Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har 320 Soldagar men inga Solceller.......Hjälp  (läst 3161 gånger)

Mangotango

Har 320 Soldagar men inga Solceller.......Hjälp
« skrivet: 07 aug-07 kl 15:24 »
Skulle behöva lite experthjälp då jag kört fast lite. Befinner mig i Chile där vi planerat köpa hus och bli
någorlunda självförsörjande.
Området där vi tänkt bosätta har mer än 300 soldagar så vi tänkte solceller och solpanel skulle
vara det bästa.
Vilka slags solceller behöver man och hur mycket för att driva ett hus? Har ingen aning om hur mycket
kilowatt timmar vi förbrukar men skulle gissa att det är en vanlig nivå.
Kyl o frys, spis, ugn, dator, lampor plus lite annat. Uppvärmning sker genom eldning.
Så om någon kan hjälpa mig skulle jag vara väldigt tacksam.
 Vilken typ, hur många, var köpa osv? Verkar som Tyskland har bra priser på solceller och solpanel.

joyhan

Re:Har 320 Soldagar men inga Solceller.......Hjälp
« Svar #1 skrivet: 07 aug-07 kl 15:43 »
Anta att ni förbrukar 180 Kilovatttimmar i månaden, vilket skulle ge ett behov av ungefär 6 kilowatttimmar/dag. Om man antar att ni har solpaneler som producerar el ungefär 12 timmar om dagen så behöver ni solpaneler som kan ge 500 watt.

Det är iallafall något som jag tror inte hamnar allt för fel

Sedan behöver ni batterier som lagrar energin.

Mvh Johnny :)

Mangotango

« Svar #2 skrivet: 07 aug-07 kl 16:04 »
Tack för ditt svar. Så solpaneler som kan ge 500 watt skulle det innebära 5 st 100 wattare i den här stilen?
http://www.solarworld24.com/product_info.php/info/p51_100-Watt--wp--Mono-Crystalline-Solar-Panel-12-V-System.html
Som du säger behövs batterier, men hur många? Räcker det med en inverter eller konverterare kanske det heter.
Hur lång livslängd har ett sådant här system, ungefär?
« Senast ändrad: 07 aug-07 kl 16:38 av Mangotango »

Bo

Bättre ekonomi
« Svar #3 skrivet: 07 aug-07 kl 17:20 »
- halva kostnaden - får man om man låter panelerna rotera ett varv per dygn runt en axel parallell med jordaxeln så att solstrålningen alltid träffar vinkelrätt. Ett elektriskt urverk.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Bättre ekonomi
« Svar #4 skrivet: 07 aug-07 kl 19:20 »
- halva kostnaden - får man om man låter panelerna rotera ett varv per dygn runt en axel parallell med jordaxeln så att solstrålningen alltid träffar vinkelrätt. Ett elektriskt urverk.

Tror jag säkert, enkelt och billigt. Bra tips!

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #5 skrivet: 07 aug-07 kl 19:26 »
Spis och ugn är jag väldigt skeptisk till att det skulle räcka!
En spisplatta ligger mellan 500 - 1800 W en ugn mellan 1000 - 2000 W om de står på en halvtimme för att laga mat blir det nog lite snålt med ström!

Tål nog att räkna på.

Varmvatten och värme kan Du fixa med solfångare som är enklare och billigare.

Mvh K.A.J
« Senast ändrad: 07 aug-07 kl 19:51 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 aug-07 kl 19:53 »
men spis i de trakterna är väl oftast gasdriven? Iallafall i mina hemtrakter är gas billigare än el..
Ska du ändå sköta uppvärmning med eldning, varför inte köra på vedspis? åtminstone de kalla månaderna..

Vad kul, var i Chile är ni?  :)

Mangotango

« Svar #7 skrivet: 08 aug-07 kl 01:32 »
Vart kommer du ifrån ursprungligen, Maya? Det är sant att spis/ugn är gasdrivna men vi tänkte att om vi kunde få el från solen kunde vi slippa gasen och bli helt självförsörjande. Det är sant att att elen är dyrare än gasen, men det vore skönt att slippa vara beroende av gasen. Tänkte också skaffa oss solugnar, finns en by i närheten av där vi tänkt bosätta oss som enbart lagar mat med solugnar. Ganska intressant.
 Just nu är vi i Vina del Mar men området där vi tänkt köpa mark ligger norr om Santiago och heter Valle de Elqui.

Mangotango

« Svar #8 skrivet: 08 aug-07 kl 01:51 »
Spis och ugn är jag väldigt skeptisk till att det skulle räcka!
En spisplatta ligger mellan 500 - 1800 W en ugn mellan 1000 - 2000 W om de står på en halvtimme för att laga mat blir det nog lite snålt med ström!

Tål nog att räkna på.

Varmvatten och värme kan Du fixa med solfångare som är enklare och billigare.

Mvh K.A.J

Får nog strunta i eldriven ugn och istället använda solugnar.  Om man har solceller som ger 500-600Watt och använder batteri för att lagra ström när man inte förbrukar så mycket då borde det finnas extra för att driva en spishäll tycker jag. Men är inte så kunnig på området.
Har du något bra tips på solfångar system för att fixa varmvatten?

Mangotango

Re:Bättre ekonomi
« Svar #9 skrivet: 08 aug-07 kl 01:54 »

Bra ide. Har du någon skiss eller bild på ett sådant system?

Bo

Googla
« Svar #10 skrivet: 08 aug-07 kl 15:49 »
på "solar tracker"

Mangotango

Re:Googla
« Svar #11 skrivet: 08 aug-07 kl 17:00 »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #12 skrivet: 08 aug-07 kl 20:42 »
Att en solpanel skulle ge full effekt 12 timmar per dygn är väl optimistiskt. Jag tror att solvinkeln (solhöjden) måste upp i ca: 50° innan panelen uppnår utlovad effekt. Egentligen krävs en instrålning på 1000 W/m2 och det brukar man uppnå vid ca: 50°, i alla fall i Sverige.
I Sverige brukar man räkna med max effekt ca: 4 timmar per dygn och noll all övrig tid.

Effektiviteten går att bättra på med en MPPT-regulator, exempelvis en Outback MX-60 (kostar runt 500 US-dollar). MX-60 har en verkningsgrad upp till 96%, beroende på spänning (12-60 volt). En MPPT-regulator får panelen att ge ca: 15-35% mer energi beroende på utomhustemperatur. Ju kallare, desto större glädje har man av en sådan regulator.

Med en solar tracker kan man få ut ytterligare 30-50% mer energi. Ibland sägs att man kan få ut dubbelt så mycket...har inte testat själv än.

Eulalia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 aug-07 kl 21:16 »
Vart kommer du ifrån ursprungligen, Maya? .....8<...

oj höll sånär på att missa svara på detta :-) pga av missförstånd
Jag heter inte Maya Angelou, det är hon som skrivit min "quote" som heter det...
Själv heter jag Eulalia här, mucho gusto, och jag är ursprungligen från andra sidan dvs Atlantkusten...nånstans där i mitten  :-[

jo det låter vettigt att bli oberoende även från gasen..bäst är att ha nån hybridlösning..funderat på vindkraft också, om vinden räcker till?
De där solugnarna låter intressanta, hur funkar de?

jenses

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 aug-07 kl 00:02 »
De där solugnarna låter intressanta, hur funkar de?

Wikipedia vet (nästan) allt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Solugn  :)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #15 skrivet: 09 aug-07 kl 12:27 »
Här lite om solugnar.

http://www.solarcooking.org/plans/default.htm

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser