Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getskrik  (läst 2756 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Getskrik
« skrivet: 14 aug-07 kl 13:50 »
Hej!

Vi köpte två dvärggetter i juni, en get och en bock. Då var de två månader gamla. Det har fungerat jättebra och vi är mycket glada för getterna. Det är så trevligt att ha dem i hagen som vi har gjort alldeles bakom huset så att vi kan se dem från våra fönster.

Men en sak undrar vi: Vissa dagar skriker getterna något infernaliskt och vi fattar inte varför. De ställer sig och bara vrålar. Efter en stund slutar de och sedan sätter de igång igen. Vi har några hypoteser om varför, och jag tänkte att jag kanske kunde få lite hjälp här, med att avgöra om någon av dem verkar rimlig...

(1) Getterna skriker för att de är hungriga.

Hagen är stor, men getterna har ätit upp det mesta av löv som finns i den. Kvar finns dock diverse gräs och mossa som de också sätter i sig allteftersom. Om jag tar ner extrasly utifrån hagen och ger dem när de skriker, blir de lugna och äter löven det fortaste de kan. Ibland äter de bara upp en del av extraslyet, men skriker ändå. Jag tycker inte att de ser magra ut, så jag har egentligen svårt att tro på svälthypotesen. Men jag är inte riktigt säker på hur mycket och hur varierad mat getterna behöver för att må bra. Tacksam för upplysningar!

(2) Getterna skriker för att de har tråkigt eller vill ha sällskap.

Hagen är inte tråkig - den består mestadels av en bergsluttning med stockar och stenar i olika storlekar, samt några plattare ytor med gräs och buskar nedanför och på toppen av berget. Jag tycker att de borde ha jättekul där. Går man ut till dem och pratar med dem när de skriker så lugnar de ner sig, så kanske är det sällskap de saknar. De är uppenbarligen väldigt sällskapssjuka - nästan varje gång ropar de hjärtskärande efter en när man lämnar dem, och hör de att man öppnar ytterdörren (som inte vetter mot hagen) börjar de att bräka direkt.

(3) Getterna skriker för att de är i puberteten.

Det här var ett förslag från en bekant. Jag har ingen aning om det ligger något i det.

(4) Getterna skriker för att de är manipulativa små rackare som vill kolla hur mycket uppmärksamhet och extragodis de kan få, trots att de har vad de behöver.

I mina mörkaste stunder lutar jag åt den här hypotesen, trots att jag vill tro gott om de små kräken...  :)

Jag är tacksam för alla goda råd och teorier! Som getnybörjare är man ju ständigt rädd att man håller på att ta livet av sina fyrfotingar i rent oförstånd.

Vänliga hälsningar
Ambjörn

harstorp4.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Getskrik
« Svar #1 skrivet: 14 aug-07 kl 20:02 »
Jag tror att de antingen är lite hungriga, kan behövas lite annat foder än bara gräs/blad. Köp lite pellets eller betfor och ge dem lite extra varje kväll......eller.....är de sällskapssjuka och vill ha lite uppmärksamhet. Mina getter hör när det är min bil som kommer in på gårdsplanen och "sjunger" i kör nere i hagen, detsamma gör de när de hör röster på gården eller hör att man är påväg utifrån huset.
Det där med puberteten var en rätt rolig teori tycker jag...... ;D....fast nog inte så sann - du kommer höra när Povel lägger den sidan till  ;)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 14 aug-07 kl 20:51 »
Jag tror att de antingen är lite hungriga, kan behövas lite annat foder än bara gräs/blad. Köp lite pellets eller betfor och ge dem lite extra varje kväll......

Vi gav dem en del havre och pellets i början, men tyckte att de blev lite väl runda så vi började skära ner på det. När vi sedan släppte ut dem i hagen trappade vi ner till noll, men det kanske är dags att börja lite försiktigt igen.

eller.....är de sällskapssjuka och vill ha lite uppmärksamhet.

Jo, det vill de! Frågan är om man ska vänja dem vid att skrikandet lönar sig bara...

Det där med puberteten var en rätt rolig teori tycker jag...... ;D....fast nog inte så sann - du kommer höra när Povel lägger den sidan till  ;)

Å nej, menar du att han tänker skrika ännu värre? Eller gör han något annat som låter?  ;) :-[  :D

Tack för dina bra svar!
Ambjörn
harstorp4.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #3 skrivet: 14 aug-07 kl 20:57 »
Jag tycker nog iallafall att du skall ge dem lite foder antingen lite varje kväll eller varannan kväll, det beror på hur kraftigt ert bete är och hur mycket de har tillgång till.
Hur lilla Povel låter när han vill kela med Selma kommer du bli varse om när han blivit några månader äldre  :-[, och jag skulle inte vilja kalla det skrik direkt, fniss! Någon annan kan nog förklara lite bättre än jag..... :-[ :-[
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 15 aug-07 kl 16:59 »
Jag tycker nog iallafall att du skall ge dem lite foder antingen lite varje kväll eller varannan kväll, det beror på hur kraftigt ert bete är och hur mycket de har tillgång till.

Jag väckte Povel och Sonja med några nävar havre och pellets i morse. De blev helt förvirrade först och sedan jätteglada.  :)

Hur lilla Povel låter när han vill kela med Selma kommer du bli varse om när han blivit några månader äldre  :-[, och jag skulle inte vilja kalla det skrik direkt, fniss! Någon annan kan nog förklara lite bättre än jag..... :-[ :-[

Det här ser jag verkligen fram emot med spänning.  ;D Han har redan börjat klänga lite på henne, men jag tror inte att någon av dem fattar varför...

Vänliga hälsningar
Ambjörn

harstorp4.se

Brokullen

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 16 aug-07 kl 20:21 »
Jag tror nog på nr.4 jag har märkt det på mina efter att jag har fjäskat för dom och matat dom ur handen med en massa gott när jag försökte att få dom tama,dom var nämligen väldigt rädda för mäniskor när jag fick dom.Nu räcker det att någon rör sej ute så börjar dom och ``skrika´´ efter godis.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-07 kl 09:00 »
Jag tror nog på nr.4 jag har märkt det på mina efter att jag har fjäskat för dom och matat dom ur handen med en massa gott när jag försökte att få dom tama,dom var nämligen väldigt rädda för mäniskor när jag fick dom.Nu räcker det att någon rör sej ute så börjar dom och ``skrika´´ efter godis.

Ja, man vet ju aldrig. Dumma är de inte i alla fall!

Ambjörn
harstorp4.se

Skogsra

• Lev med naturen.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 18 aug-07 kl 09:35 »
Hejsan, kul å höra att det finns fler med skrikande getter.
Vi är åxå nya ägare till två jämtgetter, vi har våran hage utanför fönstret (sovrumsfönstret  :P).

Jag tror att de är sällskapliga helt enkelt, men det är framför allt bocken som låter. Vår hona är ganska tystlåten av sig. Vår bock pratar med allt och alla, igår kväll hörde han en hund skälla avlägset och började genast "prata", han pratar med grannens hästar som går i hagen, tillochmed när han har munnen full med mat så pratar han :)

Vi har delat på vår hage, så att de inte ska käka upp allt så fort, för när hagen är sådär alldeles prunkande grön så har de helt enkelt inte tid att skrika, det går fort för dem att äta upp allt, men några veckors vila blir det för våra öron ändå.  ;D

//Ragnar & Emelie

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #8 skrivet: 20 aug-07 kl 17:32 »
De kan tänka mig att de skriker av flera föreslagna saker men viktigt är att ha iminnet att getter inte så mycket ser till om fodret är slut eller ej utan mer till om det är förorenat av någon getkompis eller den själv, gäller både urin och spillning.
Detta beteende syftar till att skydda dem mot parasiter.
Servera höet /gräset i en foderhäck med gallergrind ovanpå och slyet på en upphöjd gles trall så bevaras det bättre och den åtgående fodermängden minskas. Trallen töms på grenar och sopas noga mellan fyllningarna.
De kan oxå tänkas skrika om de anser vattnet orent (en fluga eller dagggmask räcker) eller om de önskar minneralfoder.
Nu blir dagarna kortare och halten av både socker och protein sjunker i både löv och gräs så en litengiva säd och betfor vid en bestämd tid alla dagar i veckan kan nogbidraga till att få ner skriket avsevärt.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare
karsan, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser