Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sällsynta rådjur!  (läst 12991 gånger)

Ronny

• Skåne
Sällsynta rådjur!
« skrivet: 29 okt-04 kl 04:44 »
Har någon en egen uppfattning om varför rådjuren numera lyser med sin frånvaro, på de flesta platser, där de förr förgyllde tillvaron för oss alla? Kan det ha med jägarexamen och överklassport att göra? Nej - det har väl andra förklaringar? Det finns ju så många rävar, nuförtiden och vildsvin och slåttermaskiner och homoslyr och skit och helvete...

Mvh Ronson  >:(
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

torparn

• Övriga världen
Re:Sällsynta rådjur!
« Svar #1 skrivet: 29 okt-04 kl 14:54 »
Hm, i mina trakter tycker jag att det kryllar av dem. Jägarna håller ju dessutom på med stödutfodring samt avskjutning av räv etc. allt för att hålla stammen uppe på hög nivå för sitt favoritvilt.

Om jag inte är helt felunderrättad har stammen minskat något under senare år, men detta är från extremt höga nivåer. Troligtvis har vi fortfarande större rådjursstam än vad som är ekologiskt rimligt.

Hörde på Naturbruk på P1, för någon tid sedan att det är rådjurens ' fel'  att vi här i Skåne numera har gräs och mossa som markvegetation i skogen i stället för bär-ris. Detta senare helt uppätet av rådjur.
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

charlotta

« Svar #2 skrivet: 29 okt-04 kl 21:15 »
lyser med sin frånvaro???

næ du , det har jag faktiskt heller inte lagt mærke till... vi har i snitt en rådjursolycka per dag, flitiga jægare , rovdjur...ændå så kækar dem med glædje upp både det ena och det andra i min trædgård.

jag tror det ær bara bra før naturen, om rådjursstammen minskar drastisk emellanåt ( också med hjælp av mænniskan ! ) , de friskaste djuren øverlever och håller stammen på en sund niveau!
There are three ways of telling every story
but a thousand ways of singing every song ...

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 okt-04 kl 22:15 »
Tack för upplysningen!
Då var det bara inbillning alltså. Tack och lov att allt jämnar ut sig. Jag hade så dåligt samvete att jag inte rört hagelbössan på några veckor. Trodde att rådjursstammen var i fara. Här i n.v. Skåne har vi mycket mindre älg- och rådjursstam än för 1-3 år sedan. Jag var också med på det glada 80-talet när det "kryllade" av rådjur, liksom på 50-60-talet då dessa djur var sällsynta, för att inte säga rara. Men allt jämnar väl ut sig - som han sade som sket i vasken! :D

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 30 okt-04 kl 22:48 »
Men allt jämnar väl ut sig - som han sade som sket i vasken! :D

Jag trodde att det var han som sa att "Det löser sig!"...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

turlar

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 okt-04 kl 23:10 »
Men det jämnar väl ut sig.  der var väl han som sket på sadelen.

Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 okt-04 kl 09:04 »
Jo, jag håller nog med Intravenöst, åtminstone har det blivit så här i nv./norra Skåne och sambandet är ganska uppenbart. Allt högre arrendepriser och på allt kortare tid. Man riskerar att kasta ut barnet med badvattnet, eller hur var det nu med det? Sen är ju jakttiden också fruktansvärt lång. Från augusti till januari. Men, det är väl så att rådjur i dag ses som skadedjur, åtminstone av trafiksäkerhetsverk, stora skogsägare, trädgårdsmästare och små trädgårdsamatörer?

storspov

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 nov-04 kl 19:55 »
Någon skrev att gräsets dominans i en del av våra kulturskogar
skulle ha något med rådjur att göra?
Det stämmer alltså inte alls.
Skåne och mellan Sveriges ökning av gräsarter i skogsmarkerna
beror på försurning ifrån industrin samt kalhuggnings
metoden. Efter en skog har brukats igenom slutavverkningsbruk kan det ta upp till 50-100 år för risväxter
och mossor att åter ta skogsmarken.
Att skylla på djuren är en vanlighet inom skogsindustrin och
bland jägare. Hjortdjurs stammen är så "onaturligt" stor idag
just pågrund av kalhyggesbruket där djuren får en onaturlig
mängd plantor att äta.
Senaste åren har avskjutningen gått hårt åt skogsdjuren.

/Storspoven

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 nov-04 kl 05:13 »
Ja, du har så rätt! Svedjerovor vore nog något att tänka på, liksom skogsbete av gamla hederliga lantrasdjur! Men vi har så långt dit i tänkandet, framförallt från våra "natursmurfar" som har en utbildning i biologi som har en lång våg att vandra ännu. Kanske en mer ödmjuk dialog med "gamla" infödingar skulle vara livgivande? ???

torparn

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 07 nov-04 kl 17:02 »
Någon skrev att gräsets dominans i en del av våra kulturskogar
skulle ha något med rådjur att göra?
Det stämmer alltså inte alls.
Skåne och mellan Sveriges ökning av gräsarter i skogsmarkerna
beror på försurning ifrån industrin samt kalhuggnings
metoden. Efter en skog har brukats igenom slutavverkningsbruk kan det ta upp till 50-100 år för risväxter
och mossor att åter ta skogsmarken.

/Storspoven

Jaha, och vad har du för belägg för detta då??

Självklart har försurningen en inverkan, men mitt inlägg sa att gräs OCH MOSSA har ökat på bekostnad av bärris. Detta kan var och en konstatera som går i skogen i S Sverige. Jag citerade en biolog som alltså sa att rådjurstammens kraftiga ökning de senaste 30-40 åren starkt bidragit till detta. Om detta skulle det vara fel, skulle jag finna det intressant med en källa och ett logiskt samband. Inte bara en framkastad teori?!  För övrigt kalhuggs inte de marker mitt inlägg gällde.

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 11 nov-04 kl 01:31 »
Skogar och skogar!? Vi har haft tider då det knappt fanns träd nog för att de skulle kallas skog. Den danska "sköven" är det inte så mycket med om en norrlänning skulle se den. Skjuter vi ut och minskar klövviltet samtidigt som vildsvinsstammen ökar, samtidigt som det moderna tänkandet med snabba pengar råder - så är vi nog där snart igen! Var då? Jo då lär det inte saknas gräs i den svenska "sköven"! Eller? ???

torparn

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 11 nov-04 kl 21:14 »
jo, det är ju en poäng, Ronny!  :D  Bortsett från miljöförstöring, framför allt försurning, så är nog det största problemet när det gäller jakt och viltstammars storlek att Mammon tagit över. I synnerhet här nere i S Sverige. Personligen jagar jag inte av den enkla anledningen att det är för dyrt. Hade jag bott (kvar där jag växte upp) i Norrland hade det varit en annan sak. Grannbonden här hemma arrenderar ut några hektar åkermark till några slipsnissar för 12000:-/år!!!!  För den facila summan kan dom gissningsvis skjuta ett par harar och nån fasan. Detta förutsatt att dom tänker lite på återväxten och vad den markytan kan tänkas reproducera, och inte bara skjutet allt dom kommer över.
Problemet med att jakten blivit värd så mycket pengar är väl främst att de som arrenderar jakträtten vill ha valuta för pengarna. Det vill säga nedlagt vilt och kött i boxen.

Alltså blir jägarna rådjurskramare, och utfodrar dem osv.

Vi får knappast en långsiktighet i jaktvård och naturvård på detta sätt. tvärtom befarar jag att motsättningarna mellan naturvård, friluftsliv, jägare och vanliga skogsstövare ökar framöver.

Själv går jag en skogsrunda med vovven, och köper köttet på ICA :P

Susanne

« Svar #12 skrivet: 15 nov-04 kl 17:54 »
Kan inte låta bli att lägga mig i från den del av Sverige där det naturligt egentligen inte ens skulle finnas rådjur, och ändå så travar de vintertid över tomten varje dag som ett trevligt inslag till frukostkaffet. Grannen bakom oss står för rådjurens kosthållning, och rådjurens stig till frukostbordet går över vår tomt.

Vem behöver naturprogram på tv när det finns "live" precis utanför fönstret?  ;D

Hur som helst, rådjuren finns här endast pga av stödutfodring vintertid och de är inte många till antalet. "Vår" flock består av 10-15 djur och det finns väl två till flockar i ungefär samma storlek i omnejden.

Jakt?! Oj oj, nåde den som skjuter ett rådjur! Den stackaren blir det skottpengar på! Rådjuren här är "fridlysta".

« Senast ändrad: 15 nov-04 kl 17:56 av Susanne »

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 15 nov-04 kl 23:36 »
Om rådjuren är få i mina trakter (fast det tycker jag nog inte egentligen eftersom de ofta står och skäller precis utanför gården), så är rävarna än färre. Vart har de tagit vägen? Jag har sett räv fem gånger de senaste tre-fyra åren (senast en vacker mickel just i kväll) och blir alldeles till mig varje gång.

Är det så att rävarna är få, eller är det så enkelt som att de håller sig undan?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 16 nov-04 kl 08:28 »
 Här har vi mycket gott om både rådjur och räv.
Det verkar som om räven har återhämtat sig från rävskabben, hoppas inte det bryter ut på nytt!
Kanske det fortfarande är mycket rävskabb i dina trakter Manna?
                           Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

olivia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 nov-04 kl 12:54 »
Förra veckan åkte bilade jag och mellan sundsvall och min barndomsby i lappland så såg vi 7 rävar på bara några timmar. Dagen efter såg vi ytterligare en räv.

Sammanlagt fler än jag sett i hela mitt liv.

Gormac

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 16 nov-04 kl 16:21 »
Här norr om Stockholm har vi rätt gått om rävar, tycker man ser en lite då och då...

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #17 skrivet: 25 nov-04 kl 02:17 »
Det enda köttvilt som jag ser som problematiskt är vildsvinen. De är destruktiva i sitt födosamlande, de är smarta och de är aggresiva. rådjursstammen kan vi reglera genom avskjutning, eller strunta i, varvid de överexpanderar och slås ut av svält.
Det går inte med vildsvinen, då de är farliga vid olyckor, svårjagade, skulle bli farliga vid en svältsituation och är destruktiva i sin födoinsamling.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Ronny

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 26 nov-04 kl 21:12 »
Destruktiva?

Svårjagade - ja! Men destruktiva? Det vete fan om man kan säga...Rätt intelligenta faktiskt. Och inte helt felande länkar i ett ekologiskt skogsbruk.

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 14 dec-04 kl 08:31 »
 I natt har en av dom INTE sällsynta rävarna varit upp på min farstutrappa, tagit min hönsmat och lämnat ett "snyggt" visitkort....
 Här har man vildmarken inpå knutarna....
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

1263 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser