Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  insektsangrepp palsternacka och morot  (läst 4826 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
insektsangrepp palsternacka och morot
« skrivet: 09 aug-07 kl 10:15 »
Upptäckte att det var bruna blad bland palsternackorna. På undersidan kryper en liten skalbagge 4 - 5 mm lång, svart med gula prickar. Den har känselspröt. var lätt att klämma ihjäl. Jag tog bort alla skadade blad men efter någon dag var det likadant.
Upptäckte att även på morotsblasten fanns det bruna blast, såg inga skalbaggar där.
Morötterna står en meter från palsternackorna.

I dag upptäckte jag brun blast även på dillen som står 30 meter från morötter och palsternacka.

Har försökt spruta mycket vatten på plantorna men det har tydligen ingen effekt.
Träaska har jag ju i omgångar strött över allt men det verkar inte bekymra ohyran.

Är det någon som har tips på giftfria åtgärder?

Sally

Re:insektsangrepp palsternacka och morot
« Svar #1 skrivet: 09 aug-07 kl 23:58 »
Morötterna brukar angripas av morotsfluga- jag täcker mina i princip hela säsongen. Bladlössen brukar angripa dillen- såpa? Palsternackans baggar vet jag inte vad det är dock...

Sally
Går det...så går det!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 10 aug-07 kl 11:07 »
Upptäckte att det var bruna blad bland palsternackorna. På undersidan kryper en liten skalbagge 4 - 5 mm lång, svart med gula prickar. Den har känselspröt. var lätt att klämma ihjäl. Jag tog bort alla skadade blad men efter någon dag var det likadant.
Upptäckte att även på morotsblasten fanns det bruna blast, såg inga skalbaggar där.
Morötterna står en meter från palsternackorna.

I dag upptäckte jag brun blast även på dillen som står 30 meter från morötter och palsternacka.

Svarta med gula prickar låter som nyckelpigor, som är nyttiga djur. Lätt att klämma ihjäl låter dock inte riktigt som nyckelpigor.
Att du har samma skador på morötterna men inga skalbaggar tyder på att problemet är något annat.
Att börja med att observera snarare än att klämma ihjäl kan vara ett tips.
Det är inte uppenbart för mig att det är ett angrepp. Kan det vara ett bristtillstånd?
P-nacka, morot och dill tillhör samma växtfamilj, de flockblomstriga. De kan vara känsliga för samma saker p.g.a. sitt släktskap.

mistel

• -
« Svar #3 skrivet: 10 aug-07 kl 19:52 »
Brunaktig blast eller fläckar på blasten är ofta orsakade av svampsjukdomar och palsternacka och morot är mycket nära släkt och brukar drabbas av samma svampsjukdomar och skadeinsekter (ex. morotsfluga drabbar ju också palsternacka).

Årgärden är ofta att ha bra växtföljd.

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #4 skrivet: 10 aug-07 kl 22:52 »
Jag har nu lagt ut bilder på odjuren på min blogg.
De var inte lätta att fotografer. ville nog inte som andra skurkar, fastna på bild.

http://jojjesblog.blogspot.com/

Någon som vet vad det är för odjur?

mistel

• -
« Svar #5 skrivet: 10 aug-07 kl 23:16 »
De stora insekterna ser ut att höra till stinkflyna alltså en släkting till bärfisen de sticker och suger i bladen. Tittar man noga på bilden kan man även se några jättesmå bladloppor (ungefär i samma färg som bladet) de sticker och suger de med i bladet. De där vissna partierna på bladen tycker jag ser ut som små angrepp av något slags bladmögel, de trivs då det är varmt och fuktigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser