Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Legbarfärgad dv.kochin ?  (läst 9569 gånger)

Margit

• Gäst
Legbarfärgad dv.kochin ?
« skrivet: 04 aug-07 kl 17:16 »
Hur ser en legbarfärgad dvärgkochin ut?  ???

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
SV: Legbarfärgad dv.kochin ?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-07 kl 17:27 »
Her fant jeg et bilde.... ;D

-Bild borttagen
/Petter

« Senast ändrad: 04 feb-08 kl 08:55 av Petter B »
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #2 skrivet: 04 aug-07 kl 17:34 »
Syntes også dette er en flott farge på dverg kochin ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 aug-07 kl 17:48 »
Wow...så fina!!! ;D
Är det Legbar även den undre bilden tro? Den hönan är ju som ett konstverk! Tack så mycket!!!

orloff

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 aug-07 kl 17:53 »
Den undre bilden är en rapphönsfärgad höna. Eller guld svartbandad som den heter idag. En legbar höna har en mycket suddig teckning. Däremot tuppen är en riktigt färgglad och vacker sak.

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 aug-07 kl 01:08 »
Nej nu har jag fått blodad tand!  ;) Är guld svartbandad dvärgkochin en "egen" färg eller är det en blandning av t e x svart och gul dvärgkochin?
Hur uppstod legbarsfärgen?
Lena A du har ju en läcker dvärgkochintupp - Kasper - är han en blandning av två färger?
Genetik är intressant!!!  ;D
« Senast ändrad: 05 aug-07 kl 01:11 av Margit »

orloff

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 aug-07 kl 09:29 »
Javisst är det en egen färg. Blandar du färgerna får du aldrig dessa underbara teckningar det är därför man ska hålla de "rena".  ;D   Legbarfärgen kommer nog från rasen Legbar och sedan har de hållt på tills de blev rastypiska. Många generationer går det...... :P

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #7 skrivet: 05 aug-07 kl 10:39 »
Jepp..... Spesialklubb for Kochin i Norge finnes.
Vet ikke om den er helt opp å går enda, men du kan titte litt her....

http://www.geocities.com/rasefnor/kochin-klubb.htm

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #8 skrivet: 05 aug-07 kl 10:40 »
Eller en svensk side her.... med masse flott linker på  ;D

http://svenskabrahmakochinklubben.page.tl/L.ae.nkar.htm

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #9 skrivet: 05 aug-07 kl 11:52 »
Här är en bra sida med dvärgkochin i olika färger ifrån många länder.
http://www.pekinbantams.com

(Till vänster på sidan under pekin menu finns image gallery, där är bilderna på dvärgkochin uppdelade på olika färger.)
« Senast ändrad: 05 aug-07 kl 12:18 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Lena A

« Svar #10 skrivet: 05 aug-07 kl 19:52 »
Nej nu har jag fått blodad tand!  ;) Är guld svartbandad dvärgkochin en "egen" färg eller är det en blandning av t e x svart och gul dvärgkochin?
Hur uppstod legbarsfärgen?
Lena A du har ju en läcker dvärgkochintupp - Kasper - är han en blandning av två färger?
Genetik är intressant!!!  ;D

Margit, så vitt jag vet är Kasper en tvärrandig dvärgkochin. Tyvärr vet jag inte mer om honom. Det vore intressant att veta om en sådan finns i andra färger än Kaspers vit-grå.  Ja visst är genetik intressant. Det ska bli spännande att se vad det blir av Kaspers och Pollys (gul dvärgkochin) avkomma nästa år.  ;D ;D

Ja, det är märkligt vad de här små hönsen ställer till det för oss!  ;D ;D

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 aug-07 kl 23:13 »
Jag har sett en gul tvärrandig i en av länkarna  ;D det finns så fina färgvarianter! Det ska verkligen bli spännande att få se deras avkommor!! (Kaspers och Pollys)

Bågegrind

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 10 aug-07 kl 19:55 »
Visst är det en vacker färg legbar. Jag ringde på en annons på blocket där man sålde svart, vit och blå dvärgkochin. Dom var sålda men hon hade en avelsgrupp legbarfärgade som hon kunde sälja till mig. Gissa om jag slog till direkt. Nu har jag gruppen med två tuppar och tre hönor hos mig och några kycklingar efter dessa.

Kul med lite olika färger på hönorna.
Bor i "centrala bushen" med min familj. Har höns i mängder, stora-  och dvärgraser. Vaktlar, japanska, jumbo och kinesiska och några katter såklart;)

carmencha

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 aug-07 kl 20:03 »
Visst är det en vacker färg legbar. Jag ringde på en annons på blocket där man sålde svart, vit och blå dvärgkochin. Dom var sålda men hon hade en avelsgrupp legbarfärgade som hon kunde sälja till mig. Gissa om jag slog till direkt. Nu har jag gruppen med två tuppar och tre hönor hos mig och några kycklingar efter dessa.

Kul med lite olika färger på hönorna.

Hej!

Lyckost där!  ;D
Sätt gärna in en bild?

Det finns tvärrandiga i fler färger. Såg förra helgen gul/vit randiga som var supervackra, det ska vara svårt att hålla ränderna på dessa...

mvh Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser