Hej!
jag har får idag men behöver fler djur för att hålla betestrycket uppe på mina halvmagra betesmarker.
Funderar då på möjligheten med att ha några nötdjur bara under betessäsongen (maj-oktober) eftersom jag inte har möjlighet att installa/sköta dem övrig tid på året.
En utgångspunkt är att de måste vara lätta att handskas med, vid förflyttning osv (jag kan lägga ner viss tid på att hantera dem, om detta är en väg att få dem mer
lätthanterliga. De måste kunna gå ute på bete hela perioden (möjlighet att ta in dem finns förstås om de blir sjuka etc). Kan utfodra med kraftfoder på betet om nödvändigt, men det bästa är ju om betet går åt.. Jag vill inte ha så mycket jobb, flytta dem in och ut osv, olika vårdmoment etc.
Det är förstås bra om man kan få ekonomi i det, men allra viktigast att det går runt och markerna hålls öppna.
Kommer troligen inte att slakta själv utan leverera till ett slakteri, men att anlita någon för hemslakt kan vara ett alternativ om de tinte går att lösa på annat sätt pga fel vikter etc.
Har inte hunnit läsa på närmare i detta skede och vore väldigt tacksam för någa snabba råd från er med erfarenhet!
Först och främst - tror ni man kan lösa detta utifrån de förutsättningar jag har angett ovan

- Hur gamla djur bör jag i så fall köpa till i början av maj?
- Vilken typ av djur kan vara lätt att hitta? Några speciella raser som kan passa? Vad funkar bäst, kasterade/tjurar/hondjur?
-Om de nu inte är slaktmogna i oktober, är det lätt att sälja dem vidare till någon vid denna tidpunkt?
-Hur mycket jobb kan jag förvänta mig med med olika skötselmoment (utöver jobb med foder, vatten och stängsel) - typ att verka klövar, avmaska, avhormna dem, eller annat?
Tackar på förhand

Sussen