Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mera vind till folket! Ännu ett vindkraftverk!  (läst 2560 gånger)

Mucklan

Mera vind till folket! Ännu ett vindkraftverk!
« skrivet: 17 aug-07 kl 12:15 »
Eftersom jag har fått smak på dethär med vindgeneratorer och övriga doningar som kan hjälpa en på vägen mot att självförsörjande på el, har jag nu bestämt mej för att göra en till, som då kommer bli snäppet större!
förhoppningsvis kommer den att värma min snickarbod på 20m2

Här kommer setup:en!
Generator: 60A bilgenerator

Vingar: Till en början blir det PVC-rörs vingar med en diameter på 160mm => 800mm ger en turbindiamter på 1,6 meter. Ska försöka mej på att göra fina vingar i glasfiber/polyester med frigolitkärna.

Transmission: Kedjedrift eller remdrift.

Lite tankar om:
Generatorn behöver ju spänning i lindningarna för att kunna ladda.
Om man då  hade ett tidsrelä som gav lindningarna spänning i en sekund varje minut, så borde ju generatorn ladda om det var vind.

Sen får man väl växla upp generatorn frågan är om kedjedrift är bättre än remdrift!

Nu orkar jag inte skriva mer, kom gärna med synpunkter"!

Tompas11

• Västmanland
Re:Mera vind till folket! Ännu ett vindkraftverk!
« Svar #1 skrivet: 17 aug-07 kl 23:55 »
Som jag har förstått det så måste en bilgenerator ha magnetiseringsström kontinuerligt till lindningarna för att den ska kunna ladda - ge ström. Därför tror jag inte att det kommer att fungera med ett tidrelä. Dessutom är ju en bilgenerator väldigt trögdriven, d.v.s. den går väldigt tungt när den genererar ström. Har du dessutom kedjor eller remmar så får du ju ytterligare kraftförluster där.

Bättre att bygga en kraftigare generator typ den som du byggt tidigare, fast kraftigare. Tror att den är betydligt mer lättdriven än en bilgenerator.

If it doesn't work, chrome it!

SvenS

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 aug-07 kl 00:15 »
Glöm inte Kameran !

Sådana "gör det själv " projekt med en bra dokumentering är guld värt för oss andra entusiaster.

Lägg upp dom här !!!  :D

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 sep-07 kl 09:02 »
Nja, det skulle nog kunna räcka med pulser, kabeln till min generator på bilen gick av och det räckte med att jag höll den mot plus på batteriet så började den ladda och det höll sen i sig tills jag stannade nästa gång, även utan kabeln alltså..
Anledningen till att den går trögare är ju just att den ger energi ;) en bilgenerator ger ju förhållandevis mycket energi eftersom den bara är på 12 volt, det blir alltså höga ampere..
Enklare vore ju att satsa på en 380 volts elmotor, helst då om du kan hitta en synkron, den ger ström direkt när den börjar snurra i motsats till en vanlig asynkronmotor som har ett väldigt snävt varvtalsregister.
då får du ju rätt volt direkt som du kan köra i en värmepatron t.ex..

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 11 sep-07 kl 16:43 »
Bilgeneratorn!

Här en bil-generator beskrivning hittad på nätet!
http://www.mazdaklubben.com/teknik/pdf/MAZDA_generator.pdf

Som man ser på ritningen så verkar generatorn oftast klara sig utan tillförd ström när den redan är igång och laddar. Den föder sig själv så att säja!
Men stannar den måste den ha ström igen för att komma igång.

ollebolle

« Svar #5 skrivet: 11 sep-07 kl 19:04 »
Vindgeneratorn med permanentmagneter kan vara att föredra då den är bättre vid olika vindstyrkor. Utan att ändra vinkeln på bladen kan man få ganska optimalt med energi ur vinden genom att varvtalet ändras. Ju hårdare det blåser desto fortare snurrar rotorn och kan på så vis få rätt vinkel till vinden.

Med en asynkronmotor blir det nästan synkront varvtal med nätfrekvensen. Bara någon procent fortare än synkronvarvtalet.

Med en bilgenerator och lite reglering borde man kunna få en effektiv generator liknade permanentmagnetgeneratorn. Tills du fått till en reglering så kan du göra en manuell effektreglering med ett vridmotstånd som matar olika mycket ström till magnetiseringslindningen. Låter du laddningsregulatorn sitta kvar så kommer du att märka att generatorn tvärnitar när du försöker få den att ladda batteriet. Den kräver stort moment då laddningsregulatorn försöker att få till 14V till batteriet vilket ger ett effektbehov på några hundra Watt de första minuterna på en blyacc.

Får generatorn däremot bara några hundra mA på magnetiseringen så ger den heller inte så mycket ström och blir lättare att få att snurra med en svag vind.

Man kan känna på en generator som inte är inkopplad att den går lätt att snurra på.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #6 skrivet: 11 sep-07 kl 23:54 »
Att värma snickabod på 20 kvm med endast 1,6 meter rotor kräver styv kuling eller storm  :(
Ok, på sommaren kanske kanske det duger med styv bris för att hålla borta den råa morgonluften??

...det är himla tråkigt att verken måste bli så stora eller vindhastigheten så hög för att det över huvud taget ska bli något!

hur gå projektet  ???

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #7 skrivet: 13 sep-07 kl 17:38 »
Laddströmmar!

Om bilgeneratorn alltid håller ca 14 volt på bilbatteriet så kan man förstås undra…..

1.   Hur stor kan strömmen bli in till batteriet, och helst till ett dåligt laddat batteri?
2.   Och hur stor får strömmen bli innan batteriet tar skada?

Man har läst siffror på ”C/4”(C=batteriets märkning, ex 75Ah) som max ström, men det kanske handlar om en laddström under en längre tid?

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #8 skrivet: 19 sep-07 kl 00:04 »
Jag är inne på samma tanke som EnRöst "C/4". Att startbatterier klarar väldigt stora laddströmmar kanske beror på att de är just startbatterier och kan ge och ta stora strömmar. För fritidsbatterier däremot, tror jag att det är C/4 som gäller.

ollebolle

« Svar #9 skrivet: 19 sep-07 kl 09:02 »
Om man laddar med 14 - 14,3 V blir inte laddströmmen skadlig för batteriet. Det är det vanliga sättet att ladda batterier, s.k. konstantspänningsladdning.

När batteriet börjar bli fulladdat sjunker strömmen och blir underhållsladdning. Under längre tid är något lägre spänning att föredra som underhållsladdning om batterierna behöver fyllas på med vatten för ofta. 13,5V brukar funka.

Man kan också använda högre spänning under kortare tid men då ha koll på temperaturen i accen och som högsta värde ligga under C/4.

För att få i det sista i ett laddat batteri kan det behövas lite högre spänning.

Jag såg att laddaren som vi har i båten höll 14,7V efter ett dygn och kollade då om det saknades vatten i batterierna men det behövdes inte. Så de klarar högre spänning än man tror. Laddningen till 4 batterier när de var fulla och laddades med 14,7V var bara kring 1 A dvs 1/4 A per batteri.

(75Ah fritidsbatterier varav ett för start av en 25hK diesel.)

sivan48

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 22 sep-07 kl 16:39 »
Ett av problemen  med  t.ex -sol+vindkraft är ju svårigheten att kunna lagra den energi som produceras.Tydligen har nu ett svenskt företag´'Morfic',utvecklat ett sådant system,som världen är mycket nyfiken på...
Liten film på STV om detta...
jag har lagt in infon om hur du loggar dej runt på SVT på ljugarbänken
Ps maila mej för att få direktlänken till filmen...Jag kan inte lägga ut den här (copyright-lagen ,ni vet)

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser