Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund- och kattmat  (läst 11643 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Hund- och kattmat
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:41 »
Camilla
 On 16 Jan, 2002 - 19:14
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,

Jag antar att det finns en och annan här som har katt eller hund. Därför undrar jag vad ni ger dom att äta. Kokar ni egen mat till dom, ger ni dom matrester eller hur löser ni det hela?
Våra katter och hund får köpt torrfoder + matrester, men det måste finnas bättre lösningar.
Någon som har bra recept att dela med sig av, kanske?

Monica
 Fre 18 Jan, 2002 - 15:41
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Camilla,

När jag hade katt och hade fiskat mycket strömming eller fått skräpfisk i nät brukade jag koka fiskgröt. (Katterna var förövrigt rätt kräsna och vägrade befatta sig med rå fisk.)
Receptet är enkelt: Fyll en stor kastrull till hälften med fisk, fyll på med vatten så det täcker med råge. Lite salt kan vara bra också. Låt koka någon halvtimme eller så tills fisken kokat sönder helt. Plocka eventuellt bort ryggbenen ur gröten. Tillsätt mjöl eller havregryn till en lagoma lös grötig konsistens.
Sen är det bara att frysa in gröten i portioner. Lite pyssligt, men klart ett bättre alternativ än burkmat!

Anna N

Re:Hund- och kattmat
« Svar #1 skrivet: 16 jan-04 kl 13:53 »
Jag har fyra små hundar som har fri tillgång på torrfoder. På morgonen, när dom går ut i hundgården, får dom en portion "varm" mat som jag gjort av fryst hundkött (slaktrester) från affären (19:-/2 kg), kokt rungkornigt ris och kokta morötter. Allt detta kör jag sedan ett varv genom köttkvarnen och tillsätter lite benmjöl. Dom älskar det! Förut, när jag hade tillgång till slakt, malde jag diafragma, lungor, lever, njurar och köttrester i stället för att köpa kött.
Anna N

Susanne

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jan-04 kl 12:43 »
Jag ger Fodax till mina hundar (huskysar), som är ett högenergifoder speciellt framtaget till hårt arbetande hundar. Det är ett färskfruset helfoder med veterinärbesiktigade köttbiprodukter från nöt, kyckling och gris (finns en variant som även innehåller fisk). Endast svenskt slaktavfall dessutom. Man behöver alltså inte blanda ihop någon egen mat, eftersom fodret är fullvärdigt med alla vitaminer, mineraler och spårämnen. Finns inte ens ens konserveringsmedel i maten eftersom tillverkaren anser att fodret ska vara så färskt att det inte ska behövas. Hållbarheten blir därmed lite kortare än för andra våtfoder, håller ca 6 mån i frys.

Varken hundar eller katter är skapta för att torrfoder utan den naturliga kosten är köttprodukter.

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 15 mar-04 kl 22:48 »
Måste man ha köttkvar eller går det bra med en bra mixer för lungor, lever och njurar från kanin? Eller kan hunden få det rå, t.o.m? Vad skall man undvika ge dem?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Farsan50

« Svar #4 skrivet: 17 mar-04 kl 10:53 »
Även hunden behöver annan näring än kött. Just p.g.a behovet av andra spårämnen kan man ibland se vargen äta spannmål vid åkerkanten eller örter. Kött är huvudfödan hos högpresterande hundar speciellt om de ska drivas till max året runt. För enkelhetens skull finns därför färdigproducerat köttfoder med nödvändiga tillsatser även om det inte tillhör kategorin torrfoder. Torrfoder eller inte så är det enkelt för ägaren och man vet med sig att de får i sig allt de behöver. Att koka en egen hundfoderblandning av slaktrester, ris, havregryn, grönsaker är ett bra sätt att tillgodose näringsbehovet hos hunden. Det man kan strunta i är potatis som inte fyller någon funktion ur näringssynpunkt. Stora mängder slaktavfall från älg och ren är för kraftigt och gör hunden dålig i magen. Nöt och gris är bättre. Ge också rått ibland och något ben då och då. Lungor, lever och njurar från kanin borde vara delikatesser för hunden lika som det är från haren. Ge också hjärtat. Gärna rått som belöning!

Leffe
« Senast ändrad: 17 mar-04 kl 10:58 av Farsan50 »
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Höstsaga

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 maj-04 kl 20:54 »
Camilla
 On 16 Jan, 2002 - 19:14
Hej,

Jag antar att det finns en och annan här som har katt eller hund. Därför undrar jag vad ni ger dom att äta. Kokar ni egen mat till dom, ger ni dom matrester eller hur löser ni det hela?
Våra katter och hund får köpt torrfoder + matrester, men det måste finnas bättre lösningar.
Någon som har bra recept att dela med sig av, kanske?

Monica
 Fre 18 Jan, 2002 - 15:41
Hej Camilla,

När jag hade katt och hade fiskat mycket strömming eller fått skräpfisk i nät brukade jag koka fiskgröt. (Katterna var förövrigt rätt kräsna och vägrade befatta sig med rå fisk.)
Receptet är enkelt: Fyll en stor kastrull till hälften med fisk, fyll på med vatten så det täcker med råge. Lite salt kan vara bra också. Låt koka någon halvtimme eller så tills fisken kokat sönder helt. Plocka eventuellt bort ryggbenen ur gröten. Tillsätt mjöl eller havregryn till en lagoma lös grötig konsistens.
Sen är det bara att frysa in gröten i portioner. Lite pyssligt, men klart ett bättre alternativ än burkmat!

:) ;) :)

Hej Camilla

Om man köper in blötfoder till hund eller katt
(beroende på vad man har)
och blandar ut det med kokt ris och fryser in, så drygar man ut maten så den räcker längre, man kan också ha i lite kokta morötter och annat

Susanne

« Svar #6 skrivet: 23 maj-04 kl 21:33 »
Måste man ha köttkvar eller går det bra med en bra mixer för lungor, lever och njurar från kanin? Eller kan hunden få det rå, t.o.m? Vad skall man undvika ge dem?

Ja, du kan ge inälvorna från kanin som de är till hunden. Behöver varken mixas eller tillagas. Undvik fågel, fisk och får  (f-regeln), pga att benen klyvs på ett annat sätt än andra ben, men ger du fisken frusen kan du ge den rå med ben och allt.

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 23 maj-04 kl 21:42 »
Hejsan svejsan!

Väldigt intressant tråd det hära. Vad jag kom att tänka på är att katter o hundar har olika behov av protein, alltså kött. Katter behöver mera än hundar o man ska därför inte blanda ut kattfodret med så mkt spannmål ect. Det är ju jättebra med kaninkött om man har tillgång till sånt billigt men gäller den sk "kaninsvälten" oxå för hundar o katter? För människor är det ju så att man kan börja svälta om man äter enbart kaninkött eftersom det får åt mera energi att smälta det än vad själva köttet ger. Nån som vet? Skulle vara intressant att få reda på.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Susanne

« Svar #8 skrivet: 23 maj-04 kl 21:56 »
Även hunden behöver annan näring än kött. Just p.g.a behovet av andra spårämnen kan man ibland se vargen äta spannmål vid åkerkanten eller örter. Kött är huvudfödan hos högpresterande hundar speciellt om de ska drivas till max året runt. För enkelhetens skull finns därför färdigproducerat köttfoder med nödvändiga tillsatser även om det inte tillhör kategorin torrfoder. Torrfoder eller inte så är det enkelt för ägaren och man vet med sig att de får i sig allt de behöver. Att koka en egen hundfoderblandning av slaktrester, ris, havregryn, grönsaker är ett bra sätt att tillgodose näringsbehovet hos hunden. Det man kan strunta i är potatis som inte fyller någon funktion ur näringssynpunkt. Stora mängder slaktavfall från älg och ren är för kraftigt och gör hunden dålig i magen. Nöt och gris är bättre. Ge också rått ibland och något ben då och då. Lungor, lever och njurar från kanin borde vara delikatesser för hunden lika som det är från haren. Ge också hjärtat. Gärna rått som belöning!

Leffe

Ja, visst behöver hunden annat än kött, för den är inte en lika utpräglad köttätare som katten. Ett fullvärdigt våtfoder innehåller heller inte enbart kött utan det finns även kolhydrater i någon form, samt även en gnutta växtråd för tarmarnas skull. Fördel med torrfoder är att det är enklare att ha med sig på jakt och turer eller semestern, så det bästa är att fodra hunden med både våtfoder och torrfoder så den är van vid båda delarna. Själv upplever jag att det inte finns något torrfoder som täcker en extremt hårt arbetande hunds enorma energibehov, och då får man mixa själv (men det gäller att vara insatt i en hårt arbetande hunds näringsbehov så den får all den energi som behövs) eller köpa färskfruset helfoder som uppfyller energikraven.

När det gäller ren och älg håller jag inte alls med dig, det går alldelens utmärkt att ge dem produkter från dessa djurslag. Men nu är lagen sådan att man inte får mata hundarna med slaktavfall eller köttprodukter om det är rått, vare sig det är vilt eller tamt. Ansökan måste ske hos jordbruksverket om man vill mata hundarna med råa produkter, liksom man måste ansöka får att få mata med de färdiga våtfodrena. EU-regler för att kunna spåra eventuell galna ko-sjukan...

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 23 maj-04 kl 23:54 »
  Är det verkligen sant det där med kaninsvälten???
Bra bantningskur i såna fall.... ;)
               Mvh
            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 24 maj-04 kl 00:17 »
Ja du, det står iaf i överlevnadshandböcker att det finns sk kaninsvält. Bantningskur, hmmm ;)
Jag vill bo med skogen i ryggen.

olivia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 maj-04 kl 09:00 »
För människor är det ju så att man kan börja svälta om man äter enbart kaninkött eftersom det får åt mera energi att smälta det än vad själva köttet ger. Nån som vet? Skulle vara intressant att få reda på.

När nybyggare kom till amerika så tog de på vissa håll efter lokalbefolkningen och åt enbart kött. Dock så fortsatte de med sina vanor av att äta förhållandevis magert kött och bla kaninkött är rätt magert. Det leder ganska snabbt till undernäring och förslitningar på njurar och lever eftersom en extremt proteinrik kost är väldigt ansträngande. Så nybyggarna dog som flugor och lokalbefolkningen överlevde. Det kom väldigt mycket spekulationer om varför innan man började studera hur de som lever på helanimalisk kost egentligen äter. De äter bara de fetaste bitarna av djuren, alla ätliga och även många mindre ätliga organ och de magraste bitarna fick köttätande hurdjur ta hand om eller så gick de till offerriter. Nybyggarna hade först och främst ätit de magra bitarna, hoppat över inälvorna och inte prioriterat fettet.

Visst fungerar det som bantningsmetod, men man hinner nog slita ner njurarna i farten. Om man ska äta magert kött så måste man komplemetera antingen med fett eller med kolhydrater beroende vilken typ av kost man äter.

Farsan50

« Svar #12 skrivet: 25 maj-04 kl 11:16 »

När det gäller ren och älg håller jag inte alls med dig, det går alldelens utmärkt att ge dem produkter från dessa djurslag. Men nu är lagen sådan att man inte får mata hundarna med slaktavfall eller köttprodukter om det är rått, vare sig det är vilt eller tamt. Ansökan måste ske hos jordbruksverket om man vill mata hundarna med råa produkter, liksom man måste ansöka får att få mata med de färdiga våtfodrena. EU-regler för att kunna spåra eventuell galna ko-sjukan...

Brukar inte hänge mig åt paragrafrytteri men troligtvis har du blandat ihop begreppen en aning. Har jagat vilt i över 25 år och känner inte till något annat än det besiktningskrav som gäller vid försäljning av vilt. Besiktningskrav gäller alltid för vildsvin och björn om köttet ska användas som föda. Annat vilt behöver ej besiktas om köttet förbrukas i det egna hushållet. Galna kosjukan har inget med dessa krav att göra utan det gäller framförallt spår efter trikiner. De regler du talar om har kommit till för att kontrollera kosjukan vid köttproduktion och det kött som ska ut till konsumenten.

Leffe
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Susanne

« Svar #13 skrivet: 25 maj-04 kl 13:43 »
Ja, det är mycket möjligt att jag har blandat ihop begreppen efterom inte heller jag är någon paragrafryttare. Det jag med säkerhet vet är att från 1 januari i år får obehandlade animaliska biprodukter användas som foder endast åt jakt- och draghundar. Och då måste man ha tillstånd att kunna visa upp för slakteriet. Våtfodertillverkarna måste ha tillstånd att både få köpa slaktavfall som att sälja det färdiga våtfodret, liksom privatpersonen som köper av våtfodertillverarken måste ha ett tillstånd. Vi har alltså varit tvungna att ansöka hos jorbruksverket för att få fodra våra hundar med våtfoder.

Om våtfodertillverkaren upphettar biprodukterna till en viss tempertur behövs dock ej tillståndet, eftersom det då inte längre handlar om obehandlade och råa varor.

nocturnal

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 maj-04 kl 00:31 »
Men vad är lämpligast att ge en vanlig innekatt (som är på väg att bli utekatt) för alternativ mat?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 29 maj-04 kl 19:51 »
Men, kisse ska inte haaaaa grönsaker!  Den är en mkt. mer utpräglad köttätare än hunden som kan stoppa i sig lite vad som helst. Kisse saknar förmåga att smälta vegetabilier. Att blanda ut kisses mat med ris, potatis eller andra "vegorester" är bara dumsnålt. Ät upp resterna själv istället och köp största djäkla säcken med bra kissemat så kostar kisse bara nån krona om dagen.

Ebba

• Småland
« Svar #16 skrivet: 17 jul-04 kl 00:02 »
Hej,

kan inte låta bli att dela med mig receptet för hundfoder som flitigt används av många hundägare som lagar egen hundmat

”HAMMARLUNDS BLANDNING” – recept på hemmablandning. Ann-Marie Hammarlund har drivit eller driver kanske fortfarande kennel och har gett sina hundar uteslutande av sitt hemmafoder.

Observera att nedanstående delar är VOLYMDELAR

2 delar mycket välkokt ris, makroner, korngryn, krossat vete eller dylikt

½ - 1 del kött, helst rått annars lättkokt

2 delar matbröd bakat på vete

½ - 1 del vetekli & ¼ del vetetegrodd som blandas torrt i blandningen, skall ges med försiktighet till unga valpar.

1/8 – ¼ del solrosolja

eventuellt lite finrivna morötter

Blandningen måste kompletteras med ett vitamintillskott samt ev kalk.

Denna blandning kokar en väninna till sina 2 samojeder, då hon får tag på billigt kött. Hundarna älskar denna mat och matvägrar sen torrfoder när hon återgår till det.

Ebba

Ebba

• Småland
Kycklingvingar till hunden
« Svar #17 skrivet: 17 jul-04 kl 00:10 »
Hej,

häromåret läste jag allt jag kom över då det gällde hemmagjord hundmat eftersom min hund drabbades av allergi.

En intressant artikel av en amerikansk veterinär intresserade mig mycket. Hans förslag var att fodra hunden med rå kycklingvingar. Ja, du läste rätt. Råa kycklingvingar var enligt honom det ultimata hundfodret.

Protein i köttet, en hel del fett samt kalk och mineralämnen i kycklingbenen.

Vän av ordning säger förstås aja-baja, ingen fågel till hundar! Men han menade att så länge kycklingen är rå kan hunden smälta benen i vingarna.

Och det där med rå kyckling och salmonella är inget som biter på hundar vad jag hört!

Jag testade iallafall kycklingvingedieten ett tag. Min hund älskade att slafsa i sig det, men min affär hade sällan kycklingvingar.

Minns bara inte hur många vingar som var lagom per kg hund.

Återkommer med länk till denna artikel om den ligger kvar.

Ebba

Ebba

• Småland
« Svar #18 skrivet: 17 jul-04 kl 00:54 »
Här kommer länkar till sidor jag tycker är vettiga åsikter kring hundfoder. Vad jag förstår är Kennel Mustela uppfödare av Cavalier King Charles spaniel. Uppfödaren verkar vara mycket kunnig och engagerad i ämnet hundfoder. OBS sidan har dock en musiktruddilutt som är lite enerverande, men det går väl att skruva av volymen.

home.swipnet.se/mustela/om_hundens_utfodring.htm

home.swipnet.se/mustela/

flera bra artiklar om hundens utfodring under länkar

Det finns även två böcker att tillgå om hundfoder. Dock vågar jag inte uttala mig om innehållet i dessa. Låna på bibliotek är nog att föredra.

Hundmatboken samt Hundägarens kokbok av bla Marie Sallander

Lycka till i hundkoket/Ebba

Azeman

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 sep-04 kl 13:51 »
Royal Canin är det bästa för katterna, alltså torrfodret, finns olika sorter som passar olika katter. Det är då det bästa!  Och torrfodret har dom frame jämt.
Och sen så brukar jag då ge burkmat ibland, och då ger jag då förstås och självklart Mjau.
Och sen så får dom förstås fisk och lite godis lite då och då ;).

Ha det så gött! kramar Annie

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser