Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterboende  (läst 3209 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Vinterboende
« skrivet: 14 aug-07 kl 13:58 »
Hej!

Våra nyinförskaffade dvärggetter går omkring i en ganska rejäl hage så här års, där de också har ett vindskydd. Det fungerar bra än så länge, men om jag inte minns fel brukar det bli kallare framåt hösten. Jag har några frågor:

(1) Hur länge kan getterna klara sig på hage + vindskydd? Vid vilka temperaturer börjar de att frysa?

Getternas vinterhus som har fyra ganska rejäla väggar ligger inte i anslutning till hagen, så när de väl är inne för vintern kan de inte gå ut och in.

(2) Finns det bestämmelser som säger att getter måste ha möjlighet att gå ut när de vill, hela året?

Jag funderar på att bygga ett sprillans nytt gethus i hagen.

(3) Hur mycket yta behöver man beräkna till varje get?

(4) Finns det någon poäng med att isolera väggar, tak och golv eller är det överkurs? De kanske klarar sig bara de har skydd för vind och nederbörd?

Vad bra att det finns forum med folk man kan fråga om sånt man inte vet!

Vänliga hälsningar
Ambjörn

harstorp4.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Vinterboende
« Svar #1 skrivet: 14 aug-07 kl 20:09 »
på denna länk kan man läsa lite om getförvaring ( ???). Visserligen utgiven av finska jordbruksverket men lite hänvisning om mått osv.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #2 skrivet: 14 aug-07 kl 20:10 »
javisst.........jag glömde länken http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavvuohise.html#6

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-07 kl 20:47 »
Tack för länken! Den innehöll en del goda råd. Men det skulle ändå vara kul att veta vad folk har att säga om hur länge getterna kan gå ute - släpper ni ut era dvärgar i december?

Ambjörn
harstorp4.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 14 aug-07 kl 20:51 »
Mina går ute året runt, med mitt gethus som vind och regnskydd. Har du dem ute hela tiden så får de vinterpäls som håller de varma.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 15 aug-07 kl 16:56 »
Mina går ute året runt, med mitt gethus som vind och regnskydd. Har du dem ute hela tiden så får de vinterpäls som håller de varma.

Getdesignavdelningen tänkte på vintrarna, alltså?  ;) Undrar om deras päls klarar östgötska vintrar lika väl som skånska? Här blir i alla fall lite kallare och i regel mera snö.

Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur ditt gethus såg ut. Tjocka väggar? Isolering? Jag minns bara hur vi letade efter getter under det!  ;D

Vänliga hälsningar
Ambjörn

harstorp4.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #6 skrivet: 15 aug-07 kl 17:09 »
Tak, fyra oisolerade väggar och ett golv. Huset placerat på polstenar så att det kommer upp lite från marken, och en dörröppning. Skyddade från vind och regn. Ett lager med strö och halm i vintertid. Det har varit neråt 20 minus här och getterna klarar det utmärkt. Har jag honor som killat eller skall killa snart och det varit minusgrader har de fått vara inne i stallet tills killingen är ett par dagar.
Och det är helt sant som du skrivet, de gillar minst lika bra att krypa under huset som att vara i.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 15 aug-07 kl 21:54 »
Det låter ju inte så komplicerat, faktiskt. Jag tror att jag ska ta och bygga något i samma stil någon helg under hösten. Egentligen har vi redan ett ställe där vi hade tänkt ha getterna under vintern (alla som trodde att jag hade impulshandlat getter och först efter två månader börjat tänka på var jag skulle ha dem på vintern kan andas ut, alltså  ;) ) - ett gammalt hönshus som är rymligt. Haken är bara att det ligger lite avsides och inte har kontakt med hagen. Det har börjat kännas som att getterna kommer att få det tråkigt där.

Ambjörn
harstorp4.se

komposten

« Svar #8 skrivet: 16 aug-07 kl 13:00 »
Det låter ju inte så komplicerat, faktiskt. Jag tror att jag ska ta och bygga något i samma stil någon helg under hösten. Egentligen har vi redan ett ställe där vi hade tänkt ha getterna under vintern (alla som trodde att jag hade impulshandlat getter och först efter två månader börjat tänka på var jag skulle ha dem på vintern kan andas ut, alltså  ;) ) - ett gammalt hönshus som är rymligt. Haken är bara att det ligger lite avsides och inte har kontakt med hagen. Det har börjat kännas som att getterna kommer att få det tråkigt där.

Ambjörn

De flesta getter brukar klara av att gå ute året om , ja känner ett par gå ute året om med vindskydd o så .(och de bor inte i skåne :P  )
Kan vara bra att kanske ha ngn box lr så man kan ha dom i

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #9 skrivet: 16 aug-07 kl 15:44 »
Bygg något enklare oisolerat litet hus/vindskydd till dem. Ni har ju ett stall att ta in dem om Ni tycker att de ser för frusna ut

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 18 aug-07 kl 09:03 »
Bygg något enklare oisolerat litet hus/vindskydd till dem. Ni har ju ett stall att ta in dem om Ni tycker att de ser för frusna ut

Det är nog lösningen. Tack! Man kan ju i alla fall prova en vinter på det sättet och se hur det går. Så småningom bygger vi nog ändå ett ordentligare getstall/foderförråd/utedass (det sistnämnda kommer dock inte att användas av getterna i första hand) i anslutning till hagen, men då behöver vi inte stressa med det.

Ambjörn
harstorp4.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 2 användare
krokodil, Nock

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser