Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärongrenen bröts!  (läst 1443 gånger)

elvispen

  • Inlägg: 88
Pärongrenen bröts!
« skrivet: 12 aug-07 kl 22:30 »
Oj oj oj! Min mest lättplockade pärongren har brutits av tyngden.  :'(Men päronen är nästan mogna, lite hårda ännu. Jag vill ha något bra recept på vad som helst för jag lär få tonvis i år! Gärna utan socker...

EmJa

  • Gäst
Re:Pärongrenen bröts!
« Svar #1 skrivet: 17 aug-07 kl 09:35 »
Samma här!
Vad gör man med dem egentligen - när man har ätit så många som man kan få ner på en dag???

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Pärongrenen bröts!
« Svar #2 skrivet: 17 aug-07 kl 10:55 »
Medan ni väntar på bra tillagningsrecept, håll till godo med detta gamla förebyggande recept:
stötta de mest tyngda grenarna med långa stänger.
Det är praktiskt om det är en klyka i ena änden.
Av stången alltså.
Med fördel den övre änden.
« Senast ändrad: 17 aug-07 kl 10:59 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

elvispen

  • Inlägg: 88
Re:Pärongrenen bröts!
« Svar #3 skrivet: 21 aug-07 kl 20:42 »
Öhh, det hjälper knapast när grenen redan är av  :'(

Elektra

  • Inlägg: 478
Re:Pärongrenen bröts!
« Svar #4 skrivet: 22 aug-07 kl 08:20 »
Jag har läst, ej testat, att man kan rädda frukten iaf genom att lägga ett "första förband" runt grenen och stötta den mha en klyka. Hos någon så hade det till och med räddat grenen trots att den var bruten! Annars är ett bra tips att kartgallra innan fruktrika grenar hinner brytas. :)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Pärongrenen bröts!
« Svar #5 skrivet: 22 aug-07 kl 16:07 »
vad är det för päron, själv ahr jag gråpäronträd med otroligt mkt frukt såkulle vilja veta vad mankan göära med dom, sen får jag stora jätegoa päron vet inte vad det rä fort, men jag längtar oxå efter tips på vad man kan göra med dom......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser