Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalck til väggen i hönshuset....  (läst 6633 gånger)

Dagoyurt

• Gäst
Kalck til väggen i hönshuset....
« skrivet: 24 jul-06 kl 21:20 »
Jag använder foderkalk i mitt hönshus. Både att måla väggar och inredning samt att strö på golv och i reden. På så sätt vet jag att om de får i sig detta gynnar det bara och än så länge har jag inte märkt något förutom att det är bra skal på äggen, utan för den saken att kycklingarna har svårt att ta sig ut.

Marjano

• Småland
SV: kalk ?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-06 kl 21:54 »
Jag duttade på lite med min trädgårdskalk först innan jag frågade råd hos Granngården. Den kalken gjorde att ohyran åtminstone flyttade på sig från där jag hade sett dem. Jag undrade i affären vad det var för skillnad på den släckta och de övriga. Jag fick då till svar att den släckta tar död på bakterier... Sen vet jag inte vad som kanske är bäst.  ???

I övrigt har det visst precis nyligen kommit ut ett medel mot kvalster som man sprayar på i inredningen och det är enbart riktat mot hönskvalster. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter.

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #2 skrivet: 25 jul-06 kl 16:24 »
jo det där med kalk har förbryllat mig med. Var till granngården förra sommaren för att handla kalk som jag tänkt ha på väggarna i hönshuset, samt strö lite på golvet då och då. Men trots att jag noga beskrev vad jag skulle ha den till så fick jag tydligen fel med mig hem. För det dröjde inte länge före min fina sussex tupp fick illröda ben, tydligen frätte kalken... :(

Så jag vet inte heller mer än att den ena kalken är fel och den andra rätt, men vilken ska man då ha, heter det alltså foderkalk den rätta? Och jag har hört det där om släckt eller osläckt kalk, och det ena av det ska då vara frätande. Mkt förvirrande.

Vill gärna kalka om i sommar, men vill inte riskera samma missöde igen.

sambon kör cementbåt, han sade att det bara är frätande en kort tid, sedan slutar det, och det stämde, sedan försvann det röda på benen och sen var det lugnt. Men ändå.

är också tacksam för tips om vad som är rätt val här.

mvh MJ

Neta

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 jul-06 kl 07:58 »
Jag köper kalk i säck på Granngården. det står på att det ska blandas ut med vatten till vällingliknande konsistens. Sen målar jag på med en stor pensel! Hönsen får vara ute eller i ett annat utrymme tills det torkat. Det blir alldeles grått när det målats på men när det torkat är det vitt och fint. Jag gör detta vid storrengöringen innan det blir kallt till hösten. Hönsen pickar gärna på väggarna när det är kalkat men jag har aldrig haft någon som fått några besvär. Har kalkat minst en gång om året under åtminstone de senaste 10 åren.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 jul-06 kl 10:07 »
Kalken som ska ges till djur ska ABSOLUT inte vara SLÄCKT KALK, detta är till för murare och det är starkt alkaiskt, helt enkelt farligt för djuren, förhoppningsvis äter de inte det.

Det går att måla i hönshuset med det.

Kalken i foderkalk är vanligen kalciumkarbonat, till skillnad från släckt kalk, som är kalciumhydroxid. Bränd kalk är ännu värre, det skulle döda hönsen, när det kommer i kontakt med vatten.

Räkskalen färgar äggen och det är inget farligt, de kan dock smaka "fisk" om dosen är för hög.

Det är inte bara kalk som skalen behöver, utan även fosfor, och då är benmjöl eller snäckskal det bästa.
« Senast ändrad: 26 jul-06 kl 10:36 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Marjano

• Småland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-06 kl 11:33 »
Suck, denna kalk... Konstigt att de inte visste att släckt kalk är farligt på Granngården när jag frågade. De sade att det ska vara den som håller ohyra borta. Får ta något annat då.

Angående räkskalen så gav jag dem det för att de är tokiga i det  :). Visst ger jag dem obegränsat med räkskal oxå.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Kalck til väggen i hönshuset....
« Svar #6 skrivet: 08 aug-07 kl 21:05 »
Hmmm.... nå har jeg begynnt å skrive svorsk også nå....  ;D

Vel.... hvordan kalck bruker dere til väggene i hönshuset?
Jeg fikk vite man skulle bruke noe som het slektskalck eller noe lignende det ordet, men på lantmännen så de at man ikke skulle bruke det til dyr. Det var både giftig og etsende.... det var bare i utedasser man hadde slik type kalck.... så nå lurer jeg..... har jeg gjort helt galt?
De har hatt slik på väggene sine nå ett år... alle lever.... enda.....

Noen som vet?????   ???
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Silverfallet

• Gäst
Re:Kalck til väggen i hönshuset....
« Svar #7 skrivet: 08 aug-07 kl 21:35 »
Köp släkt kalk på granngården blanda med vatten till en välling.
Kostar ca 70 kr per säck och den räcker långt.

annan

« Svar #8 skrivet: 08 aug-07 kl 21:37 »
då hade dom nog lite fel på lantmännen!

släckt kalk + vatten =kalkfärg
se tex:
http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/byggfarg.cfm?in_idnr=46
och:
http://www.byggnadshyttan.com/kalk/kalkpast.htm
« Senast ändrad: 08 aug-07 kl 21:46 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #9 skrivet: 08 aug-07 kl 21:37 »
Ja, det er det jeg har gjort, men de sa jeg ikke skulle bruke den kalcken.
Den er både gitftig og etsende. De har aldri hørt om å bruke det på vegger i det hele tatt. Kun til bruk i utedasset sa de....
Jeg kalcket veggene i fjor og tenkte å ta en runde til før vintern kommer, men ble plutselig litt i tvil nå... :-\
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

annan

« Svar #10 skrivet: 08 aug-07 kl 21:41 »
ja våra höns lever i alla fall,och inte har dom nån ohyra heller, det är dom som inte gillar kalken, det gör förresten inte heller dom spanska skogssniglarna (mördarsniglarna). i olika hönsböcker rekomenderas ju kalkmålning!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #11 skrivet: 08 aug-07 kl 21:41 »
då hade dom nog lite fel på lantmännen!

släckt kalk + vatten =kalkfärg
se tex:
http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/byggfarg.cfm?in_idnr=46
och:
http://www.byggnadshyttan.com/kalk/kalkpast.htm

Ja, da bruker jeg den også stoler jeg på at det blir rett   ;D
Man blir jo litt i tvil når de som skal kunne dette sier noe annet.... derfor tenkte jeg å høre hva dere andre gjør...
Jeg har brukt släckt kalk til nå  ;D

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #12 skrivet: 08 aug-07 kl 21:42 »
ja våra höns lever i alla fall,och inte har dom nån ohyra heller, det är dom som inte gillar kalken, det gör förresten inte heller dom spanska skogssniglarna (mördarsniglarna). i olika hönsböcker rekomenderas ju kalkmålning!

Jeg vet, men det finnes flere typer kalk  :)
Og akkurat den släckt kalken var det de snakket om...
Men nå bruker jeg den forde   ;D

Sally

« Svar #13 skrivet: 08 aug-07 kl 22:32 »
Jag använder släckt kalk - inköpt hos Lantmännens- och har gjort det i 10 år. Tycker det funkar utmärkt!

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare
Stengrim, Tur-Johan, sälen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser