Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme  (läst 2725 gånger)

Olsson

Värme
« skrivet: 09 aug-07 kl 14:11 »
Ja det verkar som om alla vore nöjda med sin värme just nu, för det händer inte så mycket här.
Men vi får se vad som händer när det blir sämre väder igen.

Mvh Olsson

Baxima

Re:Värme
« Svar #1 skrivet: 09 aug-07 kl 15:14 »
Jag går och längtar tills det blir kallt och man får slänga in en pinne i brasan  ;D
« Senast ändrad: 09 aug-07 kl 15:14 av Baxima »

Olsson

« Svar #2 skrivet: 09 aug-07 kl 15:20 »
Ja jag förstår dig, det finns inget mysigare en isig söndags morgon framför brasan med en kopp kaffe.    :)

annan

« Svar #3 skrivet: 09 aug-07 kl 20:51 »
jag blir som förbytt av värmen , längtar på allvar efter hösten! då kan man i alla fall välja om man vill vara sval ute eller varm inne.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Baxima

« Svar #4 skrivet: 10 aug-07 kl 14:58 »
Man får hoppas att det blir en riktig vinter med 25 grader kallt länge.

Rekordet förra året var -24.Dåligt

annan

« Svar #5 skrivet: 13 aug-07 kl 15:36 »
ja riktigt mesigt med -24 :)
fan idag skiner soljäveln igen ;)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Gano

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 aug-07 kl 07:21 »
Tusan också.

Ännu en dag med en massa varmvatten som man inte vet var man ska göra av. Får säga till ungarna att bada 2 gånger idag.  ;)

Och den där j-a elmätaren som nästan står still. Augusti snittar hittills på 8 kWh/dygn inkl hushållsel och hela rubbet, outhärdligt.  :'(

Skämt åsido så vill jag också ha rejält kallt. Mest för att testa värmepumparna och tilläggsisoleringen jag gjorde nu i sommar.

MVH/Gano

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 14 aug-07 kl 09:36 »
Tusan också.

Ännu en dag med en massa varmvatten som man inte vet var man ska göra av. Får säga till ungarna att bada 2 gånger idag.  ;)

Och den där j-a elmätaren som nästan står still. Augusti snittar hittills på 8 kWh/dygn inkl hushållsel och hela rubbet, outhärdligt.  :'(

Skämt åsido så vill jag också ha rejält kallt. Mest för att testa värmepumparna och tilläggsisoleringen jag gjorde nu i sommar.

MVH/Gano

När vi hade solvärme i gamla huset så var vårat rekord att vara ner på 4 kWh på ett enskild dygn. Och mer varmvatten än vi behövde.

Nu ligger vi runt 15-20 kWh per dygn, men då har vi heller inget solvarmvatten.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Gano

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 aug-07 kl 11:30 »
När vi hade solvärme i gamla huset så var vårat rekord att vara ner på 4 kWh på ett enskild dygn. Och mer varmvatten än vi behövde.

Nu ligger vi runt 15-20 kWh per dygn, men då har vi heller inget solvarmvatten.

Man kan ligga enormt lågt med solvärme. Vi var borta 3 dagar och när vi kom tillbaka hade mätaren rört sig 6 kWh. Det var bara kyl&frys, cirkpumpen i solvärmen och frånluftsfläkten som var på. Allt annat urryckt p g a risk för åska. Ett dygn fritt från tvättmaskinsdrift så ligger vi på ca 5-6 kWh.

En vanlig varmvattenberedare från det glada 70-talet drar 4-6 kWh per dygn bara för att upprätthålla temperaturen. Till det ska räknas varmvattenförbrukningen....som brukar ligga på minst ca 10 kWh för en vanlig familj.

På sommaren är det inte ovanligt att vi ligger under 300 kWh per månad. Även i december laddar solfångaren om solen är framme, trots att den som lägst bara ligger 7 grader över horisonten. P g a större värmeförluster och färre soltimmar så är energimängden avsevärt mindre, men en solig dag runt vintersolståndet kan trots allt ge halva varmvattenbehovet.

MVH/Gano

Tompas11

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 14 aug-07 kl 16:56 »
Jag ligger i snitt på 9kWh per dygn inkl. hushållsel och detta utan solfångare. :)
Min varmvattenberedare förbrukar 1,6kWh per dygn för varmhållning.
Helt OK.
If it doesn't work, chrome it!

Baxima

« Svar #10 skrivet: 14 aug-07 kl 20:57 »
samma här. 9kwh per dygn. Den dag solfångare kan ge något vinter tid när det behövs kommer jag köpa.

Gano

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 aug-07 kl 22:58 »
- Hur många i hushållet ?

MVH/Gano

Tompas11

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 14 aug-07 kl 23:24 »
Inte så många, hmm... färre än två :D
If it doesn't work, chrome it!

Baxima

« Svar #13 skrivet: 15 aug-07 kl 09:41 »
3st pers
Diskmaskin på varmvatten.
Lågenergilampor där det går.
Ingen standby nattetid.

Gano

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 aug-07 kl 11:05 »
3st pers
Diskmaskin på varmvatten.
Lågenergilampor där det går.
Ingen standby nattetid.

Gissar att du har vedpanna eftersom du har diskmaskinen kopplad på varmvatten ? Jag har också varmvatten till diskmaskinen, men bara april-oktober. November-mars är den kallvattenansluten.

Har också lågenergilampor där det går och försöker hålla koll på stand-by eländet. Men man får ingen draghjälp av övriga familjen precis.... ;)

Ungefär så här ser det ut hemma hos oss:

Hushållsel: 4000 kWh/år

Värmepumpsdrift: 3200 kWh/år

Stödvärme varmvatten: 1000 kWh (när solen inte lyser på vintern)

Stödvärme elradiatorer: 300 kWh

MVH/Gano

Baxima

« Svar #15 skrivet: 15 aug-07 kl 12:05 »
Ja jag kör ved.
Ett tips är att sätta dyngs ur på el prylarna.
Så har jag gjort.Mellan 24.00.07.00 stängs prylarna av.
Man får 2st för 49 kr på clas o

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser