Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spissvärta  (läst 11922 gånger)

halmstad

• Gäst
spissvärta
« skrivet: 08 aug-07 kl 20:08 »
Är det någon som har ett recept på spissvärta?
Jag har en hel del som behöver svärtas, så det skulle vara roligt att tillverka den själv.

jenses

• Gäst
Re:spissvärta
« Svar #1 skrivet: 08 aug-07 kl 23:56 »
Blanda ihop grafitpulver med linolja till en sörja med rätt konsistens,
e voila - finaste billigaste spissvärta  :D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:spissvärta
« Svar #2 skrivet: 09 aug-07 kl 00:25 »
Uppepå hällen blir det fint av att "underhållsgnugga" med tidningspapper när den är varm. Så gnor jag lite då och då in den med linolja bara innan jag tänder och "bränner av" den lite med en liten brasa innan jag sätter igång med maten igen.

Framsidan och luckorna och sånt, där använder jag svärtan. Men grafitpulver, ah....det ska provas.

malines

• Gäst
SV: spissvärta
« Svar #3 skrivet: 18 sep-10 kl 17:19 »
Och var får man tag på grafitpulver?

gröngölingen

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 sep-10 kl 18:29 »
Jag sitter och läser en gammal pärmlös bok där det står recept på spissvärta.
1. Värm upp i vattenbad 200 g vaselin tillsätt 50 g kimrök (sot) och 250 g grafit,  iröres.
2. Värm upp i vattenbad till smältning 10 g vax och 30 g serecin, 30 g grafitpulver, 250 g terpentinolja ock 30 g kimrök iröres.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 24 okt-10 kl 09:28 »
Jag sitter och läser en gammal pärmlös bok där det står recept på spissvärta.
1. Värm upp i vattenbad 200 g vaselin tillsätt 50 g kimrök (sot) och 250 g grafit,  iröres.
2. Värm upp i vattenbad till smältning 10 g vax och 30 g serecin, 30 g grafitpulver, 250 g terpentinolja ock 30 g kimrök iröres.

Oh, detta måste testas! Men, vad är serecin?
I smidet har jag använt fårtalg för att bränna saker svarta.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Lasse46

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 24 okt-10 kl 18:07 »
Serecin eller ceresin är tydligen ett vax, när jag googlade fick jag upp denna förklaring http://www.shenet.se/ravaror/ceresin.html

lasse

Joll

• Öland
« Svar #7 skrivet: 03 nov-10 kl 20:48 »
Har provat med kimrök en gång - missfärgade hela spisen - lätt rödton .... (antar att det rostade på något sätt - kunde borsta bort det)
... grafitpulver är ju också ett kol enligt wikipedia !? - vågar man verkligen prova det

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 03 nov-10 kl 22:12 »
Har provat med kimrök en gång - missfärgade hela spisen - lätt rödton .... (antar att det rostade på något sätt - kunde borsta bort det)
... grafitpulver är ju också ett kol enligt wikipedia !? - vågar man verkligen prova det

Kan det vara så att den kimrök du fick tag i innehöll syror som orsakade rost? Om den var framställd ur svavelhaltig eldningsolja så är det inte omöjligt att den bär på en del SO2 och SO3, som bildar svavelsyra i kontakt med vatten (luftens fuktighet räcker).

Lojs

• Drömmen är självhushåll så långt det går
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 03 nov-10 kl 22:38 »
Fråga på Elda butiken i Oskarström, ligger ju inte så långt ifrån.. :D
Nyinflyttad med familj två hästar och två katter. Hoppas på Får och höns i framtiden här på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare
ärt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser