Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  saltsten  (läst 1637 gånger)

Torparmaja

saltsten
« skrivet: 15 aug-07 kl 09:24 »
Hej, vilka sorts saltsten använder ni andra ?
jag tar dom där små rullar på plast som man kan köpa överallt (ICA), finns där nåt bättre, större alternativ ?  Kan man använder såna stora som man har till hästar och getter ?
jag har en gubbe, Tack.

Dandelia

• Gäst
Re:saltsten
« Svar #1 skrivet: 15 aug-07 kl 09:55 »
Det finns stora saltstenar på Granngården. Vilket djurslag dom är till kommer jag inte ihåg men det fungerar utmärkt. Tänk på att vara sparsam med saltsten utom kanske till dräktiga/digivande honor. Allt kaninen behöver finns i pelletsen! För mycket av det goda kan ge problem i form av urinsten etc. OBS! Har ingen egen erfarenhet av detta utan har läst mig till det.

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 aug-07 kl 10:36 »
Ja, jag tror inte behovet av salt är särskilt stort. Använder inte saltsten själv utan förlitar mig på att de får i sig via pellets och brödkanter...

Borde i vilket fall som helst gå bra med saltsten till andra djurslag, om de inte innehåller stor mängd av någon speciell mineral.

Har försökt få fram innehållet i diverse olika mineralstenar men det verkar mer eller mindre omöjligt  :-\
Landsflykting i storstan...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 aug-07 kl 11:11 »
Vi använder de avlånga från Lantmännen, delade i mindre bitar. Köpa saltstenar på ICA måste vara en förlustaffär.

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 16 aug-07 kl 12:57 »
Jag använder också stor saltsten till häst tror jag det var som gubben delat i småbitar med ett hål i varje....
Har satt upp med ståltråd och det funkar bra....
Använder hemmablandat foder och dom verkar behöva sina saltstenar.
Speciellt honor med kull... :)

Gösta

« Svar #5 skrivet: 16 aug-07 kl 20:55 »
Vill du ge din kanin saltsten (behövs inte om du ger Rabbfor) så köp mineralstenen. Den finns hos lantmännen och kostar några kronor st. Den är avsedd för kaniner, är rosa i färgen och ca 4 cm stor med hål i mitten. Brukar räcka ett halvår.
Gösta

Valiant

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 aug-07 kl 11:36 »
Hej

De finns olika saltsten för olika kaniner dom inhåller nästan de samma men skilja sig i intänsität.

Om du har en Huskanin räcker de med Ica Saltstenar.

Om du har avel så är de bättre du söker dig en foder som inhåller alla
denna Mineralien annad bli der för djurt!

Om du vill veta mer skriv eller ringa till mig så du kan få der vad du behöver.

070-2776338 eller parexo@hotmail.com

Mvh Valiant :)

matterik

• http://kaniner.matterik.com
SV: saltsten
« Svar #7 skrivet: 26 aug-09 kl 16:28 »
Jag har inte tillgång till lantmännen direkt och granngården och den lokala husdjursbutiken säljer inte mineralsten. Jag undrar om det går bra med den där stora häst mineralstenen som heter universal istället. Den kostar 15 kr på granngården och består av salt och lite kalcium/magnecium. Den väger 2 kg. Granngården har bara saltsten till kanin och när jag frågade om mineralsten sa de nej.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
oskarq

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser