Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta bottenstock?  (läst 7580 gånger)

Erik

• Gäst
Byta bottenstock?
« skrivet: 02 aug-07 kl 12:06 »
Hejsan

Jag håller på och tittar på ett torp som enligt besiktningsman behöver en ny bottenstock vid ena sidan på huset, vad kostar det att anlita ngn för detta jobb?? ngn som känner sig sugen på att ta detta jobb?? hur jobbigt är det att göra själv??

Mvh
/Erik

uffe66

Re:Byta bottenstock?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-07 kl 15:05 »
kolla på http://timmerforum.xmedia.se  kanske finns det någon i din närhet som kan hjälpa.

uffe66

« Svar #2 skrivet: 02 aug-07 kl 15:10 »

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 03 aug-07 kl 20:41 »
Du är för långt borta så jag kan inte ta på med det där arbetet.

Tidsåtgången är beroende på hur bra man kommer åt och på hur bra reparationsvirke du får tag i. Om du själv river bort bräderna på utsidan och öppnar golvet längs väggen på insidan går säkert priset ner mycket. Om bara nedersta stocken skall bytas kan du kanske såga av brädfodringen i 45 graders vinkel nertill och sedan skarva i med ett par halvspontbräder på liggande, eller liknande.

Om du inte har timrat tidigare skulle jag inte rekommendera att du försöker själv, om du inte är mycket skicklig på träarbete i övrigt. Jag har själv arbetat med timmer i bara litet på ett halvt år så jag räknar syllbyte som svårt.

De nya stockarna skall vara tillräckligt höga och tjocka. Du kan antingen fälla ett par tallar och få dem sågade på två motstående sidor, eller använda stockar från ett rivningshus. Om du sågar nytt virke kan det löna sig att såga dem litet för tjocka så det lämnar en bilningsmån. I höjdled skall du tänke på att det försvinner material i underkant då man passar stocken mot stenfoten, och några cm i överkant då man passar mot stocken ovanför. Långa stockar är bättre än att skarva av stumpar. Tänk också på att det blir 60-70 cm överlappning på längden vid varje lask.

Förhoppningsvis har vi någon mera erfaren timmerman på forumet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Bonnamårten

• he he
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 04 aug-07 kl 12:43 »
Har bytt en bit på syllen på mitt sekelskifteshus (18-1900). På äldre hu är det nästan alltid eksyll. Det bästa är att byta någon meter åt gången, lyfta lite med ett spett när man byter. Ska nog helst ha underlagspapp under med så håller det längre, förr la dom näver mellan stengrunden och syllen.

Man ska nog forska i varför den har ruttnat me, hos mig hade vatten följt en gammal stentrapp som lutade in mot huset!

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
Poe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser