Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  småbalar eller rundbalar  (läst 7365 gånger)

pel

• Värmland
småbalar eller rundbalar
« skrivet: 15 aug-07 kl 23:18 »
HEJ
Jag står här och är brydd
Håller på med planeringen av ett nytt fårhus,men vilket fodersystem ska jag välja.Helst så skulle jag vilja ha 10kg hårdpressade höbalar.
Då kommer problemet,rundbalar på 250kg verkar vara det lättaste att få tag på och framtiden verkar vara gjort för sådana.
Så ett höloft behöver man ju inte om man väljer rundbalar men man behöver traktor med frontlastare som alltid fungerar och en lada på markplan
Min gård är inte så stor 40-50 tackor.
PHUUUU hur gör man.

Falin

• -
Re:småbalar eller rundbalar
« Svar #1 skrivet: 16 aug-07 kl 08:35 »
Jag tror som du att det kommer att bli allt svårare att få tag på småbalar med hö framöver, och framförallt i år när vädret varit höovänligt.
Men om du ändå funderar på rundbalar, varför inte ensilage/hösilage? Då kan du lagra utomhus, och slipper en extra byggnad för grovfoder. Och kan lägga de pengarna på traktorn med frontlastare istället...  ;)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 16 aug-07 kl 08:41 »
skulle jag ha 40- 50 får så skulle nog jag använda rundbalar...
men man måste vara mycket noga med att bara ge dem bra ensilage /hösilage..

Vi ger alltid fåren det torraste ensilaget..
I vintars var det torrt som hö nästan..

Man skall alltid vara noga med att aldrig ge får ensilage som det är vit mögel fläckar på eller foder som ser eller känns konstigt..
ibland kan balarna vara nästan slemmiga när man öppnar dem... det är oftast blöta balar o då är de feljästa..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #3 skrivet: 16 aug-07 kl 08:56 »
vi har 250 kg rundbalar på skullen. det står 41 stk med plats för fler
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Bonnamårten

• he he
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 16 aug-07 kl 10:10 »
Har fixat småbalar själv i år med en gammal press... Hade varit mycke smidigare med ensilage i rundbalar, men dom blir dåliga efter några dagar då man inte har så många får.

Håller Hösilage längre eller?????
(Inplastat hö?)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 16 aug-07 kl 10:15 »
Håller Hösilage längre eller?????
(Inplastat hö?)

Hösilage är INTE hö utan ett väldigt torrt ensilage.
Och nej det håller precis lika kort som vanligt ensilage.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 16 aug-07 kl 11:52 »

Citera
Nr 76 Ensilage i balar till hästar

Utfodring av hästar med ensilage blir allt vanligare eftersom det är dammfritt, näringsrikt och smakligt. Men 400 kilos rundbalar är inte ändamålsenliga vid hästutfodring. Här föredras små balar på cirka 30 kilo, gärna fyrkantiga sådana som är lätta att sönderdela.

I Teknik för lantbruket nr 76, Ensilage i balar till hästar, redovisar Martin Sundberg dels hästägarnas önskemål, dels möjligheterna att producera sådant ensilage. Rundbalspressar i miniatyr, som används mycket i Storbritannien vid produktion av ensilage till hästar, finns numera även i Sverige och möjliggör tillverkning av rundbalar under 50 kilo. För pressning av små fyrkantsbalar kan en så kallad hårdpress användas. Inplastare finns för båda maskintyperna. Små balar kostar dock mer att producera än stora på grund av ökad plaståtgång samt tidsåtgång.

http://www.jti.se/publikat/teklor/samfatt7079.htm

Har sett såna maskiner häromkring, det blir balar som kan hanteras utan traktor.
Plastkostnaden blir förstås högre, men man får mindre förluster pga att balen inte äts upp fort nog.
Hört talas om fyrkantiga ensilagebalar, att såna efterfrågas av hästägare.
Kan man alltså använda en äldre hårdpress och sen använda särskild plastare för fyrkantiga balar?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Henning

« Svar #7 skrivet: 16 aug-07 kl 19:07 »
.
Kan man alltså använda en äldre hårdpress och sen använda särskild plastare för fyrkantiga balar?

Hej,
jag har mina tvivel på att skulle fungera. De gamla hårdpressarna brukar vara känsliga för fuktigt gräs. Det blir lätt stopp både i pick-upen och i inmatningsskruven. Om man pressar torrare material blir det nog för mycket luft kvar i balen. Det kanske finns pressar som klarar även halvtorrt gräs men då tror jag det är viktigt med syrabehandling vid pressningen. Plastkostnaden blir ju dessutom mycket högre/ kg gräs ju mindre balar man plastar. Det finns ju pressar för minirundbalar som jag själv har varit lite sugen på tidigare. Går man ihop några stycken om en sådan kan det kanske vara ett alternativ.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 17 aug-07 kl 01:56 »
vad jag förstod så gällde denna tråd en besättning på 40 -50 tackor som sedan lammar -så då blir de en heldel djur och de äter en bal på bara någon dag...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 17 aug-07 kl 03:56 »
Jag tror som du att det kommer att bli allt svårare att få tag på småbalar med hö framöver, och framförallt i år när vädret varit höovänligt.
Men om du ändå funderar på rundbalar, varför inte ensilage/hösilage? Då kan du lagra utomhus, och slipper en extra byggnad för grovfoder. Och kan lägga de pengarna på traktorn med frontlastare istället...  ;)

Håller med här.
Och att sköta en sån besättning utan en fungerande traktor blir nog jobbigt i längden.
Nöjer man sig med tvåhjulsdrivet kan man få förvånansvärt mycket funktion för pengarna.
Har man ingen frontlastare finns det en lastare man kan montera i hydraularmarna.

http://www.swedeloader.se/

http://www.webdirect.se/loader/aktuellt.php

Jag såg en gång en bonde lasta stora hörundbalar på en vagn mha ett hemgjort balspjut
monterat i hydraularmarna på traktorn.
Hur enkelt som helst, bara ett järnspjut som man sticker in från sidan i balens centrum.
Vagnen var en ordinar fyrhjulsvagn av äldre modell, det var ungefär maxhöjd som spjutet kunde lyfta.
Får man ensilagebalar hemlevererade eller om de finns i närheten kan man väl även hantera sådana med spjutet,
om de sen förbrukas genast.

http://www.kts.se/balspjut.htm

Citera
Vi använder oss av en variant på 'foderbord', en upphöjning med tak där hästarna kommer åt att äta från tre håll (fjärde delen används för att fylla på bordet). Upphöjningen är ca 1,5 m*1,5 m och rymmer precis en rundbal silage.

Skaderisken är minimal (inga springor man kan fastna) i och ätställning är mer naturlig än i en högt uppsatt häck.

Citat från www.bukefalos.com

Ett sånt foderbord borde kunna användas tillsammans med höspjut?!

Ev. kan det finnas nåt användbart tips här:

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000264/01/200458.pdf

Den enklaste typen av lada man kan bygga är en öppen stolplada,
alltså en lada av ingjutna impregnerade stolpar typ elstolpar (kan vara bättre begagnade),
och med plåttak över.
Men för att utnyttja en sån lada på bästa sätt krävs en bra lastare på traktorn.

« Senast ändrad: 17 aug-07 kl 11:51 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 17 aug-07 kl 06:25 »
Det finns ju pressar för minirundbalar som jag själv har varit lite sugen på tidigare. Går man ihop några stycken om en sådan kan det kanske vara ett alternativ.

Frågan är väl om de har blivit bättre på senare år? Vi provade småbalar till hästarna för flera år sedan, och fick nog kasta åtminstone en fjärdedel av dem. Grannen som producerar mycket grovfoder har också testat, och säger samma sak - det är svårt att pressa ihop dem tillräckligt.

Och Möllers avhandling verkar ju också luta åt det hållet; konserveringen i sig är inget problem, men pressarna behöver bli bättre.
http://hippocampus.slu.se/index.cfm?PageAction=lasmer&Aktuellt_id=260

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 17 aug-07 kl 08:29 »
det blir även dyrt då det går åt mer plast för sammamängd foder...
som i en vanlig rund bal.
Då priset på plasten stiger varje år...

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 17 aug-07 kl 08:32 »
Visst blir det dyrt, men de som är i behov av små rundbalar är ofta villiga att betala den merkostnaden. För de har så lite djur att det inte blir så mycket pengar i det stora hela. Åtminstone många hästägare...  :P

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 17 aug-07 kl 11:07 »
det blir även dyrt då det går åt mer plast för sammamängd foder...
som i en vanlig rund bal.
Då priset på plasten stiger varje år...

Flexibiliten med plastade balar är nog värd det priset.
Inga byggkostnader.
Ett fåtal enkla maskiner för hela hanteringskedjan, och dom är lättsålda om man skulle ändra sig.
Säkrare kvalitet än med höhantering.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 17 aug-07 kl 12:11 »
Satsa på att köpa stora rundbalar det är mest rationellt och billigast i längden !

En granne här i byn köpte för 3 år sedan ny press för små rundbalar och plastare för dito. Han skulle pressa och sälja till främst hästägare.

Pressen tog inte in gräset i pressen om höet var för långt. Den pressade för löst och plastaren var inte heller bra  ::)

Eftersom han inriktade sig på hästägare som kunder tog han hösilage vilket ju är hö som är blött. När man skulle dela en sån bal var det omöjligt eftersom de långa höstråna gick mer än ett varv runt balen och flätade ihop den till ett kompakt nystan. Fåren drog med svårighet ut höet ur balen.

Balarna vägde mellan 50-75 kg och var krångliga att hantera själv och krävde att man var två för att bära dem.

Kvaliten på fodret blev som ni skrivit mycket varierande med massor av dåliga balar som fick kasseras. Dyrt !

Han gav iaf upp i fjol och sålde prylarna med stor förlust.

Jag tror inte på småbalar om man har 40-50 får vare sig till hö eller hösilage eftersom de kräver för mycket arbete och hantering.
Att köpa en traktor med lastare är en dyr investering men på en gård av den storleken är traktorn bra att ha till många göromål. Dessutom sjunker inte gamla traktorer med lastare i pris vilket gör att man kan få tillbaka pengarna.

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #15 skrivet: 17 aug-07 kl 17:08 »
man behöver ju inte köpa en spritt ny 4 hjulsdriven traktor för 300-400 000 kr om man har 40 får... det går ju bra med en begagnad 2 hjulsdriven mindre traktor med lastare för runt 40-50 000 om du bara skall bära balar till fåren...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1497 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser