Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CUY!  (läst 7656 gånger)

Dandelia

• Gäst
CUY!
« skrivet: 13 aug-07 kl 21:26 »
Hurraaa!

Jag har fått fatt i cuy! Förhoppningsvis får jag köpa några stycken. Glädjen är stor och förväntningarna likaså!  :D

Jag måste medge att jag så smått gett upp hoppet om att få fatt i köttmarsvin men nu så! Jippie!

Måste bara få dela med mig av lyckan!

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
Re:CUY!
« Svar #1 skrivet: 15 aug-07 kl 01:13 »
Kul!
Nu blev jag riktigt nyfiken  ;D Vill gärna veta hur det går!!!
Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 aug-07 kl 10:12 »
Dom flyttar in hos oss i september. Rapport kommer!  ;D

Kicki87

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 aug-07 kl 17:42 »
är dom mindre eller större än marsvin?

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 aug-07 kl 22:52 »
Större! De allra största kan väga upp till 5 kg men det är ovanligt här i Sverige. Runt 2 är nog mer vanligt.

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 15 sep-07 kl 21:14 »
Jaha, har det kommit några cuyar än? Hur går det?

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 sep-07 kl 23:58 »
Imorrn, imorrn... :) Två honor och en obesläktad hane. Kul!
« Senast ändrad: 15 sep-07 kl 23:59 av Dandelia »

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 16 sep-07 kl 01:23 »
Får man komma och titta om man skulle ha vägarna förbi nångång? *jättenyfiken*
Får vi se bilder? snääälllla?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #8 skrivet: 16 sep-07 kl 20:17 »
Ska du ha dom till mat? Vad smakar marsvin?
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Dandelia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 sep-07 kl 10:02 »
Nej, detta är mina avelsdjur! Dom ska inte ätas utan föröka sig ;D Avkomman som INTE kan användas i avel -gäller både cuy och vanliga små "svin"- blir däremot mat, för fyrbenta eller tvåbenta. Jag har inte smakat än men ska absolut tala om hur det "är" när det blir dags!  :)

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 17 sep-07 kl 14:28 »
....bilder....  snälla söta du ;D
Dör av nyfikenhet!

Dandelia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 okt-07 kl 23:10 »
Jaha, då har jag ätit marsvin för första gången! Det var mört och gott, svårt att beskriva smaken. Lite sötaktig, fyllig...äh, måste provas, helt enkelt. Varken som kyckling eller kanin (som en del säger) utan en alldeles egen smak.

Gott i alla fall :)

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 okt-07 kl 23:37 »
Kan för övrigt berätta att hanen jag slaktade var ca 4 månader med en vikt på ca 800 gram. Ganska liten cuy (det var därför jag fick honom till mat, han växte för långsamt) men betydligt större än mina vanliga marsvinshanar i ungefär samma ålder.

Mitt avelspar cuy är härligt stora. Den tredje yngsta lilla fröken är inte fem månader än men redan lika stor som ett vuxet vanligt marsvin. Återstår att se var hennes vikt slutar. Jag har inte vägt dom än.

Kan f.ö berätta att cuyen verkar ha starkare flyktinstinkt än mina andra vuxna marsvin -ungdjur kan ju vara hispiga, men de äldre brukar sansa sig-  och de tycker det är riktigt jobbigt att bli upplyfta. Väl i famnen har de kommit så långt nu att de pratar lite tyst.

Det bästa är att hålla dem över bröstet och under rumpan i upprätt ställning med deras rygg mot min kropp. Då kan dom se vad som händer runtomkring och ändå få närhet och försiktig klapp på magen.  :) Det tycker dom är liite mysigt ialla fall!

Jag har märkt att om jag håller dom som vanliga marsvin -med hela kroppen mot mig istället för från, ni vet, med en hand över ryggen och en under rumpan?- så försöker dom springa iväg! Det går inte alls. Hm, lustiga och speciella djur, så lika marsvin men ändå helt egna!

De tycks ha lätt att lägga på hullet och bli feta. Jag har alla tre på bantning inför parningen i slutet av oktober.

/Dandelia

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: CUY!
« Svar #13 skrivet: 29 mar-08 kl 16:28 »
Hej Dandelia
Har du fortfarande cuy? Och hur går det i så fall? Är det något att satsa på för mindre produktion?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dandelia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 mar-08 kl 10:21 »
Jojomän, dom är kvar och har blivit fler! :) Ska du satsa på köttuppfödning rekommenderar jag cuy framför vanliga marsvin. Större, bättre kroppar (inget plufs, mer kompakta, mer muskler helt enkelt). Dom är ju framtagna för köttets skull.

Det är dock inget att "tjäna pengar på", utan passar bäst som uppfödning för eget bruk. Skulle tro att kassan går minus varje månad, särskilst höst/vinter när inget grönt finns att plocka ute i trädgården. Dom ska ha c-vitaminrika grönsaker/gräs varje dag. Tror grönsaksförsäljningen i hemtrakten fått en rejäl uppsving sen jag skaffade marsvin/cuy... ::)

Till hösten har jag lärt mej en läxa: ALLA som inte ska gå vidare i avel ska slaktas ut. Kommer bara behålla avelsdjuren. Inga ungar under vintern. Dom växer långsammare (min åsikt) och det blir dyrt med maten. Mycket opraktiskt, m a o. Sommartid är det desto lättare att försörja hela högen! :)

Jag och hundarna gillar köttet. Sambon är mer tveksam, just för att det är marsvin :P. Katterna tittar inte ens åt köttet, dom jagar hellre själva. (Inte marsvin, dock.)

/Dandelia

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #15 skrivet: 31 mar-08 kl 19:19 »
Jag tycker det låter spändande med Cuy dock känns det lite som att det tar emot att skulle slakta ett sådant jur. Det är ju liksom ett keldjur. Jag hade marsvin som barn! Höns och kycklingar är det däremot liksom "naturligt" att slakta och äta och lam men att äta marsvin känns nästan som att äta katten men det gör man ju också vissa ställen. Hur reagerar barn i din närhet?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 31 mar-08 kl 20:24 »
Jag tycker också det låter spännande med dessa djur. Har haft marsvin när jag var yngre och de är väldigt sympatiska små varelser - och pratglada! Är cuy lika snacksaliga och tokiga i gurka?

Jag (som iofs äter kanin) tycker inte marsvin på talriken låter särskilt främmande! Har nämnt det för maken men han är inte lika positiv (det tog ett tag för maken att börja äta kanin också  ;) ). Barnen - ja de skulle nog äta men hålla väldigt tyst om det i skolan  :P

Alltså det är sådant här som gör mig sååå nyfiken:
Jaha, då har jag ätit marsvin för första gången! Det var mört och gott, svårt att beskriva smaken. Lite sötaktig, fyllig...äh, måste provas, helt enkelt. Varken som kyckling eller kanin (som en del säger) utan en alldeles egen smak.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 apr-08 kl 12:26 »
Då var det bestämt, så snart jag flyttar ut på landet igen vill jag skaffa några stycken!

Fast vill fortfarande gärna se bilder utöver de man finner på google. ;P

Dandelia

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 apr-08 kl 12:15 »
Jag tycker det låter spändande med Cuy dock känns det lite som att det tar emot att skulle slakta ett sådant jur. Det är ju liksom ett keldjur. Jag hade marsvin som barn! Höns och kycklingar är det däremot liksom "naturligt" att slakta och äta och lam men att äta marsvin känns nästan som att äta katten men det gör man ju också vissa ställen. Hur reagerar barn i din närhet?

Cuy ÄR inte keldjur även om man kan GÖRA dom till det. Skilj på marsvin och cuy, marsvin är TAMA men cuy är mer VILDA (fortfarande, trots avel på temperament). Jag förstår din tankegång, dock! Jag skulle inte äta min hund eller katt även om det görs i andra länder. Men dom har jag heller inte skaffat för att äta. Sen är det så att för mej tar det emot att äta ROVDJUR medan gräsätare är födda till att själva ätas av oss och andra köttätande djur. Därför förökar dom sej i en imponerande takt och har stark flyktinstinkt. Det är naturligt, för mej.

Barnen i vår närhet tar det med ro. Om  inte jag gör nån stor grej av det, varför ska dom? :)
Dom är uppvuxna med jägare och naturmänniskor och vet redan att kött har varit levande djur innan det hamnar på tallriken.

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 apr-08 kl 12:17 »
Jag tycker också det låter spännande med dessa djur. Har haft marsvin när jag var yngre och de är väldigt sympatiska små varelser - och pratglada! Är cuy lika snacksaliga och tokiga i gurka?

Jag upplever dom som något tystare men minst lika tokiga i grönsaker. Och dom äter MASSOR! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser