Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga traktorgarage  (läst 16034 gånger)

Bohusingrid

• Gäst
Bygga traktorgarage
« skrivet: 18 aug-07 kl 00:44 »
Hej-
får jag hjälp med dimensioner, kanske även förslag på ritningar för ett relativt litet traktorgarage? har tänkt mig ca 6x9 m, det ska räcka för en liten till medelstor traktor med några enkla redskap. Ska jag kanske göra den lite djupare för att få plats med lite mer? Jag bor i stan nu men planerar att flytta till den här gården som jag just tagit över från syskonen om ett eller ett par år, och jag har inte illusioner att jobba heltid på gården utan ska bara ha lite hobbyodlingar och kanske några får och så jobba i närheten för min försörjning. Har där 8 ha åker, 12 ha skogsmark, i övrigt en större ladugård också.

Hur stora (bredd, höjd) bör portarna vara i traktorgaraget?
Är det lika bra att gjuta platta när jag ändå håller på- och då också kanske praktiskt med golvbrunn och en oljeavskiljare?
Garaget ska stå där ett lite större halvt nedrasat traktorskjul nu står. När man river-ska man bara leja nån med stor traktor som drar ner det eller bör man vara mer varsam? Finns det folk som är intresserade av att ta vara på delvis friskt virke alt ved från den gamla byggnaden?

Filip Skräplund

Re:Bygga traktorgarage
« Svar #1 skrivet: 18 aug-07 kl 13:25 »
Har du möjlighet att utnyttja ladugården, kanske "baksidan" där det stör minst exteriört, eller kanske ena gaveln, som bakre vägg i garaget så är mycket vunnet både i utrymmesbesparing (bra att ha byggnaderna samlade) och kostnad.
Möjligen kan brandförsäkringen bli marginellt högre.
Alltså gör ett snedtak från lagårn, minst 8 meter djupt, och så brett du kan och behöver.
Är lagårn stadig kan man fästa taket i den, annars sätter du stolpar även mot lagårdsväggen precis som runt resten av garaget.
Man kan gjuta fast begagnade impregnerade elstolpar (det blir stadigast och billigast) eller gjuta plintar och sen fästa stolpar i dessa.
Ska du bygga fristående rekommenderar jag ändå stolplademodellen för lägsta kostnad.
Om man vill kan man ha ena långsidan öppen så slipper man krångel och kostnad med portar.
Eller man kan bygga in en del av garaget med port för traktorn och låta resten vara öppet.
Har man bara enklare redskap får dom oftast stå ifred ändå.
Vill du ha portar fundera på om inte skjutportar kan va nåt.
Dom är billigare och mer lätthanterliga än slagportar vid större dimensioner.
Mindre port än 3 gånger 3 meter bör man inte göra.
Tar man till för snålt där ångrar man sig ofta.
Onödigt att gjuta platta om du inte tänker hålla på å mecka i garaget.
Samma med golvbrunn, skit i det.
Låter du folk ta ved från rasade skjulet kan du råka illa ut om dom blir skadade.
Enklast är låta nån rivningsfirma ta hand om det med det kostar nog en bra slant.
Hur är det med den större lagården?
Har du ingen möjlighet att utnyttja den till garage?
Kanske någon lada i markplanet intill lagården där man lätt kan ta upp en port t ex.
Man kan även göra en större port i lagårdsväggen.
Men du kanske använder lagården till annat?
Det blir väldigt dyrt om man ska leja för en nybyggd maskinhall,
så kan man utnyttja byggnader som står oanvända finns stora pengar att spara.
« Senast ändrad: 18 aug-07 kl 13:32 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bohusingrid

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-07 kl 21:04 »
Tack Zeke för svaret!
Jo lagården är stor men jag tänker använda den för att få in lite hyresinkomster. Har redan en som har segelbåt där på vintern, ev. ska jag ha yterligare båtar, ev. också husvagnar, stående för förvaring där (det är så man tjänar pengar nuförtiden i min landsända).  traktorgaraget finns en tiotal meter från lagården så jag bygger nog inte ut från lagården (det finns inte heller så bra plats där). Men det är tänkvärt vad du skriver ändå, jag ska kanske ha ett ännu mindre garage... Det kan nog dra iväg pengamässigt.

Plattan och avloppet tänkte jag är bra om man behöver mecka eller spola av ngt. Det blir också ordentligt skyddat från markens fukt.Ev kanske jag vill isolera ett mindre delutrymme där senare när jag flyttat ner, då kunde man ha ett tvättfat och nån snickarbänk där.

Den gamla byggnaden har en öppen del och en port, jag tycker inte det är särskilt bra, grejerna rostar ju där inne.

Jag är den typen som vill att det ska se någolunda snyggt ut också, så därför vill jag ha samma sorts portar som lagården, dvs inte moderna skjutportar utan slagdörrar i samma stil.  Så tre meters höjd på porten är lagom, eller är det på gränsen till för snålt?
Jag är en kvinna som tänker lite långsiktigt. Därför tänker jag leja min kusin att bygga, samtidigt som jag ska ta semester från jobbet och vara med hela tiden och noga lägga på minnet hur det görs. Det blir som en slags byggarkurs för mej! Jag är ju inomhus och petar med kontorsgöra annars så jag kan inte mycket men är väldigt intresserad av att lära mig mer. Finns det förresten någon bra "riktig" kurs för att bygga och reparera ekonomibyggnader att rekommendera?

Jag har pratat med en granne som har större traktor, han tror han kan dra ikull det gamla huset för mej, sen måste jag försöka riva isär det och bränna eller köra iväg skiten. Du har nog rätt i att man inte ska låta andra gå där och rota, det är ju fruktansvärt mycket  
spik och elände.

Är 6x9 kanske ett bra ungefärligt mått?
hälsningar från Bohusingrid

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 20 aug-07 kl 21:19 »
Vad för slags redskap har du tänkt att ha i garaget?
Typen av maskiner är delvis avgörande för vad som är lämpligaste placering av portar osv.
Det är egentligen lite "overkill" att bygga dyrt garage för några gamla harvar o liknande.
Står enklare maskiner bara under tak så rostar dom inte i första taget, dom hinner bli antika dessförrinnan.
Ska man ha bara en port i garaget så blir det mycket flyttande för att komma åt de innersta maskinerna,
alternativt blir det mycket plats som bara används till manöverutrymme för traktorn.
Mitt tips är: gör ett litet garage för traktorn med hårdgjort golv.
Handfat, avlopp och oljeavskiljare är väl ok om man har råd och lust,
men det brukar bara finnas i större gårdsverkstäder där man meckar mycket.
Måtten på porten avgörs förstås av vad man ska köra in där.
Det är bara att ta fram måttbandet.
Ställ förslagsvis resten av maskinerna i ett hörn av lagårn. Åtminstone tills vidare.

« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 23:14 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

woodcutter

« Svar #4 skrivet: 06 sep-07 kl 22:47 »
Placera ingången mot norr och ha någorlunda utdraget tak,så behövs ingen port som måste öppnas och stängas ett otal gånger.
Skogs- och Småbrukare af Guds nåde

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 3 användare (1 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser