Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etenitplattor!  (läst 3874 gånger)

Bonnamårten

• he he
    • Blekinge
Etenitplattor!
« skrivet: 11 aug-07 kl 11:13 »
Ska eventuellt riva bort etenitplattorna på hela min fasad, vill ha träpanel istället. Har hört att det inte är så farligt att hålla på med själv så länge plattorna är hela.

Vad gör man av de nedrivna plattorna?? Klassas det som miljöfarligt när det är asbest.

Ingen som har råd att anlita en specialfirma till rivningen med sanering och allt.

Har hört det går att ribba upp utanpå plattorna me, Nackdel???

Hasse

• Gäst
Re:Eternitplattor!
« Svar #1 skrivet: 11 aug-07 kl 11:34 »
Här är en färsk tråd om detta:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=26;action=display;threadid=19976
Kolla också med din kommun.

Methoni

• Närke
Re:Etenitplattor!
« Svar #2 skrivet: 11 aug-07 kl 12:52 »
Det är väl lite dumt att riva ner plattorna,det är ju bättre att sätta träfasaden utanpå av flera själ isolerande, så länge du inte rör dem är de inte "farliga".

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 12 aug-07 kl 08:57 »
Jag tror att man drar i sig lika mycket eller mera asbest då man borrar fast påskålningarna, jämfört med då man river bort hela skiten.

Dessutom är ju ett tätt eternitskikt på utsidan inte så bra fukttekniskt.

Därför skulle jag riva bort plattorna. De är problemavfall. I Finländska rekommendationer anses det att man får riva eternit utan skydd OM MAN INTE SÅGAR ELLER BORRAR I DEM, men min personliga åsikt är att du skall använda en engångsoverall ytterst och använda andningsskydd av lämplig typ. Vanliga koppmunskydd har för glest filter och släpper igenom asbest, men jag har hört att det finns halvmasker som duger vid låga asbesthalter och som är någorlunda billiga.

Jag tar inget juridiskt ansvar för det jag har skrivit.
Man skall alltid sätta till en sådan kommentar för att ha ryggen fri när det gäller asbest.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Bonnamårten

• he he
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 12 aug-07 kl 11:00 »
Hade nog tänkt riva ner skiten, vill se hur det ser ut under, eventuellt är det röta i lite av timmerväggen under, och vill se så inte isoleringen är helt fördärvad också

Ska man dra på ett lager asvabord/utegips innan man panelar, man gör ju så på nya hus. Är lite speciellt när det är timmrad vägg.....

Methoni

• Närke
« Svar #5 skrivet: 12 aug-07 kl 11:11 »
Misstänker du röta så är det det mest lämpliga att riva ner det. Men det var ju en mode grej att sätta på det över brädfodrade fasader. gör man en luftspalt i mellan eteniten och nya fasaden bör det inte vara några problem att behålla den.

Rabarbervin

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 03 sep-07 kl 13:26 »
Gör som jag!

Gräv ett stort hål på din mark som toligtvis aldrig kommer att tas i anspråk för odling av grödor och släng i dom där.

Täck över.

Eterniten gör mindre skada där än när dom sitter uppe på fasaden och släpper ifrån sig damm, vilket du säkert märkt att de gör nu när plattorna börjar bli 60+...
« Senast ändrad: 04 sep-07 kl 06:36 av Rabarbervin »

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 19 sep-07 kl 21:32 »
Hej
Jag slängde mina på soptippen i ett grävt hål.Sedan skulle de slänga på lite jord,när jag sedan efter 5 veckor kom dit med mer från ett annat hus låg min gamla eternit kvar plus ett antal till så nu var det ingent hål det var en hög som inte var täckt.
Kommunen snackar mycket men det stämmer sällan.
Vad jag vet är det ok att plocka ner sitt eget och slänga på tippen.
Men visst när jag ringde så skulle man frakta skiten i en sluten vagn och jord skulle läggas på direkt.
Jag tog dit mitt på min kärra med presenning över .

Jag tror att de kanske är "lite" överdrivet att man skulle bli sjuk av att vara ute och plocka av pannorna på sitt hus en gång eller 2.
Under en livstid.
Ha De LM
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 19 sep-07 kl 22:27 »
Med lite självbevarelsedrift så spolar man plattorna/väggarna med vatten innan man börjar riva. Asbestfibrerna binds då och du slipper andas in dem. Likas kan man gardera sig ytterligare genom att duscha sig INNAN man klär av sig skyddsklädseln.

Asbestrelaterade lungsjukdomar kan komma långt efter hanteringen,och är definitivt inget att leka med. (Har själv träffat på åtskilliga lungsjuka patienter med asbestorsakade tillstånd i mitt arbete inom medicin/lungsjukvården.) Och det är inte mängden asbest det hänger på, utan hur du skyddar dig mot att drabbas. Om man dessutom är rökare så ökar riskerna att skadas av asbest.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 19 sep-07 kl 23:26 »
När jag var på återvinningen på tippen senast så hade de en behållare märkt med eternit. Där kunde man alltså slänga eternit om man behövde.  Tidigare när jag var där och slängde takpannor/skivor av eternit som låg liggande lite här och var runt gården så skulle man egentligen betala en viss summa per ton men, det var så lite jag hade med mig så jag slapp att betala.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 4 användare (1 dolda)
ärt, Conorcccc, Mikael Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser