?!

http://www.soic.se/ostindiefararengotheborg/skrov.4.398cfe3510816ba7647800070.html

Vinterhem

« Svar #10 skrivet: 28 aug-07 kl 14:29 »
Hmm, Tjärat lingarn?  Då hade jag lite rätt i mina funderingar på tjära..
Men bart lingarn *tror* jag inte skulle bli helt bra, ligger ju blött kvar när man torkat golven..  Men man kanske kunde vaxa det?  Ngn blandning mellan bivax och något stenhårt hårdvax, så blir det lite följsamt när man trycker dit det, "flyter" fast och breddar sej när man torkar golvet med varmt vatten, tål att bräderna rör sej?  Då skulle man ju åxå kunna färga vaxet till en färg man gillar, som antingen bryter ordentligt eller åxå harmonierar med träfärgen.  Bra att du tog upp frågan! Den förtjänar att diskuteras!

Tätningslisten tål ju rätt mycket, men frågan är hur man får den att ligga kvar, och inte suga åt sej av smuts när man städar...  Om jag hinner ska jag svänga förbi claesons trätjära på fredag och kolla om de vill sälja en testbit åt mej, tyvärr brukar de bara sälja monsterförpackningar av det jag har velat köpa hos dem.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 28 aug-07 kl 15:04 »
Funderade lite på det där med tjärat lingarn efter att jag skrev förra inlägget.
Det står ju i klippet från Gysinge att rent lin suger vatten, vilket jag väl borde förstått.
Tjärat lingarn är väl inget negativt luktproblem ens inomhus, som jag först antog.
Tjära luktar ju gott, men kanske tröttsamt att känna den jämt?
Det kan nog bli lite intensiv tjärlukt ett tag, med den avtar eftersom.
Funkar det på ett fartygsdäck så borde det väl funka på ett skurgolv?!
Vax skulle nog fungera också, om man kan få rätt konsistens på den.
Kanske skovax, Mink Oil och liknande?

Såg att Claessons hade detta:
SKEPPSDREV W-spec tjärat lingarn, 4 mm, ca 0,6 kg  per nystan   88,00

Men springorna i gamla golv är ju ofta mer än 4 mm.
Det skulle behövas något mer flexibelt.
Ska kolla i nån gammal bok om båtrenovering.
Jag tror man använder bomullsdrev för nåtning av bordplank,
men det måste väl till något mer för att det inte ska börja ruttna?
Tjära kanske, på gamla skutor, men man nåtade ju "finare" flytetyg också som kravellbyggda nöjesbåtar,
där måste det varit "nåt" annat än tjära.
« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 15:29 av zeke »

Vinterhem

« Svar #12 skrivet: 28 aug-07 kl 16:09 »
Jo, just tjära, som det är, borde (vid närmare eftertanke) väl smeta av sej det första året..  Om man inte kan få den "hårdare" på något sätt.  Men kanske lindrevet är tjärat med en speciell tjära?...

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 28 aug-07 kl 16:17 »
Tjäran har väl fått torka in bara.
Men blir det kladdigt så motverkas ju syftet, att hindra dammsamling!  :o

Ull

« Svar #14 skrivet: 21 sep-07 kl 20:06 »
Jag tätade springorna med lindrev. Man skall inte använda så mycket vatten när man såpskurar att det borde vara något större problem. Problemet här var istället att hundarna älskade att pilla upp dreven. Till slut tog jag en dragig vinter snickerispackel. Det höll några år.

Nu har vi tagit upp hela golvet och isolerat under. Än så länge ligger planken löst på golvet, men de är spontade och skall slås ihop och kilas längs kanterna. Vi har inte löst problemet med vad vi skall använda för spik. Vi tycker Gysingespiken är för dyr.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 21 sep-07 kl 21:13 »
Jag har inte lagt något gammalt kilsågat golv men en del vanliga,om parketen ska vara kvar bör det vara väldigt jämna golvbrädor som ska in ovanpå annars vill det nog bli knarr och strul att få ihop det.Jag skaffade spännband gjorda för att spänna ihop trilskande golvbrädor senast jag la golv och dom kan jag varmt rekomendera.Hoppas det går bra.Anders

Sågaren

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 23 sep-07 kl 14:42 »
man kan ochså försänka en spik genom att borra ett hål som rymmer spikskallen och sedan limma en träplugg i hålet så att den täks men då blir det svårt att riva upp golvet igen.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Djur gården

• Småland
« Svar #17 skrivet: 24 sep-07 kl 07:38 »
Hej på er alla

Nu ligger första golvet på plats och jag har gett mig i kast med att lägga in ytterligare ett gammalt golv och denna gången i köket. Jag har köpt en sorts spik som kallades blånerad spik. Den ser ut som smidd spik med stort huvud men den är fabrikstillverkad. Mycket snygg tycker jag. Vi köpte den på Byggnadsvård Qvarnarp i Eksjö. Pris? 3,50 kr/st.

Nu har jag dock ett nytt problem. Golvet som jag har lagt in är så pass lappat och lagat i kvisthål och liknande så vi funderar på att måla det. Vad använder man då. Ingen modern plastfärg tack för har jag nu haft jobb och lägga in golvet ska det ju inte täckas med några moderniteter.

Tack på förhand

Djur gården

lupus

« Svar #18 skrivet: 29 sep-07 kl 03:59 »
Om man inte vill ha synliga spikar (vilket är väldigt fint) så har jag alltid skruvat i spånten med vanlig träskruv typ jettingscrew...Stalltips är att riva ut de gamla golvet så att ni ser golvsyllarna annars blir det nog svårt att brotta in ett gammalt trägolv.
/Matte

lupus

« Svar #19 skrivet: 29 sep-07 kl 04:04 »
En polare till mig är målarmästare  och han målade ett av sina gamla golv i ett rutmönster med vanlig linoljefärg, blev otroligt snyggt men som sagt inget jag skulle klara av... vit eller grå linoljefärg borde bli väldigt vackert.
Lycka till...

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser