Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mått, bilder på kobås i trä ?  (läst 6715 gånger)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Mått, bilder på kobås i trä ?
« skrivet: 05 aug-07 kl 16:49 »
Är det någon här som har byggt kobås i trä ?
Det kanske rentav finns någon som har ritningar kvar...?  

Jag funderar på att bygga i trä istället för att den traditionella stålrörsmodellen. Det är fortfarande på planeringsstadiet så jag är fortfarande påverkningsbar  ;D
Finns det några nackdelar med trä ?  Jag tänkte bygga till två små jerseykor.  
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Mått, bilder på kobås i trä ?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-07 kl 08:25 »
trä är ju ett jätte trevligt matrial... det är tyst och dessutom är det bara att ta fram hammare o spik om nåt gr sönder.

men den enda nackdelen är väl att man anser att tex strålsvamp kan spridas med träinrednig... pga ev stickor antar jag...
men då skall man ju redan ha smittan ...

måtten är ju de samma som "vanliga " stålrörs inredningen..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #2 skrivet: 06 aug-07 kl 09:13 »
Hm....ok....de vanliga måtten ja.....
Jag ska kika lite på sjv, det borde väl finnas några slags bestämmelser om mått någonstans.....
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 06 aug-07 kl 12:25 »
du har ingen granne eller bekant med stålrörs inredning?
där har du ju kunnat mäta upp ungefär hur du vil ha det till dina kor.

har du tänkt ha lång bås? så du kan stänga ut korna på natten o ev sätta fast dem om det behövs...
i så fall måste du ha ordentliga plank i inredningen så de håller.

vi hade lång bås förr o trä inredning... det funka bra...
vi hade båsen öppna hela tiden vi var i lagårn så att de kunde äta upp fodret i flera timmar... sedan ströade man o stängde ut dem för natten... då hade de redan lagt sig o idisslade..
jag sopade även höt mot bås grindarna så korna kunde äta genom spjälorna om de ville.

de var väldigt rena o fina med lång bås...

nu har vi kort bås o viss korna kan ju äta hela tiden men de blir mycket skitigare då endel kor -ja nästan alla- lägger sig på knä o äter grannens foder och då skiter de o sedan lägger de sig...

de är för o nackdelar med allt.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #4 skrivet: 06 aug-07 kl 13:19 »
Aha NU fattar jag skillnaden mellan långbås och kortbås.....  :o
Tusen tack, jag ska gå ut och mäta lite. Och fundera....  

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 07 aug-07 kl 09:14 »
Finns det några nackdelar med trä ?  

Korna gillar att gnaga på trädetaljer.. de kan alltså äta upp inredningen  ;)
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 12:31 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

marie_c

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 aug-07 kl 23:05 »
Min och många andras erfarenhet är att det är tvärt om gällande lång och kortbås. Långbås fungerade så länge man fick lov att använda kodressörer. Nu skitar dom ner sig fullständigt om man inte kan vara där och skrapa så fort någon skitit.
Nu med egna kor!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 23 sep-07 kl 12:30 »
Jag håller med gimskogen helt här
långbåskorna kan man ha perfekt rena men kortbåskor med bogstöd är ett himla sopande o skrapande och ändå lyckas de ligga i skit  :-\
Och sen det här med att stjäla mat från grannarna *suck*  :-\

Jag har aldrig varit hos någon som haft kodressörer till långbåskorna !?
Däremot hade flera gårdar kodressörer till sina kortbåskor!
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #8 skrivet: 23 sep-07 kl 12:42 »
Vad är kodressörer för något ? Jag antar att det är någon slags inredningsdetalj ...?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 23 sep-07 kl 13:11 »
Det var en liten elektrisk pryl som några använde för många år sedan.

1994 förbjöds användningen av dem.
(trots att veterinärer och djurskyddsinspektörer inte var emot dem om de sköttes rätt.)

ur Nationalencyklopedin:kodressör, metallskena med en svag elektrisk ström, placerad över ryggen på uppbundna nötkreatur i båsladugård

Denna utgjordes av en stav som hängdes ned från taket ovanför kons rygg i ett läge avpassat till kons höjd. När kon gödslade skjuter hon upp ryggen. Om hon då står kvar vid foderbordet, kommer ryggen i kontakt med staven som ger kon en lätt elektrisk stöt. Kon lär sig snabbt att undvika kontakt med dressören genom att ta steg bakåt. Därmed hamnar avföringen i gödselrännan. På detta sätt står kon inte och trampar i sin egen avföring och klövproblemen blir mindre.
Korna vande sig så snabbt vid att ta något steg tillbaka i de här situationerna, att strömmen inte ens behövde vara tillkopplad till kodressörerna mer än under en mycket kort inlärningstid.
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 13:27 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #10 skrivet: 23 sep-07 kl 16:34 »
......ok ....

Tone

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 sep-07 kl 19:15 »
Det är klart att du kan bygga i trä. Mått för jersy ko är bredd 1,1 meter och längd 1,75 meter, fodergrinden i trä , byggs i furu ,( tall ).  
Om tappar i hop dom olika virkes bitarna håller grinden längre .
Om du spikar , använd galvad spik . Spikas grinden , så håller grinden
i 15 - 20 år . Spikarna rostar i sönder snabbare än virket blir dåligt,
Använd cement till båspall och foderbord , glöm ej att gjuta in kraftiga
järn i foderbordet som grinden ska fästas i , minst 10 mm tjockt , samt
två - tre järn till två båsplatser , borra hål i järnen före uppsättning
10- 12 mm järnborr , plankan som står med den breda sidan i mot korna har måttet 50 x 125 mm , ställ upp en 50 x 100 mm planka på vardera sidan om hålet som kon sticker in huvudet i , hålet är 450 mm brett , det finns ingen sommarlåsning på denna typ av grind.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #12 skrivet: 23 sep-07 kl 19:22 »
Tack Tone, det var ett utförligt svar  :D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 23 sep-07 kl 22:43 »
Använd cement till båspall och foderbord,
Men glöm inte att man måste ha isolering (markskivor) i cementen på båspallen. Djuren får inte ligga på en oisolerad gjuten båspall.

Bygger du för mellanbås som i exemplet ovan, gäller följande Djurskyddsregler:

-Foderbordets kant mot båspallen får i kortbås, mellanbås, foderliggbås och fångbås inte vara högre än 0,2 m över båspallytan.
-Foderbordsytans höjd över båspall, klövpall eller gödselgång ska vara minst 0,10 m.
-Båspallens längd måste då vara 2,00m också inte 1,75m !!

Tänk också på att fästen för bindslet ska sitta så att kon kan hålla huvudet naturligt högt,
men inte så lågt att kon kan trampa över det.
/Rosa
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 20:12 av Rosa »

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #14 skrivet: 24 sep-07 kl 12:52 »
Mmmmm det går runt i huvudet fortfarande, men jag tror att jag har fått lite koll nu  :)
Var på studiebesök i en finfin ladugård i går (med inredning i trä) och mätte och fotade. Det blir nog bra när det är klart !
Tack för alla bra svar !!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 24 sep-07 kl 20:27 »
Var på studiebesök i en finfin ladugård i går (med inredning i trä) och mätte och fotade.
Va kul.  :)
Lägg in en bild här på långbås med träinredning så vi får se.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 21 okt-07 kl 11:10 av Rosa »

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #16 skrivet: 29 sep-07 kl 10:07 »
 :-[ Jag försöker göra bilderna mindre...... ska nog fungera någon gång....

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 08 okt-07 kl 09:43 »
Blir det kortbås eller långbåsbygge då?
« Senast ändrad: 21 okt-07 kl 11:09 av Rosa »

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #18 skrivet: 08 okt-07 kl 09:58 »
De jag har tittat på har varit långbås ( jag har inte haft tid/ork att engagera mig i att förminska fotografier än... det blir väl till vintern ....tidigast ).
Jag tror nog att det blir långbås här hos mig oxå    :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 2 användare
Anna58, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser